וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההזדמנות הגדולה של הכלכלה האירנית

עומר רבין

18.6.2009 / 10:57

הרחובות הבוערים של טהרן עשויים, אולי, להביא סוף סוף להתעוררות של הפוטנציאל הכלכלי האדיר במדינה שסובלת מבריחת מוחות מתמדת ואחוזי אבטלה מבהילים

"צריך להיות מוכשר במיוחד כדי להצליח לקחת מדינה שמבוססת על ייצוא נפט ודלק בתקופה כמו שלנו ושצוברת עודפי תקציב של עשרות מיליארדי דולרים בשנה – ולהביא אותה למצב של אינפלציה דו ספרתית מפלצתית ואחוזי אבטלה מחפירים" – כך אמר השבוע אנליסט באחד מבתי ההשקעות המובילים בארה"ב כשנשאל בראיון ברשת MSNBC האמריקאית על הפוטנציאל של השוק האירני, ולא בכדי: המפגינים נושאי השלטים הירוקים ברחובות שיראז, איספהאן וכמובן טהרן נאבקים (במודע או שלא) לא רק על היכולת לגלוש באינטרנט, לבחור את ההנהגה ולאמץ נורמות חברתיות מערביות יותר – אלא גם על עתידה של אחת הכלכלות עם הפוטנציאל הכי לא ממומש שיש.

על פי ההערכות, כ-70% מהכלכלה האירנית מבוססת בעיקר על ייצוא של דלקים ונפט אשר מניבים לממשל רזרבות מט"ח של 75 עד 100 מיליארד דולר בשנה. הכלכלה האירנית אמנם מאפשרת בשנים האחרונות למגזר עסקי פרטי להתפתח ולגדול – אך עדיין הרוב המוחלט של הכלכלה מנוהלת ומפוקחת ע"י הממשלה אשר מכוונים בה כל צעד באמצעות רגולציה קפדנית, שיעורי מיסוי גבוהים וקשרים ענפים וברורים בין הון לשלטון. רמת השחיתות במדינה נחשבת לאחת הגבוהות בעולם – כך למשל במדד השחיתות העולמי לשנת 2008, קיבלה אירן את הציון 2.3 ודורגה במקום ה-141 מתוך 180 מדינות שנבדקו, מותירה מתחתיה שלל מדינות קטנות ונחשלות וכן את רוסיה במקום ה-147. ישראל, לשם השוואה, דורגה במקום ה-33.

למרות הפוטנציאל הרב שטמון במשאבים הטבעיים של המדינה – אחוזי האבטלה בה הם גבוהים ומבהילים: על פי הממשל עומד שיעור הבלתי מועסקים על 13%, על כלכלנים במדינה ומחוצה לה מעריכים כי השיעור הריאלי של המובטלים חצה כבר את רף 20 האחוזים כך שקרוב ל-4 מיליון מאזרחי אירן בגיל העבודה אינם בעלי הכנסה. מבהילה לא פחות היא רמת האינפלציה ברפובליקה האיסלמית: בחצי השנה האחרונה לבדה האמירו המחירים במדינה ב-26%, נתון שהופך את יכולת ההישרדות הכלכלית של ההמונים במדינה מוכת האבטלה למוגבלת אפילו יותר.

האקדמאים בורחים, המטבע צונח

הצניחה ביכולת הכלכלית של הרפובליקה באה לידי ביטוי גם בפיחות החד והמפחיד בערך המטבע – אם בשנות ה-80, רגע אחרי פרוץ המהפיכה, היה שווה דולר אמריקאי אחד בין 65 ל-75 ריאלים אירניים – הרי שהיום שווה דולר כ-9,200 ריאלים אירניים (!)

אבל הבעיה החמורה ביותר של אירן היא ללא ספק בעיית בריחת המוחות (Brain Drain): על פי קרן המטבע העולמית, למשל, אירן ניצבת במקום הראשון ברשימת המדינות הסובלות משיעור בריחת מוחות בקרב כל המדינות שנבדקו בנושא ע"י הארגון. ההערכות הן כי כרבע מהאקדמאים בעלי תואר שני ומעלה באירן עזבו את המדינה ועברו להתגורר ולעבוד במדינות אחרות ומפותחות יותר במערב, כאשר 150,000 אקדמאים עוזבים את הרפובליקה מדי שנה לטובת קריירה מחוץ לה.

בין הסיבות שמונים העוזבים ניתן למצוא בעיקר את התסכול מרמת השחיתות הגבוהה, מהפיקוח ההדוק מדי של הממשל ומאכיפה נוקשה של קודים חברתיים איסלמיים וחובת נאמנות לממשל ולקודים שנחשבים בעיני רבים מהם לפרימיטיביים. על פי גורמים במדינה ומחוצה לה, החלה המגמה הקשה של נטישת המוחות עם פרוץ המהפיכה האיסלמית בשנת 1979 – כאשר לפניה לא סבלה אירן מאחוזי נטישה יוצאי דופן של אקדמאים ובעלי מקצועות חופשיים.

כעת מצויה המדינה בעיצומה של תכנית החומש הרביעית של המשטר לכלכלה אשר נועדה, על פי הצהרות הממשל ברפובליקה, להגביר את השקעות החוץ במדינה ולאפשר הקמה של אזורי סחר חופשי בה. התכנית שיישומה החל בשנת 2005 מבקשת להגביר את הייצוא של סחורות לחו"ל במקביל לעידוד משקיעים להקים פרויקטים בתוך המדינה בשיתוף הממשל – כל זאת תוך המשך ההידוק של הרגולציה על השווקים וכינון חוקים שמוגדרים "חוקי צדק חברתי" על ידי המשטר ועיקרם אספקת מוצרי הבסיס להמונים. תכנית הממשל כוללת עוד פיתוח של מסילות הרכבת, יצירת רשת אינטרנט לאומית-פנימית (כדי להתמודד עם הביקוש ההולך וגואה של צעירים במדינה השמרנית לגלוש ברשת וכחלק מהליכי הפיקוח) וגם, כמובן, השקעה מוגברת בפיתוח טכנולוגיה גרעינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully