וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החור בכיס של שטייניץ מתרחב

מוטי בסוק

17.6.2009 / 23:30

על פי התחזיות מסתמן גרעון ענק בתקציב המדינה ביולי, כפול מהצפוי - 5.5 מיליארד שקל. היקף גביית המסים - הנמוך ביותר מאז דצמבר 2006

גירעון ענק מסתמן בתקציב המדינה ביוני - כפול מהגירעון הגדול שנרשם בחודשים האחרונים. היקף הגירעון ביוני יהיה כ-5.5 מיליארד שקל - כך עולה מהערכות של משרד האוצר, לפי נתונים שנאספו ב-17 הימים הראשונים של החודש.

בחודשים האחרונים הגירעון החודשי בביצוע התקציב היה 2.6-3.0 מיליארד שקל. הסיבה העיקרית לגירעונות אלה היא הנפילה הגדולה בגביית המסים. עם זאת, לגירעון ביוני תתרום גם עלייה בצד ההוצאה בתקציב. באוצר נזהרים מהסקת מסקנות נחפזת, שכן מדובר בנתוני חודש בודד - אך אם גירעון בהיקף כזה יחזור גם בחודשים הבאים, יהיה זה אות לירידת מדרגה נוספת בגבית המסים, שתאלץ את הממשלה ואת האוצר לנקוט צעדי חירום, ובהם קיצוצים בצד ההוצאה בתקציב.

באוצר מודאגים פחות מהעלייה החדה בצד ההוצאה הממשלתית ביוני, שתרמה לגירעון והחריג בקופת המדינה - זאת מכיוון שבצד זה לאוצר יש שליטה מוחלטת, שההוצאה הגבוהה ביוני באה לאחר הוצאה נמוכה במאי, ושההוצאה ביוני באה לאחר אישור תקציב 2009 בממשלה. בתקציב שאושר גדל סעיף הביטחון, מה שהביא אולי לכך שידם של האחראים על ביצוע התקציב באוצר היתה קלה יותר.

תקציב המדינה ל-2009 מבוסס על הנחת גירעון חריגה - 6% מהתוצר החזוי, שהם 44.4 מיליארד שקל. תקציב 2010 בנוי על הנחת דומה, שלפיה הגירעון יסתכם ב-5.5% מהתוצר - 43.0 מיליארד שקל.

גביית המסים ביוני צפויה להסתכם בכ-12 מיליארד שקל בלבד - היקף הגבייה הנמוך ביותר מאז דצמבר 2006, שבו הסתכמה הגבייה ב-11.0 מיליארד שקל. במאי היה היקף הגבייה 14.9 מיליארד שקל, באפריל 14.1 מיליארד שקל, ובמארס 14.7 מיליארד שקל. ביוני 2008 גבתה רשות המסים 13.8 מיליארד שקל. הגבייה ביוני צפויה להיות נמוכה אף שבחודש זה כבר נהנית קופת המדינה מהגדלת שיעור המס על בנזין ועל סיגריות - שמביאה תוספת הכנסה של כ-130 מיליון שקל.

יוני יהיה החודש ה-18 ברציפות שבו היקף גביית המסים נמוך ריאלית לעומת החודש המקביל בשנה הקודמת. בחודשים האחרונים היתה הירידה בכל חודש, לעומת מקבילו בשנה שעברה, כ-20% בנתונים ריאלייים. יוני נחשב באופן מסורתי לחודש של גביית מסים נמוכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully