וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המדינה מוציאה את השד העדתי?

אופק עיני

17.6.2009 / 19:56

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה רצתה לדעת איך הישראלים מגדירים את עצמם "מבחינת מוצא". אנחנו שואלים את מי ולמה זה מעניין

"כיצד את/ה מגדיר/ה את עצמך מבחינת המוצא שלך? אפשרית הגדרה אחת בלבד". כך נשאלו כ-7,400 יהודים בני 20 ומעלה מכל רחבי הארץ במסגרת סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שבחן את מאפייני הגדרת הזהות של היהודים במדינת ישראל.

על פי העולה מהסקר שתוצאותיו התפרסמו היום (רביעי), 43% מגדירים עצמם ישראלים או צברים ו-27% נוספים מגדירים את מוצאם כ"יהודי". היתר, 30%, מגדירים עצמם לפי עיר מגוריהם או ארץ מוצאם. עוד עולה מהסקר כי בקרב ילידי ישראל, 22% מגדירים את עצמם כיהודים, לעומת 42% בקרב ילידי ברית המועצות לשעבר.

מהסקר מתברר כי כמחצית (49%) מהיהודים ממוצא אסיאתי או אפריקאי (ילידי אסיה אפריקה וילידי ישראל שאביהם יליד אסיה או אפריקה), בדומה לישראלים ממוצא ישראלי, מגדירים את מוצאם "ישראלי", ו- 7% מהם מגדירים את מוצאם "מזרחי" או "ספרדי". לעומת זאת, מקרב היהודים ממוצא אירופה אמריקה – 16% מגדירים את מוצאם "מערבי"/"אשכנזי".

יעל נתן מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הביעה פליאה לשמע שאלת וואלה! חדשות לגבי הסיבות לעריכת הסקר והרלבנטיות של השאלה המרכזית. לדבריה, הסקר נערך מ-2002 בהזמנת כל מיני גורמים, ביניהם משרד האוצר, כאשר כל שנה משתנה השאלה המרכזית בו. "אם הסקר מוציא את השד העדתי, אז הגיע הזמן שהוא ייצא", אמרה נתן.

הסקר נערך על ידי הלמ"ס בחודשים ינואר-דצמבר 2008. המראיינים מייצגים כ- 4.3 מיליון איש בני 20 ומעלה.

"מציגים את התמונה גם אם היא לא יפה"

עורכת הסקר, נורית דוברין, סיפרה לוואלה! חדשות כי "בין 350-400 משתנים נבחנים כל שנה. אנחנו שואלים את השאלות כי זה מעניין לדעת". דוברין הוסיפה כי "הסקר אינו בנושא הגדרת מוצא אלא כולל נושאי רווחה מגוונים מתחומי האוכלוסייה בישראל. אנו שואלים שאלות לגבי תפיסות ועמדות".

"אנחנו מציגים את התמונה גם אם היא לא יפה. כמו שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת תמונה לא יפה על ההבדלים בשכר בין גברים לנשים ובין יהודים לערבים היא מציגה את התמונה בסקר הזה". דוברין הבהירה כי "הודעות נוספות הנוגעות לסקר וכוללות נתונים אחרים יצאו לציבור עד סוף השנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully