וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הגיור יביא להפרדת הדת מהמדינה

אלי פינברג

18.6.2009 / 8:00

מונופול החרדים האנטי ציוניים על השאלה "מיהו יהודי" יגמר בקרוב. אלי פינברג חושב שלציבור החילוני והדתי נמאס מהקיצוניות

התייצבותו של הרב האשכנזי הראשי יונה מצגר לצידם של פוסלי גיורי דרוקמן בכנס "לביצור חומת הגיור", שיזם ארגון "נצח משפחת ישראל", לא מפתיעה. התנגדותו לגיורים אלה מעלה שוב את שאלת הלגיטימיות של הסטטוס קוו, במסגרתו מערכות דתיות מתנהלות במסגרת ממלכתית וכביכול כפופות לה.

סיבוב המאבק הנוכחי סביב סוגית הגיור נמשך כבר מספר שנים בזירה המשפטית. מדובר בשתי נשים מאשדוד, שבית הדין הרבני פסל את הגיור שלהן במעמד הגירושין. שתי הנשים, כל אחת בנפרד, עלו בזמנן לישראל והתגיירו במערך אולפני הגיור הממלכתי שהרב דרוקמן עמד בראשו. מבלי להיכנס לויכוח הלכתי על הסיבות שהובילו לביטול הגיור, אציין שבמעשה הגיור של שתי השנים היתה מעין הסכמה וקבלה של כללי המשחק הישראלי. החלטתן להתגייר במערך הגיור האורתודוקסי הממלכתי של דרוקמן היא סוג של ויתור לסטטוס קוו הישראלי, מתוך מחשבה שצעד זה יכניס אותן ללב הקונסנזוס.

מי בכלל מתגייר בארץ?

מרבית אלו שמתגיירים בישראל הם בנים ובנות למשפחות מעורבות, שעולות לארץ מכוח חוק השבות. רובם המכריע של המתגיירים נחשבו ליהודים במדינות בהן גדלו, והעובדה שבישראל הם אינם נחשבים ככאלה הכתה את רובם בתדהמה. או אז מגיעה הדילמה – להתגייר, לא להתגייר או לתת לדברים להסתדר מעצמם?

מאבקן של שתי הנשים באשדוד הגיע לשיאו, כאשר דיין בית הדין הרבני הגדול, הרב שרמן, פסל למפרע את כל גיורי הרב דרוקמן, שנעשו בישראל מאז 1999. צעד זה הטיל ספק ביהדותם של אלפי ישראלים. בית המשפט העליון התערב בקביעה הזו, ובחודש מאי האחרון פסק שעל בית הדין למחוק מיידית את שתי הנשים מרשימת פסולי החיתון, עד שיינתנו הסברים משביעי רצון מצד בית הדין הרבני באשר לצעד שננקט.

לכאורה מדובר בניצחון, אבל המציאות טרם השתנתה. בעיתונות פורסם שאותו דיין, הרב שרמן, הוציא הנחיות ברורות לבדוק כל גר וגר, כאשר הוא מגיע להתחתן ולהתגרש. וכעת, הרב הראשי האשכנזי מתייצב לימינו.

אני מאמין שהחלטת בית המשפט העליון בנושא תביא בסופו של דבר להפרדה המיוחלת בין דת ומדינה. אין עוד אלטרנטיבה. למרות שמאבקן של שתי הנשים יימשך וייתכן שייגמר בביטול פסקי דין שבגינם נפסל גיורן, בעיית המאקרו של החברה הישראלית והיחס שלה למוסדות הדת תישאר בעינה. אם לא תופרד הדת מהמדינה והחוגים האורתודוקסיים האנטי ציוניים ימשיכו לכהן במשרות ציבוריות, אנחנו נהיה עדים לעוד ועוד מקרים בהם ימשיכו להתעלל במתגיירים או סתם ביהודים תמימים. הגיע זמן שכל אותם זוגות יוכלו להתחתן בישראל ולבחור איזה רב, אם בכלל, להזמין לחתונתם. הגיע זמן שהחברה הישראלית היא תהיה זאת שתקבע מיהו יהודי ומיהו לא.

  • עוד באותו נושא:
  • גיור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully