וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: מוסאווי קרא ליום אבל

טלי גולדשטין

17.6.2009 / 9:47

המועמד הרפורמיסט, שהפסיד בבחירות לנשיאות אירן, קרא לקיים יום אבל לזכר הרוגי המהומות. צעירי טהרן התחייבו להמשיך בהפגנות

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

המועמד הרפורמיסט שהפסיד בבחירות לנשיאות אירן, מיר חוסיין מוסאווי, קרא היום (רביעי) לעם האירני לקיים יום אבל כדי להביע סולידריות עם האירנים שנהרגו במהלך הפגנות המחאה בימים האחרונים בטהרן. מוסאווי קרא לציבור "להתכנס במסגדים ולקיים תהלוכות שקטות כדי להזדהות עם בני משפחותיהם של ההרוגים והפצועים באירועים האחרונים".

ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אמר היום כי לדעתו אירן ממשיכה לפתח טכנולוגיה גרעינית ומעוניינת מאד להחזיק ברשותה נשק גרעיני. מוחמד אל ברדאעי אמר בראיון לרשת BBC כי מעצמות גרעיניות מקבלות יחס שונה בעולם לעומת מדינות שאין ברשותן נשק גרעיני.

אל ברדאעי נתן כדוגמה את צפון קוריאה, הנמצאת בעיצומה של תוכנית גרעין ולמרות זאת הוזמנה לשולחן הדיונים ומחוזרת על ידי מעצמות המערב. זאת לעומת עירק תחת שלטון סדאם חוסיין, שכפי שהתברר מאוחר יותר, לא היה ברשותה נשק גרעיני ולמרות זאת, היא נכבשה. ברדאעי קרא לדיאלוג עם אירן שבבסיסו הדרישה שתפסיק לפתח פצצה גרעינית.

"התחושה שלי היא שאירן רוצה את הטכנולוגיה שתאפשר לה פיתוח נשק גרעיני", אמר. "היא רוצה לשלוח את המסר לשכנותיה ולעולם כולו – 'אל תתעסקו איתנו'. אך המטרה הסופית של אירן, כפי שאני מבין, היא הכרה כמעצמה חשובה במזרח התיכון. בעבור אירן, זוהי הדרך להשיג הכרה, לקבל כוח ויוקרה. זוהי גם תעודת ביטוח נגד שינוי המשטר", הוסיף.

להערכת ברדאעי, האיום הגדול ביותר לעולם הוא האפשרות שהנשק הגרעיני של אירן ייפול לידיים של קבוצה קיצונית. "שום גורם הרתעה לא ישפיע על קבוצה כזו", אמר. "העתיד הבטוח ביותר הוא שהמעצמות הגרעיניות יתפרקו מנשקן", הוסיף.

ההפגנות יימשכו

בתוך כך, תומכי מוסאווי הודיעו כי אינם מתכוונים לוותר על מאבקם. הם מתכוננים להמשיך ולהפעיל לחץ על המשטר בעזרת הפגנות מחודשות. למרות הסכמת הרשויות לספירה חלקית של הקולות, מתכננים תומכי מוסאווי יום חמישי של הפגנות.

עד כה, נהרגו שמונה בני אדם במהומות שפרצו בשבת בעקבות ההכרזה על ניצחון הנשיא אחמדינג'ד בבחירות. המנהיג העליון עלי חמינאי הפציר אתמול בצדדים להפגין סבלנות ולהשיב את השקט לרחובות. עם זאת, הוא סירב לבטל כליל את הבחירות. "הנשיא הנבחר הוא הנשיא של כל העם. בעיות אפשריות ייפתרו באמצעות הערוצים החוקיים", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully