וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: מוסאווי ואחמדיניג’ד דומים

טלי גולדשטין

16.6.2009 / 22:00

נשיא ארה"ב הסביר כי שני המועמדים תומכים בגרעין האירני. חמינאי קרא לצדדים להפגין סובלנות ולהשיב את השקט לרחובות

(צילום: רויטרס)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ציין הלילה (רביעי) כי אחמדיניג'ד ויריבו הרפורמיסט מוסאווי דומים בדעותיהם, והבהיר כי שניהם שואפים להשיג גרעין לאירן שיפר את היציבות ויסכן את האזור כולו.

בתוך כך ניסה הערב המנהיג העליון של אירן האייתולה חמינאי להרגיע את הרוחות הסוערות במדינה מאז הוכרזו תוצאות הבחירות לנשיאות בשבת, לדבריו, ההפגנות הן עבודת ידיהם של "מחרחרי מתיחות". חמינאי, שאמר את הדברים במפגש עם ארבעת המועמדים בבחירות, אף קרא להשבת השקט לרחובות. "על כולם להתאזר בסבלנות", אמר חמינאי. "רף הסבלנות והסובלנות צריך להיות גבוה מאד. סבלנות היא קשה, בין אם אדם ניצח או הפסיד", הוסיף.

חמינאי הטיל את האחריות על ההפגנות הסוערות ביותר מאז המהפכה האיסלמית ב-1979 על אנשים "המחפשים לזרוע הרס". "הרס זה אינו מעשה ידיהם של תומכי מועמד כלשהו. שני הצדדים צריכים להיזהר לא להטריד אחד את השני. אנשים אלו הזורעים הרס מחפשים ליצור מתיחות. אפילו אם התוצאה היתה שונה, אותו דבר היה קורה", אמר.

בדבריו, פסל חמינאי למעשה כל אפשרות לשינוי בתוצאות הבחירות לאחר שהתייחס למחמוד אחמדינג'ד בכינוי "הנשיא הנבחר".

אלפים מתומכי הנשיא מחמוד אחמדינג'ד והממשלה ערכו היום עצרת תמיכה ענקית בטהרן, יממה לאחר ששבעה בני אדם נהרגו מאש כוחות הביטחון בעצרת תמיכה במועמד המפסיד מיר חוסיין מוסאווי. מטרת העצרת היתה לקרוא להענשת המפגינים, מתנגדי הממשלה, בעצרת אתמול.

במקביל ולמרות האזהרות, נראו ברחובות טהרן תומכי מוסאווי, הנושאים את תמונתו ושלטים הקוראים להדחת אחמדינג'ד ולפי דיווחים של רשת אל-ערבייה, אכן נערכה בסופו של דבר עצרת תמיכה שקטה במוסאווי.

לדברי סאדח זיבקלאם, פרשן אירני, הממשלה אירגנה את העצרת היום בתגובה לתנועה האנטי ממשלתית. "הממשלה אינה רוצה להיראות כאילו היא רכה מדי – מסיבה זו היא כינסה את העצרת היום וביקשה מתומכיה לבוא לאותה כיכר בה נערכה העצרת אתמול", אמר. "על ידי העצרת מעבירה הממשלה שני מסרים: היא רוצה להראות שהיא נוקטת ביד קשה כדי לפתור את המשבר ולהצדיק את האלימות נגד מתנגדיה", הוסיף.

בעקבות התמונות האלימות שפורסמו אתמול ברחבי העולם כולו, הממשלה האירנית יצאה היום נגד העיתונאים. הרשויות אסרו על העיתונאים, בהם גם אירנים העובדים עבור רשתות זרות, לסקר את המתרחש ברחובות והודיעה להם כי הם יכולים לעבוד אך ורק מול המשרדים הממשלתיים. במסגרת התקנות החדשות, נאסר על התקשורת לשלוח צילומים וקטעי וידאו שהצלמים צילמו בעצרות. בתגובה לצנזורה, החלו עיתונאים זרים לעזוב את אירן ופקידי ממשלה אמרו כי לא יחדשו את הויזות שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully