וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התנהלות מאד בעייתית" ברכבת ישראל

אייל דץ

16.6.2009 / 17:17

בדיון מיוחד שהתקיים היום בכנסת בעקבות דוח מבקר המדינה בעניין הקמת קו הרכבת בין ירושלים - תל אביב, הדגישו השרים כי המחלוקת הסביבתית היא לא זו שמעכבת את הפרויקט

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מיוחד בנושא דוח מבקר המדינה על רכבת ישראל והקמת הקו המהיר תל אביב ירושלים. כזכור, בדוח מבקר המדינה נכתב, בין היתר, כי "בהקמתו של פרויקט זה נמצאו ליקויים רבים, בייחוד בתכנון, באומדני העלויות ובלוח הזמנים לביצועו. למעשה הפרויקט נעצר. על כל הגופים - חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר - מוטלת האחריות להפיק לקחים, כדי למנוע פיגורים נוספים וגידול בעלויות בהמשך הקמתו ובהקמתם של פרויקטים אחרים בעתיד".

המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי, אמר בדיון כי "בדוח מבקר המדינה האחרון נבדק הקטע בין מחלף ענבה לירושלים, באורך של 31 ק"מ, וגילינו התנהלות מאד בעייתית הבאה לידי ביטוי בחריגות גדולות מהתקציב, באומדנים לא מדויקים ומוטים כלפי מטה, ובתכנון לקוי. הפרויקט לא עומד בכל הפרמטרים הבסיסיים של פרויקט תשתית: לוחות זמנים, אומדנים, תכנון ודרישות איכות סביבה. נראה כי קשה למדינת ישראל לנהל פרויקטים תשתיתיים בסדר גודל כזה, ואין ספק שנדרש שינוי יסודי בהתנהלות של הגופים המעורבים כדי שהפרויקט ייצא אל הפועל".

אל תעזו להאשים את הארגונים הסביבתיים

חבר הכנסת אופיר פינס (עבודה) שנכח בדיון התייחס לטענות לפיהן ארגוני הסביבה, הנלחמים נגד התוואי שבו תעבור הרכבת, הן הסיבה לעיכוב הפרויקט. "לאור ההתנהלות הבאה לידי ביטוי בדו"ח המבקר, יכול להיות שגופים אחרים צריכים להוביל פרויקט מסדר גודל כזה, ולא רכבת ישראל, משרד האוצר ומשרד התחבורה, שכלל לא בטוח שהם יכולים לעמוד בזה. אולי יש צורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת קידום הפרויקט. ודיר באלאק שמישהו יאשים את ארגוני הסביבה, כאילו הם אלה המעכבים את קידום הפרויקט. כולם יודעים את האמת. האשמת ארגוני הסביבה בעיכוב הפרויקט היא עיוות של המציאות, מאחר ולכשלי הרכבת המפורטים בדוח אין בכלל קשר לתוואי מעבר הרכבת בנחל יתלה, שהוא סלע המחלוקת בין הארגונים הסביבתיים לרכבת".

שקד אברהם, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע במחוז ירושלים והרי יהודה חיזק את דבריו של פינס ואמר בדיון כי "כל טענות הרכבת על עיכובים, ביטולים וייקור העלויות בעקבות אימוץ החלופה הסביבתית, כבר הופרכו. רכבת ישראל מאיימת על הציבור כי בחירה בחלופה הסביבתית תביא לביטול הפרויקט, טענה זו היא מגוחכת- כיצד יתבטל הפרויקט, שחציו כבר בוצע וחציו השני כבר מקודם בשטח? מכל בחינה שהיא, החלופה הסביבתית, הכוללת מנהרה בנחל יתלה, במקום גשר שיגרום לפגיעה אנושה בטבע ובסביבה, עדיפה".

מנכ"ל הרכבת יצחק חקי הראל, אמר בתגובה כי "הסכום המדויק היום לביצוע הקטע הוא כשבעה מיליארד שקלים. נדע את עלותו האמיתית של הפרויקט רק לאחר סיומו, זאת מאחר ומדובר בפרויקט מורכב מאד שלא נעשה כמותו בישראל".

קיימות חלופות ראויות

ארגוני הסביבה מנהלים בשנה האחרונה מאבק עיקש נגד התוואי המתוכנן של הרכבת. לטענתם, תוואי הרכבת עובר באחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר מבחינה סביבתית בארץ. הוא נמצא ב"ארץ הכפירה" - מצפון לכביש ירושלים-ת"א, בין שער הגיא למעלה החמישה, שהיא חלקו של מרחב הרי יהודה. לטענת החברה להגנת הטבע, מובילת המאבק, קיימות חלופות ביצוע הניתנות ליישום. אחת החלופות לגשר המתוכנן לחצות את נחל יתלה ולהמיט, לטענתם, "הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו", הוגשה על ידי רשות הטבע והגנים בגיבויו של מומחה בינלאומי ובעל שם למנהור ובטיחות במנהרות, ובתמיכת כל ארגוני הסביבה.

על פי דו"ח מומחה שהציגו המתנגדים, "חלופה זו יכולה להתבצע בלוח זמנים דומה לנדרש על פי תוכנית הרכבת, עלותה תשתווה לעלות תוכנית הרכבת ועשויה להיות אף זולה ממנה, ואין שום מגבלות בטיחותיות או תפעוליות לביצוע המנהרה והשימוש בה, בהתאם לתקנים הבינלאומיים". הנושא נמצא לקראת הכרעות סופיות במוסדות התכנון הארציים. ביום שלישי הבא, 23.6, יתקיים דיון חשוב בנושא לוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully