וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחות של שלום? מנהיגי הודו ופקיסטן נפגשו

טלי גולדשטין

16.6.2009 / 15:40

מנמוהן סינג ועלי זרדרי נפגשו לראשונה מאז פיגוע הטרור במומביי בנובמבר, אך הדעה הרווחת היא שהשלום בין המדינות לא קרוב

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

מנהיגי הודו ופקיסטן נפגשו היום (שלישי) בפעם הראשונה מאז פיגוע הטרור הקטלני במומביי בשנה שעברה, פגישה שיכולה לסמל התחלה חדשה לשתי המדינות השכנות המנסות באחרונה לשפר את היחסים המתוחים השוררים בינן מזה עשורים.

המפגש בין ראש ממשלת הודו מנמוהן סינג לנשיא פקיסטן אסיף עלי זרדרי נערך בשולי פסגה כלכלית ברוסיה. היה זה מפגש חפוז ומאולץ וטעון בציפיות משני הצדדים. סינג אמר לזרדרי כי על פקיסטן לפעול יותר על מנת להבטיח שחמושים מארגוני טרור לא יהפכו את המדינה המוסלמית לבסיס הבית שלהם, כפי שקרה באותו פיגוע טרור נוראי במומביי, בו נהרגו מעל 170 בני אדם, בהם גם שישה ישראלים.

"אני שמח לפגוש אותך, אך עלי לומר לך שאסור ששטח פקיסטן ישמש ככר לפעולות טרור", אמר סינג. המילים הקשות מרמזות שתהליך השלום בין שתי המדינות היריבות, שנפסק עקב הפיגוע במומביי, לא צפוי להתחדש בקרוב וכי לא צפויה פריצת דרך משמעותית ביחסים, שיאפשרו לצבא פקיסטן לצמצם את מספר החיילים שהציב בגבול המזרחי עם הודו למטרת הלחימה בטליבן בגבול המערבי עם אפגניסטן.

אך המפגש עדיין צפוי לסייע בהפגת המתיחות באזור ולהעניק לשתי המדינות הזדמנות להתחיל ולבנות מחדש את היחסים המעורערים. מתקפת הטרור שהחלה בנובמבר במומביי אירעה בתקופה בה הודו ופקיסטן – שתי מדינות עם היסטוריה של עוינות ביניהן וארסנל של נשק גרעיני בבעלותן - החלו לנוע בהדרגתיות לקראת שיפור היחסים. מגמה זו השתנתה לרעה במהירות, כשעלה שעקבות פקיסטניים עומדים מאחורי סדרת הפיגועים. מתקפת הטרור הקטלנית ערערה את היחסים המתוחים גם כך בין השכנות, הציתה מחדש חוסר אמון והזיקה לשאיפת ארה"ב להביא לפיוס באזור הטעון.

חשד הדדי

המתיחות בין הודו לפקיסטן מקבלת ביטוי ביחסים בין ההינדים, המהווים כ-80% מאוכלוסיית הודו, לבין המוסלמים, המהווים כ-14% מהאוכלוסייה. היחסים בין שתי הקבוצות הם שקטים בדרך כלל וכך היה מאז שפוצלה הודו, שהייתה נתונה תחת שלטון בריטי, לפקיסטן ולהודו העצמאית ב-1947. עם זאת, מדי פעם נרשמות תקריות אלימות על רקע מתיחות סביב חבל קשמיר השנוי במחלוקת, שחולק בין שתי המדינות. במשך כל 2002 שתי המדינות עמדו על סף מלחמה והציבו כוחות לאורך הגבול המשותף. החשש הגדול שהתעורר בעקבות הפיגוע במומביי היה שבין הודו ופקיסטן, שניהלו ביניהם בעבר שלוש מלחמות מאז עזב השלטון הבריטי את האזור, תתעורר מלחמה רביעית.

לדברי פרשנים, הודו דווקא מעוניינת בדיאלוג עם ממשלת פקיסטן, אך היא ממשיכה להתעקש כי תנקוט בצעדים נגד הקבוצות החמושות הפועלות בתוכה. ארה"ב מעוניינת בשיפור היחסים כדי להפנות את תשומת לבה של ממשלת פקיסטן ללחימה בארגון הטליבן המתחזק.

ממשלת פקיסטן רוצה לפתוח בשיחות שלום רשמיות, שיכללו את סוגיית חבל קשמיר. אך פרשנים הודים סבורים כי אין דרך חזרה ל"עסקים כרגיל" לגבי תהליך השלום עד שפקיסטן תנקוט בצעדים חריפים נגד המליציות. לדעתם, על שתי המדינות לדון בשיתוף פעולה בסוגיה זו, זאת במיוחד לאור העובדה שחלק מהמליציות החלו לבצע פיגועי טרור בפקיסטן עצמה.

ההתמקדות בלחימה בחמושים צפויה לדחות לעת עתה את שיחות השלום הרשמיות והלא רשמיות, טוענים כמה פרשנים. "זוהי אינה סוגיה פקיסטנית בלבד, זוהי סוגיה אזורית, גלובלית והעולם יודע זאת. המפגש עצמו הוא התקדמות חיובית שהיא", אמר שר החוץ הפקיסטני שאה מחמוד כוריישי. לדברי נארש צ'אנדרה, שגריר הודו לשעבר בארה"ב, לא כדאי להעניק למפגש משמעות גדולה מדי מאחר שהתנאים המתאימים לשיחות בונות עדיין לא קיימים.

לדברי אמולייה גנגולי, פרשן פוליטי, "הודו חשדנית מאד כלפי פקיסטן, שלא הצליחה לשכנע אותה שזרדרי אכן נמצא בשליטה על המדינה והצבא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully