וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלון חילו זכה בפרס ספיר

עינב שיף

16.6.2009 / 19:40

"אחוזת דג'אני" זיכה את הסופר והמחזאי בפרס היוקרתי ביותר של עולם הספרות הישראלית

הסופר והמחזאי, אלון חילו, הוא הזוכה בפרס מפעל הפיס לספרות ע"ש ספיר. ספרו "אחוזת דג'אני", גבר על "ימיו ולילותיו של הדודה אווה" מאת אמנון דנקנר, "על דעת עצמו" של נורית גרץ, "קול צעדינו" מאת רונית מטלון ו"אש בבית" מאת איריס לעאל.

"זו בחירה במה שאני מקווה שהיא רוח הזמן והיא לספר את הנרטיב של האחר, הזר, וגם אם זו מילה קצת גסה, הנכבה. אם אני יכול לנכס את הבחירה בדרך זו, אעשה כך", אמר חילו על הזכייה.

בטקס שנערך הערב, בהנחיית קובי מידן גם נחשף חבר השופטים בפסטיבל, שהורכב מלבד יושב הראש יוסי שריד גם מהמשוררת והעורכת הספרותית ד"ר חלי אברהם-איתן, המרצה פרופ' מנחם ברינקר, ד"ר עמינדב דיקמן, ד"ר אריאל הירשפלד, פרופ' נעים עריידי ופרופ' חביבה פדיה. בהמשך הערב הופיעו עידן רייכל, דרור קרן, אלון נוימן ואפרת בן צור שהקריאו קטעים מתוך הספרים.

בנימוקיהם, כתבו השופטים על הספר הזוכה: "זהו רומן תקופתי המתרחש בשנת 1895 בפלשתינה ומפליא לשלב מציאות והזיה, סיטואציות קומיות ודרמטיות, רומנטיקה וסרקזם. אמת ובדיה נארגות כמלאכת מחשבת בכל רובדי הספר – מהשפה והדמויות ועד לסיפור העלילה".

חילו, בעל תואר במשפטים ובוגר החוג לאמנות התיאטרון במסלול כתיבה דרמטית ודרמטורגיה באוניברסיטת תל אביב החל את דרכו הספרותית בגיל 16, כשכתב תסכיתים ל"בראש צעיר" של קול ישראל. הוא עבד ככותב וכעורך בידיעות אחרונות ובמעריב וכיום משמש כיועץ משפטי בחברת הייטק.

חילו הוא חתן פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים לשנת תשס"ח. ספרו הראשון "מות הנזיר" (הוצאת חרגול, 2004) זכה בפרס נשיא המדינה ליצירת ביכורים, תורגם לחמש שפות, ונכלל ברשימת המועמדים הסופיים לפרס ספיר 2005, אך לא קטף את הפרס. "אחוזת דג'אני", ספרו השני, יצא לאור בשנת 2008 בהוצאת ידיעות ספרים.

כולם זוכים

הפרס הכספי שהוענק לזוכה הוא 150,000 שקלים, תרגום הספר לשפה זרה על פי בחירתו וכן הוצאה מיוחדת של הספר. חמשת הספרים המועמדים לפרס יזכו את מחבריהם ב- 25,000 שקלים כל אחד. כמו כן, מפעל הפיס אף ירכוש מהדורה מהספרים המועמדים ויתרום אותה לספריות הציבוריות השונות בישראל.

בטקס שנערך בתיאטרון גבעתיים הוענקו גם פרסים לשני ספרי ביכורים, "הקברט ההיסטורי של פרופסור פבריקנט" מאת ירמי פינקוס ו"ארבע אחר הצהריים" של נועה זית. ההחלטה להעניק פרס נוסף התאפשרה לאחר שחבר השופטים בחר שלא להעניק השנה פרס לספר המתורגם. גם שני ספרי הביכורים זיכו את מחבריהם ב- 25,000 שקלים כל אחד.

מנכ"ל מפעל הפיס, שאול סוטניק, ציין כי בעשור האחרון השקיע מפעל הפיס מיליארד שקלים לקידום התרבות הישראלית. סוטניק אף ציין את תחרות ה"צרצרפיס" שנערכה לאחרונה בחסות מפעל הפיס והוצגה בוואלה! תרבות. "התחרות היא אתגר לכתיבה קצרה, איכותית ומדוייקת, אשר בעקבותיה הדמיון והפרשנות צעדו עד אינסוף, והובילו 11,000 איש לצרצר", מסר סוטניק. "מדובר בהענות חסרת תקדים, הנוגעת לעשרות אלפי אנשים שככל הנראה כותבים למגירה, ורק חיכו להזדמנות מסוג זה."

פרס ספיר, מיסודה של קרן מפעל הפיס לספרות, הוענק זו הפעם העשירית והוא נחשב לפרס הספרות היוקרתי בישראל. הפרס הוענק לראשונה בשנת 2000 לסופר חיים סבתו, על ספרו "תיאום כוונות". מאז מוענק הפרס באופן שנתי, כאשר בשנה שעברה זכה בו צבי ינאי, על ספרו "שלך, סנדרו" בהוצאת כתר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully