וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קח תרמיל ובוא לתרום

ליבי גלבר

16.6.2009 / 11:02

בלב יערות הגשם בקמבודיה מקימים תרמילאים ישראלים מרכז תיירותי אקולוגי, ועוזרים לקהילה שבשפתה לא קיים המונח "התנדבות"

בחבל ארץ ירוק ויפהפה בלב יערות הגשם בקמבודיה, חיים 3,300 אנשים בכפר קטן בשם צ'י פט. בעבר היו העצים מקור פרנסתם, אך מאז שנאסרה הכריתה באזור הם כמעט חסרי כל. פרויקט מיוחד שולח מתנדבים תרמילאים ישראלים לשקם את הקהילה הזאת שחיה ללא חשמל ומים זורמים, בה אין תושב אחד המדבר אנגלית, בה אחד מכל 20 ילדים אינו משלים את שנת חייו הראשונה, בה אישה אחת מכל עשר נשים מתה בלידה והאדם ה"זקן" ביותר הוא בן 57.

פרויקט ההתנדבות נמשך שלושה חודשים, בהם עוזרים המתנדבים בשיקום הקהילה. המטרה הסופית היא הקמת כפר אקולוגי תיירותי, אך בפועל המשימות מגוונות – לימוד אנגלית וחינוך, הקמת תשתית להנהגה מקומית וכל דבר שיוכל להביא את הכפר הזה להתפרנס ולחיות בכבוד בזכות עצמו. מעיין ליבנה, מתנדבת מהמשלחת הראשונה שחזרה לא מכבר מצ'י פט מספרת: "מעבר ללימוד אנגלית, בנינו מרכז ששימש מוקד לכל הפעילויות שלנו. לכל שכבת גיל היתה פעילות שבועית המיועדת לה, בה הם נחשפו פעם ראשונה לפעילויות יצירה, קריאה, משחקי חברה וכו'. פרויקט הדגל של המשלחת היתה הקמת גן שעשועים ליד בית הספר היסודי. הגן תוכנן נבנה והוקם על ידי המשלחת והשכבות הבוגרות בכפר, כיוזמה משותפת, והיה צעד ראשון בתהליך הלמידה - איך לעבוד ביחד למען הקהילה".

ילדים הם הגשר לקהילה כולה

כשהגיעו המתנדבים לצ'י פט לראשונה, קיבלו אותם התושבים בחשש. הם לא הצליחו להבין מה האנשים הזרים האלה רוצים לקחת מהם. "בהתחלה הם נורא התביישו", מספרת מעיין, "ורק הילדים נפתחו אלינו בקלות, אבל עם הזמן יצא לנו להכיר יותר ויותר מבוגרי הכפר ולשמוע על הציפיות וחלומות שלהם. למעשה, הם לא הבינו את המושג "התנדבות", מפני שאין תרגום למילה הזאת בשפה המקומית (קמאר). זה רק מעיד על כמה מהפערים החברתיים שהיו צריכים להתגבר עליהם. בסופו של דבר הצלחנו לזכות באמון שלהם (להוכיח שאנחנו לא מנסים להשיג משהו), ונוצרו קשרים חזקים בנינו לבין אנשי הכפר. בכל חתונה או אירוע משמח, היינו מקבלים שולחן כבוד, וחויבנו לרקוד עד אור הבוקר".

בימים אלה מגייסים מארגני הפרויקט - משרד החוץ ושגרירות ישראל בתאילנד (האמונה גם על קמבודיה) בשיתוף קבוצת "למטייל" וארגון לתת – מתנדבים חדשים. מדובר כאמור בשלושה חודשים של שהות בכפר, בקבוצות של עשרה מתנדבים בכל משלחת. אם תשאלו את מעיין שהגיע לפרויקט אחרי טיול ארוך במזרח, זאת נסיעה שהיא לא תשכח לעולם: "חוויתי אחת מהחוויות הכי מרגשות ועמוקות שחוויתי בחיי. התנאים הפשוטים לצד טבע מדהים רק חיזקו את ההרגשה. העבודה עם ילדים היתה חוויה מרגשת יום יומית - כשכל פעילות קטנה פתחה להם עולם שלם. קיבלתי זיכרונות וחוויות לכל החיים, וכמובן שמתוך חברי המשלחת הישראלית יצאתי עם חברים לכל החיים. הידיעה שהצלחתי לעשות קצת טוב, ושאולי הדלקתי איזה נורה אצל אחד מהילדים ושירצה להמשיך בלימודים, זה גורם לתחושת סיפוק שלא ניתן לתאר. אני ממליצה לכל מי מחפש חוייה של פעם בחיים - להכיר תרבות זרה מבפנים - לקחת חלק מפרויקט הזה שכולו טוב".

לפרטים והרשמה לפרויקט: www.dogood.org.il/tarmil

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully