וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: עצרת המפגינים בוטלה מחשש לחייהם

עידן דורנר

16.6.2009 / 13:47

הרפורמיסט מוסאווי קרא לתומכיו לא להגיע לעצרת בטהרן. מועצת שומרי החוקה הסכימה לספור מחדש את קולות הבוחרים. הרשויות אישרו כי 7 מפגינים נהרגו מאש כוחות הביטחון

(צילום: רויטרס)

הטלוויזיה הממלכתית באירן מדווחת, כי המועצה המחוקקת העליונה באירן הודיעה היום (שלישי) שהיא מוכנה לספור מחדש את קולות הבוחרים בבחירות לנשיאות בקלפיות שלגביהן יש מחלוקת, בנוכחות נציגיהם של המתמודדים. לטענת דובר המועצה אבסאלי קדקודאי, הספירה החוזרת עשויה להוביל לשינויים באחוזי התמיכה שקיבלו המועמדים לנשיאות.

עם זאת, גורם בכיר במחנה הרפורמיסטים של מוסאווי ומהדי כרובי אמר, כי הם דורשים בחירות חוזרות ולא ספירה מחודשת של חלק מהקלפיות. המועצה דחתה את הבקשה, ותסתפק בספירה חוזרת של קולות הבוחרים בקלפיות השנויות במחלוקת. "בהתאם לחוק, דרישת המועמדים לביטול הבחירות לא יכולה להילקח בחשבון".

דורשים בחירות חוזרות

שלשום ערער המועמד שהפסיד מיר חוסיין מוסאווי באופן רשמי על תוצאות הבחירות למועצה, אך אמר כי הוא אינו אופטימי לגבי ההחלטה שתתקבל. על פי תוצאות הבחירות הרשמיות אחמדינג'ד גרף 62.6% מכלל קולות הבוחרים, ומוסאווי השיג 33.75%. בתגובה לפרסום התוצאות הללו יצאו אלפי תומכים של מוסאווי לרחובות במחאה על זיופים בבחירות.

בנוסף לכך דווח, כי "האנשים העומדים מאחורי הפרות הסדר במדינה נעצרו, כשברשותם אקדחים וחומרי נפץ". עם זאת, לא נמסר כמה אנשים נעצרו או מתי הם נעצרו. הרשויות באירן אישרו כי בהפגנת הענק בעד המועמד הרפורומיסט מיר חוסיין מוסאווי בטהרן נהרגו שבעה בני אדם. בהפגנות אתמול השתתפו מאות אלפים שקראו לקיים בחירות חוזרות, בטענה כי הבחירות שבהן זכה הנשיא אחמדינג'ד זוייפו. בפורומים באינטרנט באירן התקבלו דיווחים על כך שכוחות הביטחון באירן מבצעים מעצרים של כל מי מפגין שמחזיק במצלמה או במחשב נייד.

תומכיו של אחמדינג'ד מתכננים לערוך היום עצרת בטהרן, באותה הכיכר בה מתכננים להתאסף גם תומכיו של המתמודד שהפסיד בבחירות מיר חוסיין מוסאווי. כך מדווחת סוכנות הידיעות האירנית "פארס". בהודעה שפרסמה נאמר כי העצרת תיערך "במחאה על התססת הרוחות ועל הרס הרכוש הציבורי". מוסאווי קרא בצהרים לתומכיו שלא להשתתף בעצרת התמיכה בו. דוברו של מוסאווי אמר כי הוא "קורא לתומכיו לא להגיע לעצרת מחשש לחייהם. העצרת בוטלה".

מאות אלפי מפגינים

במהלך הפגנת המחאה הענקית אמש קראו המפגינים אחד לשני קריאות להפגנות נוספות שייערכו במהלך היום. "מחר בחמש" קראו המפגינים במטרה להתגבר על מגבלות התקשורת הנוקשות מהן סובל המחנה הרפורמיסטי במדינה, לאחר שהממשל באירן חסם את הגישה לאתרי אינטרנט שונים ולפורומים.

בצעדה אתמול השתתפו מאות אלפים מתומכיו של המועמד הרפורמיסט מוסאווי, שהפסיד בבחירות למחמוד אחמדינג'ד. שוטר אירני צוטט באחד מכלי התקשורת באמרו כי בהפגנה השתתפו כמיליון וחצי בני אדם. ממשרד הפנים האירני נמסר כי "המצעד שתוכנן נגד בחירתו של אחמדינג'ד תוכנן על ידי גורמים מסיתים". המשרד הוסיף כי מוסאווי "יישא בהשלכות קיומה של העצרת הלא חוקית".

בתוך כך דווח הבוקר כי מוחמד עלי אבטחי, מנהיג מוביל מהמחנה הרפורמיסטי המתנגד לאחמדינג'ד, נעצר. אבטחי כיהן בעבר כסגן נשיא אירן וקידם מגמות רפורמיסטיות במדינה. לא נמסרו פרטים נוספים אודות נסיבות המעצר.

בשלושת הימים האחרונים חוותה טהרן את המהומות הקשות ביותר מאז פרצה המהפכה האסלאמית במדינה ב- 1979. אם גם היום יתקיימו הפגנות בהיקף דומה הדבר עשוי להתפרש כאיום ישיר על שלטון האייטולות ברפובליקה האסלאמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully