וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד זויפו הבחירות באירן?

טלי גולדשטין

15.6.2009 / 16:32

מאז פורסמו תוצאות הבחירות באירן, מהן עלה כי הנשיא המכהן אחמדינג'ד ניצח ברוב סוחף, נשמעות קריאות לאי סדרים וזיופים. כיצד עשה זאת הממשל?

מנהיגה העליון של אירן, האייתוללה עלי חמנאי, הורה היום (שני) לחקור את הטענות לזיופים בבחירות לנשיאות אירן שנערכו ביום שישי האחרון, זאת בעקבות ערעור של המועמד הרפורמיסט שהפסיד לאחמדינג'ד, מיר חוסיין מוסאווי ומועמד נוסף – מוחסיין רזאי.

מיד עם פרסום תוצאות הבחירות בשבת, שהצביעו על ניצחון סוחף של הנשיא המכהן, יצאו רבבות מתושבי טהרן לרחובות וקראו לאי סדרים ואף לזיופים שגרמו להפסד בלתי הוגן של מוסאווי. אמיר טהרי, מומחה לאירן תחת שלטון חומייני, הסביר ל"טיימס" הלונדוני כיצד, ככל הנראה, זויפו התוצאות במדינה שמעולם לא איפשרה לציבור הבוחרים להדיח מהשלטון נשיא מכהן.

להיכן נעלמו הקולות?

משרד הפנים האירני, המנהל את כל תהליך הבחירות, הכריז בתחילה כי מספר הזכאים להצביע עומד על 51.2 מיליון בני אדם. באפריל, מספר זה עודכן כלפי מטה ועמד על 46.2 מיליון מצביעים – 5 מיליון קולות נעלמו בן רגע.

בחודש מאי, מועצת שומרי החוקה העליונה, גוף המונה 12 אנשי דת ושופטים איסלמים, שלהם הכוח לדחות כל חקיקה שאינה איסלמית ולהטיל וטו על מועמדים לפרלמנט ולנשיאות הנחשבים בעיניהם כלא ראויים לתפקיד, פסלה מעל 4,000 מועמדים אפשריים מלרוץ לבחירות ואישרה רק ארבעה לדברי המועצה, ארבעת המועמדים נבחרו בשל עמידה בקריטריונים.

בוחרים שלא יודעים לקרוא

משרד הפנים סירב להקים ועדת בחירות עצמאית בטענה כי מועצת שומרי החוקה תמלא תפקיד זה. עם זאת, בשל מחסור בכוח אדם ומשאבים, המועצה לא באמת פיקחה על הבחירות ושר הפנים סאדק מהסולי שלט עליהן. משרד הפנים דחה גם את ההצעה להגן על פרטיות הבוחר, שהיה חייב לכתוב את שם המועמד המועדף עליו מול פקידי הממשל וקבוצות של תומכי אחמדינג'ד. מיליוני מצביעים אנאלפביתים נאלצו להסתמך על פקידי משרד הפנים וחמושים תומכי אחמדינג'ד שימלאו בעבורם את המשבצת בפתק הבוחר בקלפיות.

משחק מכור

תוצאות הבחירות היו מכורות מראש. אחמדינג'ד רצה לגרוף לזכותו את ההישג הגדול ביותר בהיסטוריה של אירן - שיעור הנוכחות הגבוה ביותר אי פעם והוא קיבל זאת – 85%. הוא רצה לרשום לזכותו את מספר הקולות הגדול ביותר והוא קיבל את מבוקשו. לא די בכך, אחמידנג'ד היה זה שדרג גם את המפסידים: הוא היה נחוש "לחסל" את מהדי כרובי, שבבחירות ב-2005 האשים את אחמדינג'ד בהונאה. כרובי הגיע למקום הרביעי והאחרון עם פחות מאחוז אחד מהקולות. מוסאווי הגיע למקום השני אך ורק בגלל שאחמדינג'ד חשש מכך שרזאי (שהיה מפקד משמרות המהפכה) ינגוס לו מקולות הבוחרים התומכים במדיניות מיליטריסטית.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

קרבת דם? למי אכפת

אחמדינג'ד רצה, בנוסף, לנצח ניצחון סוחף בכל 30 המחוזות, בקרב הגברים והנשים, הצעירים והמבוגרים, תושבי העיר ותושבי הכפר. הוא התעקש על ניצחון גם בעיירותיהם של שלושת יריביו. כמעט כל עשרת אלפים תושבי העיר לאלי הם קרובי משפחה של המועמד רזאי, שנולד בה ומשתייך לשבט המקומי. אפילו בלאלי, התעקש אחמדינג'ד כי קיבל רוב של שני שליש מהקולות. הבעיה היחידה היא שלפי התוצאות הראשוניות עלה כי רזאי היה המנצח בעיר הולדתו.

אף זיוף אינו מושלם. באתר משרד הפנים פורסמו נתונים משונים למדי. במקרה אחד היה כתוב שלמעלה מ-100% מהזכאים להצביע, אכן הצביעו. נתונים שהגיעו מאזורים בהם מתגוררים מיעוטים אתניים שונו ארבע פעמים כדי לשקף אחוז הצבעה גבוה, בעיקר עבור אחמדינג'ד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully