וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה הפחתה של 50% בדמי הבראה

צבי זרחיה

15.6.2009 / 11:49

הצעת החוק לפי דמי ההבראה למגזר הציבורי יופחתו ב-50% אושרה ברוב של 9 ח"כים מול 4 ח"כים נגד. עיני כמעט פוצץ את העיסקה

ועדת הכספים אישרה הבוקר את הצעת החוק הממשלתית להפחתה של דמי ההבראה ב-50% ביולי 2009 והיתר ביולי 2010. הצעת החוק אושרה ברוב של 9 ח"כים בעד מול 4 ח"כים נגד.

ההצעה אושרה חרף הודעתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני על ביטולה של עסקת החבילה, במסגרתה הוסכם על קיצוץ בדמי ההבראה. עיני נועד הבוקר עם הממונה על השכר באוצר אילן לוין, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ומרכז הקואליציה בועדה ח"כ ציון פיניאן (ליכוד) זמן קצר לפני תחילת הישיבה.

עיני זעם על הצעת האוצר וטען כי היא תגרום לפגיעה קשה בבעלי השכר הגבוה. באמצעות קיצוץ דמי ההבראה, מבקש האוצר לחסוך 1.2 מיליארד שקל בשנים 2009-2010. באוצר מבקשים להעלות כבר היום את הצעת החוק להצבעה בקריאה השנייה והשלישית למרות הכרזתו של עיני. במקביל, מקווים באוצר להשלים במהרה את הדיונים עם ההסתדרות והמעסיקים על עסקת החבילה.

בשבוע שעבר נענה משרד האוצר לדרישותיהם של הח"כים משה גפני (יהדות התורה) וחיים אורון (מרצ) והסכים להציע חלופה שלפיה הפחתת דמי ההבראה תהיה באופן דיפרנציאלי.

לפי הצעת האוצר שהוגשה מי שמשתכר עד 3,900 שקל בחודש יספוג שיעור הפחתה של 40%. מי שמשתכר 3,901-6,500 שקל בחודש יספוג שיעור הפחתה של 70%. מי שמשתכר מעל 6,500 שקל בחודש יספוג שיעור הפחתה של 90%.

"ברגע זה אין עסקת חבילה. נכנסנו לעסקת החבילה כדי למנוע את הפיטורים בעיירות הפיתוח ולסייע לעסקים שלא יפטרו עובדים. מה אני תורם כדי לפתור לשר האוצר את בעיית תקציב המדינה? שיפתור לבד לא איתי. על ההבראה הם רצים לחוקק את החוק המפחית במחצית במהירות, וכל היתר בערפל. אם אין עסקת חבילה אין הבראה. לא דיפניציאלי ולא שום דבר. אין כלום. אני לא נותן כלום. אם אין עסקת חבילה אין עסקה בכלל - חד משמעית", כך הכריז הבוקר יו"ר ההסתדרות עופר עיני בדיון שמקיימת כעת ועדת הכספים בקיצוץ דמי ההבראה.

עיני המשיך "לגלות אחריות זה לא דבר פופולרי. לא קל לנציג עובדים מרצון לבוא ולומר אני תורם למדינה ולמשק. הכי קל לומר אני לא במשחק. הכנסתי את עצמי למשחק וידעתי שזה דבר לא פשוט אבל צריך לגלות מנהיגות כי יש מדינה בקצה. אם המשחק הוא בשאלה מי פופולרי יותר הרי אני מומחה גדול. "יצא טוב" שמשרד האוצר לא עומד בעסקת החבילה".

"הסכמנו לתת נתינה חד פעמית בתקציב הזה ובכך זה נגמר. לא ניתן לגעת בהסכמי שכר". עיני הציע לשלם את כל דמי ההבראה לעובדים ב-1 ביולי 2009 ואם יושג הסכם לקיצוץ דמי ההבראה הוא יופחת ב-10 תשלומים חודשיים החל מחודש אוגוסט 2009.

עיני דרש להכניס סעיף מילוט שיאפשר להסתדרות להשתחרר מעסקת החבילה במידה שלא יושגו הסכמות לגבי עדכון השכר המגזר הציבורי. בחודש הבא צפויים עובדי המגזר הציבורי להנות מעדכון שכר שנקבע בעבר.

עיני הציע שמי שמשתכר עד השכר הממוצע כלומר עד 7,000 שקל בחודש, דמי ההבראה שלו יופחתו ב- 25%. מי שמשתכר עד פעמיים השכר הממוצע (14 אלף שקל ברוטו) יופחתו דמי ההבראה ב-50%. מי שמשתכר מעל 14 אלף שקל בחודש יופחתו מדמי ההבראה שלו 75%". לדבריו, מעל 80% מהעובדים בשירות המדינה מרוויחים עד 7,000 שקל בחודש.

הממונה על השכר באוצר אילן לוין אמר כי "כאשר הממשלה מגישה את התקציב לאישור היא חייבת לדעת בוודאות שיש לה את הסכום. אנו מוכנים לנהל מו"מ בידיים נקיות אך לא מוכנים להיסחט כתוצאה מהצורך של הממשלה למשול ולהעביר את חוק התקציב".

מנכ"ל האוצר ירום אריאב הודיע לוועדה כי "אם אנו לא יכולים לבשר על אותם מקורות הדרושים לנו אין תקציב. זהו סיפור ללא תקדים וצריך לגלות אחריות. תקציב המדינה נבנה תחת הנחות מסוימות של אותה עסקת חבילה, מבחינת מקורות ושימושים. אם אין את תרומת העובדים (במסגרת קיצוץ דמי ההבראה) - אז אין תקציב".

ירום גילה כי המחלוקת העיקרית שנותרה מתייחס לדרישת האוצר לדיווח מקוון של המעסיקים לשלטונות מע"מ. לדבריו, "נערך מו"מ עם ההסתדרות והמעסיקים ולמעט נושא המקורות בעניין קיצוץ דמי ההבראה, נותרה מחלוקת בעניין הדיווח המקוון של המעסיקים למע"מ. המעסיקים מתנגדים לדיווח הזה ולדעתנו, זוהי סמכותה של הממשלה לגבות מסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully