וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן לשלום, אבל לא עכשיו

זהבה גלאון

15.6.2009 / 5:11

נתתי לך צ'אנס, התאכזבתי. אבל לפחות אינך מנסה לזרות חול בעיני הציבור כקודמיך. זהבה גלאון במכתב לראש הממשלה

בניגוד לחברי בשמאל, שלא הייתה להם כל ציפייה ממך, שאמרו שתכין נאום הסברה ולא נאום מדיני, אני דווקא נתתי לך צ'אנס. חשבתי שלא תוכל להתעלם מנאום אובמה, שניתנה לך ההזדמנות חד-פעמית להיות דה-גול. לא ציפיתי שתישא נאום שיבטא את מה שאני חושבת, אך קיוויתי שיהיה בו מסר אופטימי של תקווה, של תוכנית אופרטיבית למימוש החזון של "שתי מדינות לשני עמים", שיבהיר שפנינו למציאות מדינית ופוליטית חדשה. צר לי, אך זה לא היה נאום שירשם בדפי ההיסטוריה. בשביל נאום כזה נדרש מנהיג, מנהיג שלא יוצר ציפיות סרק. אחד שלא מבטיח כוסות שמפנייה ובסופו של דבר מגיש חומץ מר. בסוף היה זה נאום ללא מאום, נאום חמוץ, חסר התלהבות שמבקש לקנות זמן לצרכי הישרדות.

אולי מבחינתך זה היה צעד גדול, אבל זה בוודאי שאינו צעד גדול למדינת ישראל. פספסת את ההזדמנות להתניע תהליך מדיני, והאמת שזה גם לא היה ממש נאום אמיץ, כי באותה נשימה הכרזת על נכונות למו"מ ללא תנאים מוקדמים וגם הערמת ערימה בלתי-פתירה של תנאים מוקדמים. הרי ברור לכל בר בי רב שלא יהיה הסדר ללא חלוקת ריבונות בירושלים, ולא תוכל להמשך תנופת הבנייה בהתנחלויות, וההתעקשות של הכרה במדינה יהודית כמדינת לאום, ואי הבחנה בסוגיית הפליטים בין זכות לבין שיבה, גורמת לכך, שהתכנית שלך אינה יכולה להוות בסיס למו"מ מדיני.

בחרת במתנחלים

העובדה שהשתמשת פעם אחת במושג "מדינה פלסטינית מפורזת" לא מפילה אף אחד מהכסא, אפילו לא את תושבי המאחזים. בכל ההסכמים שהוצגו לציבור בשנים האחרונות, החל ממתווה קלינטון, דרך מתווה ג'נבה הייתה הסכמה מצד הפלסטינים על פירוז, אז מה בדיוק חדש בהצהרה שלך?

אבל האמת היא שיש משהו שאני מעדיפה בכל זאת בנאום שלך: WHAT YOU SEE IS WHAT YOU GET
נהגת כיו"ר הליכוד, אמנם לא התרוממת מעבר לזה, אך לא זרית חול בעיני הציבור, כמו קודמך אהוד אולמרט , שהצליח לעבוד על רבים וטובים מחברי הטובים.

איתך אנחנו יודעים בדיוק היכן אנחנו עומדים: אנחנו תקועים בפקק בדרך לשום מקום. אני מעדיפה את הנאום שלך על פני נאומו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שפיזר בנדיבות הצהרות חשובות על "אופק מדיני", ועל מחויבותו ל"שתי מדינות לשני עמים", ולמימוש מפת הדרכים. לצורך כך הוא נפגש עם אבו מאזן, חזר והצטלם איתו ויצר מצג שווא של התרחשות מדינית, כשהמציאות בשטח לימדה אותנו שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. ומעשי הממשלה הקודמת בשטח, של הרחבת וסיפוח התנחלויות, של אי הסרת מחסומים ואי פינוי מאחזים בלתי חוקיים יצרה תקוות שווא כשבצידם אכזבה קשה.

אין פלא שאנשי קדימה נבוכים, כי למדת מהם את כללי התכסיסנות של הרווחת זמן, רמאות וגרירת רגליים. זו הייתה המדיניות האמיתית של ממשלת אולמרט: מו"מ שמום, העיקר שלא צריך לעשות שום דבר אמיתי.

זו לא דרכך. משהבהרת שאתה מבקש לתחזק את הקואליציה הימנית שלך, שגם אתה מבקש לקנות זמן לצרכי הישרדות, ובינתיים, או שהפריץ ימות או שהכלב ימות, אבל העיקר שלא לריב עם מחוז הבחירה העיקרי שלך. בחרת לעשות שלום עם המתנחלים, והמחיר יהיה עימות עם ארה"ב והעולם כולו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully