וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות באירן: ארה"ב מודאגת, צ'אווס מברך

טלי גולדשטין

14.6.2009 / 10:44

מדינות העולם עוקבות בדאגה אחר ניצחון אחמדינג'ד ודיכוי מתנגדי הנשיא ברחובות. חוץ מאסד ונשיא ונצואלה, שדווקא מרוצים

מדינות העולם הגיבו אתמול (שבת) באופן זהיר לתוצאות הבחירות באירן, בהן ניצח הנשיא המכהן מחמוד אחמידינג'ד. האיחוד האירופי הביע דאגה לגבי אי סדרים לכאורה בספירת הקולות ובבחירות עצמן, אך מסר כי הוא מקווה שיתחדש הדיאלוג עם טהרן בנוגע לתוכנית הגרעין שלה, השנויה במחלוקת.

צ'כיה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי, ציינה בהצהרה כי היא מודאגת מהאלימות שפרצה אתמול ברחובות טהרן לאחר שפורסמו התוצאות הרשמיות של הבחירות. "נשיאות האיחוד האירופי מקווה כי תוצאות הבחירות באירן יהווו הזדמנות לחידוש הדיאלוג בנושע הגרעין ויבהירו את עמדת אירן מבחינה זו", נמסר בהצהרה. "האיחוד האירופי מצפה מהממשלה החדשה של הרפובליקה האיסלמית ליטול אחריות ולכבד את מחויבותיה הבינלאומיות", נכתב.

מהומות ברחובות

על פי הודעת משרד הפנים, הנשיא המכהן אחמדינג'ד השיג 62.6% מכלל קולות הבוחרים. המועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי גרף 33.75% מהקולות ונחל הפסד צורב.

אלפי תומכים של המועמד הרפורמיסט לנשיאות אירן, מיר חוסיין מוסווי, הפגינו בטהרן במחאה על זיופים בבחירות לנשיאות אירן, שבהן ניצח הנשיא המכהן מחמוד אחמדינג'ד בהפרש גדול. לפי מספר דיווחים, שלושה מפגינים נהרגו במהומות ו-150 נוספים נפצעו. מדיווחים מעודכנים הבוקר עולה כי מעל מאה מתומכי המועמד הרפורמיסטי מוסאווי נעצרו על ידי כוחות הביטחון לאחר שהתפרעו ברחובות טהרן. בין העצורים: אחיו של הנשיא הרפורמיסטי לשעבר חתאמי. המפגינים הציתו בנק בלב טהרן והתעמתו עם שוטרים רבים שניסו להרגיע את המהומות בעזרת אלות.

צ'אווס התקשר לאחמדינג'ד

בהצהרת משרד החוץ הצרפתי נכתב: "קיבלנו את העדכון לגבי תוצאות הבחירות באירן כשאלה הוכרזו. למיטב ידיעתנו, שניים מהמועמדים שהפסידו ערערו את התוצאות. אנו ממשיכים לפקח מקרוב אחר ההתפתחויות".

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון הביעה תקוותה כי התוצאות אכן הביעו את רצון הבוחרים. "ארה"ב מקווה כי התוצאות משקפות את הרצון האמיתי של העם האירני. ארה"ב מפקחת אחר המצב באירן", מסרה.

שר החוץ הקנדי לורנס קנון אמר כי קנדה "מודאגת מאד" מהדיווחים כי הבחירות לא היו חופשיות והוגנות. "אנו מודאגים מהדיווחים לגבי איומים על מועמדי האופוזיציה", אמר. וויליאם האג, דובר המפלגה השמרנית בבריטניה, אמר כי תוצאות הבחירות באירן מהוות מכה משמעותית לכל האירנים שקיוו לשינוי בהנהגה, רפורמה במדינה ויחסים טובים יותר עם הקהילה הבינלאומית. "אם התוצאות אכן זויפו, אין זה מבשר טובות בעבור אלו המקווים כי אירן מוכנה לפתוח בדיאלוג על פני התרסה בנוגע לתוכנית הגרעין", הוסיף.

ובמוסקבה, יו"ר הוועדה לענייני חוץ בפרלמנט קונסטנטין קוסצ'ב, אמר כי הוא מקווה שאחמדינג'ד "יפגין הבנה וחוכמה כלפי הקהילה הבינלאומית במהלך כהונתו השנייה". הליגה ערבית הפצירה באחמדינג'ד להשתמש בכהונתו השנייה על מנת לפתור את סוגיית הגרעין ולהביא לשלום ויציבות במזרח התיכון. "אנו מקווים לעבוד בשיתוף פעולה על מנת להשיג ביטחון אזורי באמצעות השמדת השנק הגרעיני במזרח התיכון", אמר יו"ר הליגה ערבית עמאר מוסה. נשיא סוריה אסד הדגיש את הצורך של שתי המדינות "לעבוד יחדיו כדי להשיג שלום בר קיימא באזור ובעולם". שר החוץ של אפגניסטן דדפאר ספאנטה אמר: "רצון אפגניסטן הוא לראות אירן יציבה וגאה".

נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס התקשר לנשיא אחמדינג'ד על מנת לברך אותו על ניצחונו ואמר לו כי הניצחון "מייצג את מחויבות העם האירני לבנות עולם חדש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully