וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה נחוש לפתוח בדיאלוג עם אירן"

ניר יהב כתבנו לענייני ערבים

14.6.2009 / 0:45

בכירים בממשל האמריקאי אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי למרות תוצאות הבחירות באירן, נחוש אובמה לפתוח בדיאלוג עם אחמדינג'ד. ע"פ דיווחים מאירן, המפסיד בבחירות הרפורמיסט מוסאווי, נעצר ונמצא במעצר בית

(צילום: רויטרס, עריכה: רן צימט)

"למרות תוצאות הבחירות באירן, ממשל אובמה נחוש להמשיך בדיאלוג עם הממשל באירן". כך אמרו הלילה (ראשון) גורמים רשמיים בממשל האמריקאי ל"ניו יורק טיימס" . ההצהרה מגיעה למרות הטענות של האופוזיציה באירן לפיהן הבחירות במדינה זויפו. הגורמים ציינו כי הממשל מקווה שהלחץ הציבורי על אחמדינג'ד יגרום לו להיות פתוח יותר עבור ארה"ב, זאת כדי להסית את האש מכיוונו ומהטענות על זיוף הבחירות ולהוציא את אירן מהבידוד הבינלאומי. עם זאת, פרשנים אחרים מעריכים כי הבחירה המחודשת אחמדינג'ד, "תוביל לבעיות".

מוקדם יותר הלילה דווח כי המועמד הרפורמיסטי לנשיאות אירן מיר חוסיין מוסאווי נעצר ונמצא במעצר בית. על פי הדיווח הלא רשמי, מוסאווי נעצר בשעה שהיה בדרכו לביתו של המנהיג הרוחני של אירן, האייתוללה עלי חמנאי.

בשל נפילת רשתות הסלולרי ואתרי אינטרנט רבים, קשה לעקוב אחר המתרחש בשעות האלה במדינה. כלי תקשורת באירן טוענים כי המהומות שפרצו לאחר שפורסמו תוצאות הבחירות הן החמורות ביותר מזה 10 שנים.קודם לכן קרא מוסאווי לתומכיו להימנע מאלימות ולשמור על הרגעת הרוחות.

בנאום שנשא נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד אתמול בערב לאומה האירנית, בעקבות ניצחונו בבחירות, אמר כי "התחיל עידן חדש עבור העם האירני. אנו צועדים במסלול עם מומנטום מחודש". לדבריו, הבחירות במדינה נערכו בצורה "בריאה וחופשית".

"הבחירות הסתיימו ולאף אחד אין זכות לשאול עבור מי חברו הצביע. רוב הבוחרים במדינה ניצלו את זכות ההצבעה ואני גאה בנוער האירני ומאחל לו שגשוג והצלחה", אמר אחמדינג'ד והוסיף, כי הוא מאוכזב ממי שביקר את תוצאות הבחירות. הנשיא האירני ביקר גם את התקשורת הזרה ואמר, כי הם ניסו לפגוע בדיווחיהם בעם האירני.

אחמדינג'ד אמר עוד כי יש לכבד את הכרעת הבוחר האירני והבהיר כי יאבק בשחיתות ויבצע רפורמות "כפי שהבטיח לעם האירני". בנוסף הבהיר כי "ימשיך להיות "משרתו של העם האירני".

הנשיא המכהן השיג רוב סוחף בבחירות לנשיאות והוא ימשיך לכהונה שנייה כנשיא אירן. על פי הודעת משרד הפנים הנשיא המכהן אחמדינג'ד השיג 62.6 אחוז מכלל קולות הבוחרים. המועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי גרף 33.75 אחוז מהקולות ונחל הפסד צורב. המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, הבהיר כי על כל האירנים, כולל יריביו הפוליטיים של אחמדיניג'ד, לתמוך בו, משום שהוא הנשיא הנבחר. על פי הודעת משרד הפנים, בבחירות נטלו חלק 85% מאזרחי אירן.

אלפי תומכים של המועמד הרפורמיסט לנשיאות אירן, מיר חוסיין מוסווי, מפגינים בטהרן במחאה על זיופים לכאורה בבחירות לנשיאות אירן, שבהן ניצח הנשיא המכהן מחמוד אחמדינג'ד בהפרש גדול. לפי מספר דיווחים, שלושה מפגינים נהרגו במהומות ו-150 נוספים נפצעו. המפגינים הציתו בנק בלב טהרן והם מתעמתים עם שוטרים רבים שמנסים להרגיע את המהומות.

על פי הדיווחים, השוטרים משתמשים באלות על מנת לדכא את המפגינים ועוצרים חלק מהם. פעילי זכויות אדם טענו כי לאחר פרסום התוצאות פשטו פעילי משטרה על משרדו של מוסאווי. עוד דווח, כי המשטרה הטילה סגר על אזור שבו מתגוררים נשיא אירן לשעבר מוחמד חאתמי, נשיא אירן לשעבר האשמי רפסנג'אני והמועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully