וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוהמה התל אביבית מגיעה גם לטלוויזיה

דניאל זילברברג

17.6.2009 / 11:06

וגם: חיים ארלוזרוב נרצח, מותר לשחות בחוף הים וגל הצתות של חרדים מקבל תגובה מוחצת. פרק נוסף של השבוע לפני - במלאת 100 שנים לתל אביב

1933 - חיים ארלוזרוב נרצח

16.6.33 - חיים ארלוזורוב, ראש המחלקה המדינית של הסוכנות היהודית, נרצח.

הרצח מגיע על רקע תכניתו של ארלוזורוב לשלוח משלחת של לא יהודים להתדיין עם ראשי המפלגה הנאצית בנושא פינוי יהודי גרמניה. ראשי המפלגה הנאצית סירבו להיפגש עם יהודים, ועל כן ארלוזורוב נוסע לאירופה בניסיון לארגן נציגים לא יהודים. המתנגדים העיקריים לתכניתו הם דווקא היהודים. תכניתו כונתה בעיתונות "ברית סטלין - בן-גוריון - היטלר", "סכין בגב האומה", וארלוזורוב עצמו נודע כ"הינוקא האדום", "ערל-זה-רב", ו"הדיפלומט האדום".

יומיים לפני הרצח ארלוזורוב חוזר ארצה ממסעו באירופה. ארלוזורוב ואשתו סימה הולכים לטייל בחוף הים, ומבחינים שעוקבים אחריהם. הם נכנסים העירה לעבר איזור בית הקברות המוסלמי, היכן ששוכן מלון הילטון כיום. לפתע צצים שוב מי שעקבו אחריהם, ואחד מהם שולף אקדח ויורה בארלוזורוב בבטן. הרוצח נמלט. ארלוזורוב נפטר שלוש שעות אחרי שפונה לבית החולים הדסה עקב מחסור במנות דם. הרצח מעולם לא פוענח.

1951- מותרת השחייה בחופי תל אביב

1951 - לאחר 3 שנות איסור על רחצה בחופי תל אביב מותרת השבוע הרחצה בים. עם הקמת של המדינה החל הפיקוח על רמת הזיהום בים, שהתגלה כבלתי כשיר לשחיה. רק לאחר שלוש שנים בהן מי השופכין, ושאר הפסולת שנהגו לשלוח אל הים (באופן מאד דומה להיום), הופסקה לרמה כזו שאפשרה רחצה במים. מאז 1951 ועד היום עדיין מוזרמים גורמים מזהמים לים, והוא מעולם לא נוקה באופן מלא.

1964 - קפה כסית מגיע גם לטלוויזיה

14.6.64 - קפה כסית ביסס את מעמדו התרבותי והחברתי המרכזי בתל אביב שוב, והפעם כיוון ששודרה ממנו תכנית טלוויזיה ראשונה מסוגה, בשידור חי. אמנים ואנשי רוח רבים ערכו בקפה ערב תרבות, בהנחיית כתב קול ישראל, שהיה גם ערב התרמה לאגודת איל"ן. רבים שמעו על קפה כסית כמרכז הבוהמה התל אביבית, אך בערב הזה גם תושבי הפריפריה יכלו לצפות במה שמתרחש בלב ליבה של הסצינה התל אביבית דרך מסך הטלוויזיה.

לרגל שבוע הספר העברי 2009, נערך מעין שחזור של ערבי השירה והספרות בקפה כסית. בבתי קפה ברחבי תל אביב התכנסו אמנים ויוצרים ושוחחו על ספרים שהם אוהבים. אחד מהאירועים אף שודר בקול ישראל, ממש כפי שנעשה בכסית ב-64. גם וואלה! ת"א הגיעה להתחכך בבוהמה (ראו בלינק למטה).

1986 - מציתים את בית הכנסת בקריית שלום

1986 - הצתה בבית הכנסת בקריית שלום בתל אביב. לאחר חקירה מתברר כי ההצתה היא תגובת מחאה לגל ההצתות של תחנות אוטובוסים שהוצתו על ידי קבוצת חרדים שמחתה על פרסומת שהכילה דברי תועבה. המשטרה מגלה את הקשר בין מקרי ההצתה בעקבות הודעה שקיבלה מחבורה שהזדהתה כ"גוף נגד טרור חרדי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully