וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהומות בטהרן, 3 מפגינים נהרגו

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

13.6.2009 / 18:41

בעקבות ניצחון אחמדינג'ד, יצאו לרחובות אלפים מתומכי המועמד הרפורמיסטי. מוסאווי הודיע כי הוא מסרב לקבל את התוצאות "שהושגו ברמאות"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

מחמוד אחמדינג'ד השיג היום (שבת) רוב סוחף בבחירות לנשיאות והוא ימשיך לכהונה שנייה כנשיא אירן. על פי הודעת משרד הפנים הנשיא המכהן אחמדינג'ד השיג 62.6 אחוז מכלל קולות הבוחרים. המועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי גרף 33.75 אחוז מהקולות ונחל הפסד צורב. המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, הבהיר כי על כל האירנים, כולל יריביו הפוליטיים של אחמדיניג'ד, לתמוך בו, משום שהוא הנשיא הנבחר. על פי הודעת משרד הפנים, בבחירות נטלו חלק 85% מאזרחי אירן.

אלפי תומכים של המועמד הרפורמיסט לנשיאות אירן, מיר חוסיין מוסווי, מפגינים בטהרן במחאה על זיופים בבחירות לנשיאות אירן, שבהן ניצח הנשיא המכהן מחמוד אחמדינג'ד בהפרש גדול. לפי מספר דיווחים, שלושה מפגינים נהרגו במהומות ו-150 נוספים נפצעו. המפגינים הציתו בנק בלב טהרן והם מתעמתים עם שוטרים רבים שמנסים להרגיע את המהומות.

על פי הדיווחים, השוטרים משתמשים באלות על מנת לדכא את המפגינים ועוצרים חלק מהם. פעילי זכויות אדם טענו כי לאחר פרסום התוצאות פשטו פעילי משטרה על משרדו של מוסאווי. עוד דווח, כי המשטרה הטילה סגר על אזור שבו מתגוררים נשיא אירן לשעבר מוחמד חאתמי, נשיא אירן לשעבר האשמי רפסנג'אני והמועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי.

בעקבות ניצחון אחמדינג'ד, נשיא אירן לשעבר ויו"ר המועצה לקביעת אינטרס המשטר באירן, האשמי רפסנג'אני, התפטר מתפקידו. כך דיווחה רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה". רפסנג'אני נחשב לתומכו של המועמד הרפורמיסט לנשיאות, מיר חוסיין מוסאווי. תפקידו של רפסנג'אני נחשב לשני בחשיבותו באירן, מיד אחרי המנהיג העליון עלי חמינאי, ואף בכיר יותר מתפקידו של אחמדיניג'ד.

למרות התוצאות הללו הכריז אמש מוסאווי על ניצחונו בבחירות ודרש משר הפנים להכריז על כך באופן פומבי. במסיבת עיתונאים שכונסה לאחר סגירת הקלפיות הכריז מוסאווי: "אני המנצח הברור של הבחירות". מוסאווי טען עוד כי רבים מבין המצביעים לא הספיקו להצביע למרות שההצבעה הוארכה בארבע שעות נוספות.

היום הכריז מוסאווי המועמד כי הוא אינו מקבל את תוצאות הבחירות, הקובעות כי אחמדינג'ד ניצח, וטען כי מדובר ב"פרובוקציה". הוא מחה על אי-הסדרים והזיופים בבחירות וטען כי אין בכוונתו "להיכנע לפרודיה המסוכנת הזו". הוא אמר עוד כי התוצאה של התנהגות זו "תסכן את עמודי התווך של הרפובליקה האיסלמית ותוביל למשטר עריץ במדינה".

אחראי הקמפיין של אחמדינג'ד מסר הבוקר כי "הפער בין אחמדינג'ד לבין מתחריו מבהיר כי אין כל ספק שהוא ניצח". הוא לעג למוסאווי שהכריז על ניצחונו וטען כי "ההצגה של אלו שהפסידו בבחירות היא חלק נוסף בתעמולה שלילית ובלתי מציאותית שמופצת מזה שלושה חודשים באירן". הוא עקץ את מוסאווי באמרו כי הפער הענק בין אחמדינג'ד ליריביו "מגלה מי הוא השקרן". עם היוודע דבר ניצחונו הצפוי של אחמדינג'ד יצאו תומכיו לרחובות וחגגו במהלך הלילה.

תורים ארוכים בקלפיות

אתמול, נדחתה שעת סגירת הקלפיות ארבע פעמים בשל התורים הארוכים שהשתרכו מחוץ לקלפיות. נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר אמש כי ממשלו נרגש, כהגדרתו, מהדיון שמתקיים באירן והוא מקווה כי הבחירות במדינה יקדמו את אירן ואת ארצות הברית ל"דרכים חדשות".

ארבעת המועמדים לתפקיד היו שני מועמדים שמרנים ושניים מתונים: הנשיא הנוכחי מחמוד אחמדינג'ד המתמודד על כהונה שנייה, מפקד משמרות המהפכה לשעבר מוחסן רזאי, ראש הממשלה לשעבר מיר חוסיין מוסאווי ואיש הדת מהדי כרובי. כמעט 500 אזרחים הגישו את מועמדותם בבחירות לנשיאות אולם ועדת הבחירות באירן הסירה את המועמדות של רובם המכריע בשל אי עמידה בקריטריונים.

בכירי המשטר האירני היו הראשונים להצביע אמש, בקלפיות בטהרן. הנשיא אחמדינג'ד, המתמודד על כהונה שנייה, לא מסר הצהרה לעיתונאים לאחר הצבעתו. המנהיג העליון עלי חמינאי הצביע אף הוא בטהרן וקרא לציבור האירני להמשיך לשמור על הסדר ועל המוטיבציה הגבוהה. הוא קרא לאירנים לא לשים לב לשמועות שמופצות בימים אלו ובמקום זאת לתת את קולם עבור האדם המתאים ביותר לניהול ענייני המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully