וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה תעשה הפנסיה שלנו ב-2009?

חגי עמית

11.6.2009 / 23:57

אחרי שנה לא קלה ב-2008 ופתיחת שנה חלומית ב-2009, צפוי המשך לא פשוט, גם באפיק הסולידי

בסוף אפריל 2008 החזיקו קופות הגמל 30% מנכסיהן באג"ח ממשלתיות סחירות, לעומת 21% מנכסיהן שהוחזקו באפיק זה שנה קודם לכן - עלייה של כ-50%. בתוך שנה עלה היקף האג"ח הממשלתיות שמחזיקות קופות הגמל מ-57 מיליארד שקל ל-79 מיליארד שקל.

בין 1 בנובמבר 2008 ל-1 באפריל השנה רשם אפיק האג"ח הממשלתיות בישראל עלייה של 11%. התוצאה היתה ירידה של התשואות לפדיון על האג"ח הממשלתיות. כך נרשמה ירידה מ-4.5% ל-1.9% במדד האג"ח הממשלתיות הכללי בין 1 בנובמבר ל-1 באפריל. התוצאה השנייה היא רווחים גדולים לענף קופות הגמל ולכל מי שהצמיד את הכסף לחוב של הממשלה. המגמה היתה דומה באג"ח הממשלתיות הצמודות, והלא צמודות. המשקיעים פשוט ברחו מהנכסים המסוכנים, כמו אג"ח קונצרניות ומניות, לנכסים בטוחים יותר.

ואולם ב-1 באפריל הסתיימה החגיגה. בחודשיים וחצי האחרונים איבדו האג"ח הממשלתיות 3% והתשואה החלה לעלות שוב. הסיבה הראשונה: השווקים אופטימיים יותר ומשקיעים חוזרים לנכסים מסוכנים יותר. סיבה נוספת היא הכסף הגדול שממשלות מזרימות לכלכלות שלהן והירידה בהכנסות שלהן. שתי תופעות אלו יכריחו את כל הממשלות לגייס כספים בשוק ההון - דבר שבדרך כלל מעלה את התשואות.

עליית התשואות תשפיע לרעה על העמיתים בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות, אחרי שמנהלי ההשקעות שלהן התבצרו באג"ח ממשלתיות. בינתיים ההפסד קטן יחסית, כ-1%, אבל השנה הקרובה צפויה להיות תנודתית ולא פשוטה גם באפיק הסולידי. משקל היתר של האג"ח הממשלתיות בתיקי העמיתים עשוי להתנקם בהם. השאלה היא כיצד תסתיים השנה של החוסכים לפנסיה, אחרי שנה נוראית ב-2008 ופתיחת שנה חלומית ב-2009.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully