וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קורבן נוסף של המשבר הכלכלי: אל קאעדה

טלי גולדשטין

10.6.2009 / 19:58

רשת CBS השיגה קלטת, בה נשמע מנהל הכספים של הארגון מתחנן לתרומות. "הקצב האיטי של המבצעים באפגניסטן נובע ממחסור בכסף"

רשת CBS חשפה היום (רביעי) כי גם ארגוני טרור חשים את לחצי המיתון הכלכלי העולמי שפגע במדינות רבות. רשת החדשות הצליחה להשיג קלטת שמע חסויה שנשלחה על ידי מנהל הכספים הראשי של ארגון אל קאעדה וחושפת תמונה נדירה של המצב הכלכלי בארגון.

בניגוד לקלטות אחרות של אל קאעדה, קלטת זו לא היתה אמורה להיות מופצת לציבור הרחב ולא נשמע בה נאום התעמולה אליו הורגלנו. מוסטפה אבול יאזיד, דמות בכירה באל קאעדה, נשמע בקלטת מבקש סיוע כספי דחוף מממקור בלתי ידוע בטורקיה.

"חסר לנו מימון כאן בזירה האפגנית", אומר יאזיד, "הקצב האיטי של המבצעים כאן נובע ממחסור בכסף ומוג'הדינים רבים אינם יכולים להוציא לפועל את הג'יהאד בשל כך. יש מספיק אנשים המוכנים להקריב חייהם בשם אללה, אך אין לנו את האמצעים לצייד אותם", הוסיף. ככל הנראה, הקלטת המדוברת הוקלטה לפני לפחות שישה חודשים, כשנשיא ארה"ב לשעבר ג'ורג' בוש עדיין היה בשלטון.

יאזיד, יליד מצרים, חשוד בכך שהיה אחראי על הפן הכספי של פיגועי הטרור ב-11 בספטמבר – תקופה בה מימון כספי היה הדאגה האחרונה בהנהגת אל קאעדה. בעבר, הארגון כולו הסתמך על ממונו האישי של המנהיג אוסמה בן לאדן, שהחזיק בבעלותו מטוס פרטי ואדמות חקלאיות בסודן.

בשנות ה-90, אל קאעדה נהנה מתרומות נדיבות של ארגוני צדקה איסלמיים ואנשים עשירים, רובם סעודים או תושבי מדינות מפרץ עשירות אחרות. לפי הערכות, תקציב אל קאעדה ב-2000 עמד על 30 מיליון דולרים.

לאחר פיגוע הטרור ב-11 בספטמבר, השתנתה התמונה. ממשלת ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות נוספות פתחו במלחמה נרחבת נגד הטרור, הכוללת גם מימון פעילות טרור ברחבי העולם. מממני ג'יהאד נתבעו ונכסיהם של עשרות ארגוני צדקה הוקפאו. כיום, לאור המשבר הכלכלי, גורמים רבים שתרמו כספים לאל קאעדה, היו עדים להפסדים וכתוצאה מזה, חלה ירידה בהיקף התרומות. ארגון הטליבן הושפע פחות מהמשבר הכלכלי מאחר שהוא ממומן בעיקר מסחר באופיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully