וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצי לא נחמד לדיירים חדשים

ריבי מאיר וריני חביב-עמירן

10.6.2009 / 17:59

הפעם המומחיות לטיפול התנהגותי לחתולים עונות על השאלה הנפוצה ביותר - איך מסתדרים עם חתול נוסף בבית? וגם - מה עושים עם חתול בעייתי של השכנים?

להוריי יש כבר שנים שני חתולים בבית. לאחרונה אימי אספה חתולה קטנה חירשת שהושלכה החוצה. למרות ניסיונות מרובים, לא הצלחנו ליצור דו קיום ביניהם, כל מפגש מסתיים ביללות מריבות ושליפת ציפורניים. עקב כך אנו נאלצים לכלוא אותה בחדר. מה לעשות?

שלום רב ותודות על שאלתך החשובה. אנחנו נשאלות פעמים רבות בכל הנוגע להכנסתו של חתול (במקרה של הורייך – חתולה) נוסף לבית, בו נמצא חתול אחד או יותר. מעניין, שיש צפייה מצד האנשים שהחתולים יסתדרו ביניהם, כאילו הם מכרים וידידים ותיקים מימים ימימה ואכלו מאותה הקערה - אנחנו תמיד רוצים שכולם יסתדרו והכל יהיה טוב. זה בהחלט קורה ויקרה גם אצל הורייך בין החתולים הוותיקים ובין החתולה הצעירה(החרשת), אך יש לעשות מספר צעדים , כדי לאפשר זאת ומתוך הבנה שהטריטוריה היא כרגע של שני החתולים הוותיקים.

הכנסת חתולה (או כל יצור חי אחר) לבית – דינה ככניסה של אורח בלתי קרוא, מבחינת החתולים. החתולה למעשה נכנסה באופן פתאומי, ללא כל הכנה מוקדמת ומצפים שהיא והם יסתדרו , כאשר למעשה הם וגם היא מרגישים מאד מפוחדים ומאויימים כשמישהו חודש לטריטוריה שלהם. אז מה עושים? קודם כל, מבינים שיש צורך בהתארגנות, בזמן להתאקלמות של כולם (כולל הורייך כמובן) ובעצות מקצועיות מדויקות.

נתחיל בצורך האחרון שציינו – עצות מקצועיות – תמיד נשמח לספק, אז זה פשוט ויש לכם כאן את העצות ותמיד נוכל להמשיך ולייעץ. התארגנות נכונה משמעה לספק לחתולה הצעירה והחרשת חדר שלה להתאקלמות נכונה ואיטית , לפי הקצב של כולם, ובלי לחץ. חדר נפרד הוא חובה לכל חיה חדשה הנכנסת לבית, בו כבר יש חיה אחת או יותר. החדר צריך להיות זה אשר החתולים הוותיקים לא משתמשים בו למטרות חיוניות וחשובות מבחינתם (כלומר לא המקום לשינה, פעילות או אכילה , שתייה ועשיית צרכיהם).


חשוב מאד שחדר נפרד זה יהיה חדר נעים, בטוח לחלוטין מפני בריחה ו/או נפילה החוצה וכמובן מאוורר היטב ומאובזר בכל הנחוץ לחתולה ובשפע. כמו כן חשוב מאד להיות איתה הרבה ככל שהיא רוצה ואפשרי מבחינת הורייך כדי לתת לה אהבה, פעילות ותשומת לב חיובית, נעימה ונינוחה. אסור להכניס החתולים הוותיקים לחדר זה ואסור לחתולה החדשה לצאת אליהם – וכל זאת למשך כשבועיים בערך ועד שכל אחד מרגיש נינוח ו"מבסוט" באזור שלו. החתולים הוותיקים ברוב רובו של הבית ואילו החתולה החדשה - באזור שלה בבית.

חשוב מאד כמובן, שהורייך יהיו עם החתולים הותיקים ויעשו איתם פעילויות רגילות ואף יצ'פרו אותם בכל מה שהם אוהבים במיוחד: פעילויות כייפיות, אוכל טוב, ליטופים וכדומה והכל באווירה של "הכל כרגיל ואין שוב דבר חריג". יש חשיבות קריטית להרגשה של הורייך לצורך הקליטה המלאה והיעילה ביותר – החתולים ייקלטו את האנרגיות והמחשבות שלהם, יתנהגו וירגישו בהתאם. הרגשה ודיבור על כך שהכל טוב וכולם יעשו חיים משוגעים בבית של הורייך עם הרבה מאד אהבה ומסירות מצידם – יעזרו מאד להתאקלמות מהירה.

חשוב להבין – הורייך יעבירו את הריחות של אלו לחתולה והפוך כמובן ובמשך הזמן כל הריחות יתערבבו ויהיו חלק מטריטוריה אחת, הכל באופן רגוע וללא התמודדות מפחידה וקשה של פנים אל פנים. ניתן למשל להעביר כרית מסוימת מהאזור של הצמד אל חדרה של החתולה וההיפך וניתן גם כמובן לשחק במשחקים מסוימים (משחקים חכה יעילים למשל) עם החתולים ואז עם החתולה באזור שלה וכדומה. הכל בנינוחות מרובה ומעשה ללא מפגש.

לאחר כשבועיים ורק כאשר הצמד וגם החדשה ירגישו מעולה באזורם, פיתחו הדלת ופשוט אל תעשו דבר. התנהגו כרגיל וברוגע מוחלט. סביר מאד שכל אחד יריח את החתולה וההיפך ואולי יהיו גם קצת קולות וסימור שיער וגוף , אבל האינטראקציות האלו טבעיות לחלוטין ואסור להורייך להתערב בשום פנים ואופן. צריך להיות רגועים וכשהכל טוב לשחק עם כולם וגם לתת אוכל טעים, ואם יש מפגשים, לא להתערב בכלל, רק לתת חיזוקים חיובים במפגשים טובים. במפגשים של "קביעת היררכיה" , כלומר כאשר יש "דיבור" בין החתולים – לא להתערב.

אין לכם מה לדאוג. חובה כמובן שכל החתולים, כולל החדשה (אם היא כבר מעל ארבעה חודשים ) יהיו מעוקרים ומסורסים , בהתאם למין של כל אחד. זו חובה! חתולים צריכים לדבר כאשר מגיע מישהו חדש והם לעיתים עושים זאת שוב ושוב עד לקביעת ההיררכיה, וגם זו משתנה מפעם לפעם ובהתאם לנסיבות.

כאמור, אין להתערב כאשר לחתולים יש עניינים ביניהם. אך עם זאת, חובה לארגן מקומות גבוהים ומדפים למיניהם כדי לטפס ולהגיע אליהם וגם כמובן מסתורים גבוהים ונמוכים (קרטונים ומנהרות) ובנוסף – שפע של אוכל במספר אזורים בבית, וגם כמובן קערות עם מים טריים ונקיים ולא פחות חשוב – שני ארגזי חול לפחות במקומות שונים בבית וחשוב שהם לא יהיו סגורים, כדי שאף אחד מהחתולים לא ירגיש מאוים ולכוד בתוך הארגז. חוץ מזה, הרבה אהבה לכולם, רוגע והכל יהיה מעולה – באחריות מלאה.

שכנים שלנו שגרים דלת מולנו מגדלים חתול. החתול עושה את צרכיו על יד דלת ביתנו באופן קבוע. הם תמיד מנקים אחריו כך שאין לכלוך, אבל אנו מריחים בתוך הבית שלנו סירחון. דיברנו וביקשנו מהשכנים שיפתרו את הבעיה, ללא הועיל. מה עושים?

ציינתם ריח חריף ועשיית צרכים מחוץ למקום הטבעי של החתול לעשות זאת (בחוץ באדמה אם הוא יוצא החוצה, או בבית בתוך ארגז החול שלו) ולכך יש יכולות להיות מספר סיבות. הסיבה הסבירה ביותר, לדעתנו המקצועית, היא שהחתול איננו מסורס ולכן הוא מסמן בשתן כל מקום באזור מגוריו. הריח של זכר לא מסורס הוא חריף מאד ובלתי נסבל, מסיבות טבעיות מבחינתו, אבל חובה על שכניכם לסרס אותו ובהקדם האפשרי – למען החתול , למענם ולמענכם והסביבה.


חתול לא מסורס סובל סבל רב וכמובן גורם מטרדים ובסופו של דבר חי חיים קצרים וללא איכות. הסירוס הוא פעולה שנעשית אצל וטרינר באופן מקצועי, בטוח, מהיר ומסייע לאיכות חיים מעולה לחתול ולסביבה. חתול מסורס לא צריך לסמן בשתן, השתן עצמו לא חריף ואם השכנים מארגנים לו ארגז חול זמין ונקי, לא תהיה בעיה כלשהי. גם אם החתול מסתובב בחוץ באופן חופשי הוא יעשה צרכיו בחול, יכסה אותם ולא תריחו דבר לחלוטין.


בקשו משכניכם לסרס החתול ובהקדם האפשרי! (בעיקר למענו). אם החתול מסורס – אנא בקשו מהשכנים ליצור קשר עם הוטרינר שלהם, לבדוק בעיות פיזיולוגיות נוספות העלולות לגרום להשתנה תכופה ולריחות חריפים. אם הווטרינר ישלול בעיה פיזיולוגית – ואם הנושא הוא רק התנהגותי, אז אנא חיזרו אלינו ונסייע בשמחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully