וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרפורמה תייקר 80% מהמכוניות בישראל"

מאת דניאל שמיל

10.6.2009 / 8:29

היבואנים נעריכם לעלייה בביקוש למכוניות צנועות יותר ומאובזרות פחות, לאור השינויים במיסוי הרכב שהציגה הממשלה

המיסוי הירוק והרפורמה בחישוב שווי השימוש שהוצגו שלשום מטלטלות את ענף הרכב בישראל. יבואני הרכב, ארגוני המשתמשים, חברות הליסינג וסוחרי המכוניות המשומשות נערכים להשפעות הצפויות של הרפורמה במיסוי, שבראשן עליית מחיריהם של רוב המכוניות ועליית המס החודשי (שווי השימוש) שמשלמים בעלי רכב צמוד.

"המחירים עומדים לעלות, זו המגמה הכללית בענף", אמר יואב חפץ, סמנכ"ל השיווק של דקל מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד. "לפי החישובים שלנו, 80% מהמכוניות החדשות יתייקרו".

נועם קום, יו"ר פורום נוהגים היי-טק, אמר: "המטרה של האוצר היא גביית מסים, ולא איכות הסביבה. זה יוביל למגמה של קניית מכוניות קטנות יותר ובטוחות פחות.

"השינוי בשווי השימוש יוצר בעיה נוספת: אפליה בין עובד לעובד. יהיו פערים של 1,000 שקל בשווי השימוש בין עובד שקיבל מכונית ב-2009 לעובד שקיבל מכונית ב-2010. התשלום החודשי הופך את הרכב הצמוד ללא כדאי, וזה יכול להביא לשיתוק המשק. לא ברור איך מצפים מעובדים להגיע למשרד. זאת נראית כמו גזירה שהציבור לא יוכל לעמוד בה".

יגאל רסקין, חבר הנהלת ארגון מנהלי תחבורה, המאגד את מנהלי ציי רכב, הוסיף: "נעשה את הכל כדי שישמעו אותנו בוועדת הכלכלה של הכנסת. הרפורמה בחישוב שווי השימוש אינה מקובלת עלינו. שווי השימוש צריך להיות מחושב לפי ערך כלי הרכב בזמן השימוש, ולא לפי המחיר שלו כחדש".

עם זאת, נראה שהארגונים אינם ממהרים לנקוט פעולה. אוריאל לין, יו"ר לשכות המסחר, מסר: "הנושא נידון בצורה יסודית ביותר לפני כשנתיים, והתקבלו החלטות ברורות על דעת כל ארגוני המעסיקים בשיתוף פעולה מלא עם האוצר ולאחר שנערך שימוע מקיף. ההחלטות החדשות הועברו לידיעתנו לאחרונה ואנו לומדים אותן".

מחירי המשומשות צפויים לעלות

בינתיים מקדימות חברות הליסינג את רכישותיהן, כדי לקנות מכוניות לפני שמחירן יעלה. "ארגון מנהלי התחבורה משנה את המלצתו ומציע לחברים להקדים ביצוע עסקות ליסינג לפני 1 באוגוסט - לפני שהמחירים יעלו", אמר רסקין.

אם מחירי המכוניות החדשות אכן יעלו, מחירי המכוניות המשומשות צפויים לעלות גם הם. שמאי הרכב לוי יצחק אמר: "בדרך כלל, כשמחירי מכוניות חדשות עולים, זה מייקר גם את המכוניות המשומשות בנות פחות משלוש שנים. מכוניות משומשות מזהמות יתייקרו אם המחיר שלהן כחדשות יעלה. המחיר של משומשות 'ירוקות' יכול לרדת".

להערכת מוני בר, מנכ"ל חברת הליסינג באדג'ט, התייקרות המכוניות המשומשות היא בשורה טובה עבור חברות הליסינג, שערך המלאי שלהן צפוי לעלות.

גרסאות חדשות ומזהמות פחות

יבואני הרכב צפויים גם לייבא גרסאות חדשות, ומזהמות פחות, למכוניות מוכרות. צ'מפיון מוטורס תייבא את פולקסווגן פולו וסיאט איביזה עם מנוע 1.2 ליטר ואת סקודה פאביה עם תיבת הילוכים ידנית.

דורי מנור, מנכ"ל דוד לובינסקי, יבואנית פז'ו וסיטרואן, אמר: "נוסחת המס הירוק שהמציא משרד האוצר תגרום לנו לייבא דגמים זולים ככל האפשר ומאובזרים פחות, ולהחליף דגמי דיזל חסכוניים בדגמי בנזין מקבילים - דבר שיביא לצריכת דלק כפולה ולפליטה כפולה של פחמן דו-חמצני". יבואנים רבים כבר נערכו למיסוי הירוק, וכך החל באחרונה השיווק של מכוניות מיני כמו יונדאי i10, פז'ו 107 וסוזוקי אלטו ומסחריות זעירות כמו פיאט פיורינו, ובקרוב גם פז'ו ביפר וסיטרואן נמו.

למרות הירידה הצפויה ברמת האבזור, נראה שהנהג הישראלי לא יוותר על תיבת ההילוכים האוטומטית. "עוד לא נולד איש המכירות שימכור תיבת ידנית לישראלים", אמר יואב חפץ מדלק מוטורס.

חברות הליסינג, המייבאות בעיקר מכוניות קטנות ומשפחתיות, עשויות ליהנות מהטבות המס שיינתנו למכוניות אלה. לעומת זאת, יבואנים מקבילים ויועצי יבוא אישי שמתמחים במכוניות יוקרה ייאלצו להתמודד עם עלייה ניכרת במחיר המכונית. יתרה מכן, דגמים וגרסאות שאינם משווקים באופן סדיר בישראל ייכללו אוטומטית בקבוצת הזיהום 15, ויוטל עליהם מס בשיעור 92%, במקום 75% כיום.

תקנות המיסוי הירוק

לפי התקנות, מס הקנייה על כל המכוניות יעלה החל ב-1 באוגוסט 2009 ל-92%, לעומת 75% כיום. עם זאת, לרוכשי מכוניות שמייצרות זיהום במידה נמוכה יוענקו תמריצים כספיים. המכוניות יחולקו ל-15 רמות זיהום, ועל רמת זיהום נמוכה יותר תינתן הטבה גבוהה יותר, עד תקרה של 15 אלף שקל.

הרפורמה בחישוב שווי השימוש: קבלת מכונית צמודה ממקום העבודה נחשבת להטבה החייבת במס. גובהה (שווי השימוש) נקבע לפי מחיר המכוניות כחדשה, בהתאם לשבע קבוצות מחירים. החל ב-1 בינואר 2010 יחושב שווי השימוש כשיעור קבוע ממחיר הרכב החדש (2.35% ב-2010, 2.75% מ-2011). נהג שקיבל מכונית שמחירה כחדשה 100 אלף שקל ישלם עליה ב-2010 מס כאילו משכורתו החודשית גדלה ב-2,350 שקל בחודש

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

וגם: נתוני זיהום האוויר וצריכת הדגל יופיעו בפרסומות למכוניות

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול תקנות שמחייבות הצגה של נתוני זיהום האוויר וצריכת הדלק בכל פרסומת למכונית חדשה.

לפי התקנות, בכל פרסומת תצוין קבוצת הזיהום שאליה משתייכת המכונית החדשה, לפי 15 קבוצות הזיהום שנקבעו ברפורמת המיסוי הירוק. נוסף על כך יצוינו נתוני צריכת הדלק של המכונית בנסיעה עירונית ובין-עירונית, לפי נתוני היצרן בתנאי מעבדה.

גלעד ארדן, השר להגנת הסביבה, אמר אתמול: "אני מקווה שבעקבות פרסום רמת הזיהום של כלי רכב חדשים יגבר קצב הרכישה של מכוניות ידידותיות לסביבה ויופחתו זיהום האוויר והפגיעה בבריאות הציבור". המשרד להגנת הסביבה ערך פגישות עם איגוד יבואני הרכב כדי שיתחילו להיערך לשינוי הדרוש בפרסומות למכוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully