וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר ירוק, הממשלה קצת פחות

אייל דץ

9.6.2009 / 20:19

הכנסת ציינה את יום איכות הסביבה. אייל דץ יצא לבדוק האם מדובר בדיבורים ריקים או שמא ישראל מצטרפת לעולם הנאור

יומיים בלבד לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה בחרה לא לאשר עשרה חוקים סביבתיים ציינה היום (שלישי) הכנסת את יום איכות הסביבה. הוועדות הרבות שהתכנסו לדון במשך היום בנושאים סביבתיים שונים, הנאומים היפים, הנוכחות של חברי הכנסת ושלל המצגות המרתקות, לא יכלו להסתיר את מורת הרוח של הארגונים הירוקים ממה שמסתמנת עד כה כממשלה אנטי סביבתית. לטענתם, למרות שלראשונה מזה שנים רבות יושב במשרד להגנת הסביבה שר שבאמת רוצה לפעול ולשנות, תוקעת הממשלה מקל בגלגליו, ועוצרת את המהפכה הירוקה.

מורת רוח זאת מגיעה חצי שנה בלבד לפני ועידת האקלים בקופנהאגן. ועידה שבה תצטרך ישראל להציג בפני שאר מדינות העולם את מדיניותה הסביבתית ולקבוע: האם ישראל מיישרת קו עם אירופה והממשל האמריקאי החדש או שמא קונה את מקומה ב"ציר הרשע האנטי הסביבתי", לצד מדינות מזהמות כמו סין והודו.

ההתחלה דווקא נראתה מבטיחה

יום הסביבה בכנסת התחיל דווקא באווירה אופטימית. ועדת השרים להגנת הסביבה ושינוי האקלים אישרה בישיבתה את הצעת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן להקים צוות מנכ"לים שיגבש תוכנית לאומית הכוללת מתווה פעולה להיערכות מדינת ישראל לשינוי אקלים. על פי הצעת ארדן, אמורה התוכנית לכלול התייחסות להיערכות ולמוכנות לשינוי האקלים ונקיטת אמצעים להפחתת פליטות גזי חממה.

גם בדיון בוועדת הכלכלה נחל ארדן הצלחה. הוועדה אישרה את הצעתו לקבוע תקנות המחייבות פרסום נתוני צריכת הדלק וזיהום האוויר הנפלט מרכבים חדשים. על פי התקנות, בכל פרסומת לרכב חדש, תופיע דרגת זיהום האוויר המבוססת על מזהמי האוויר וגזי החממה הנפלטים מהרכב.

ההמשך כבר לא

בהמשך היום כבר בא לידי ביטוי הפרדוקס שבו מתנהל המאבק להגנת הסביבה בישראל: המון דיבורים יפים, מצגות מפוצצות וכוונות טובות מול אטימות בירוקרטית במקרה הטוב או כניעה ללחצים עסקיים במקרה הרע. לדוגמא, הדיון שהתקיים בשדולה הסביבתית החברתית בנושא אי קיום חוק האכיפה הסביבתית ברשויות המקומיות.

לפני כשנה אושר בכנסת חוק שמעניק לפקחי הרשויות המקומיות סמכויות נרחבות בכל מה שנוגע לאכיפה סביבתית. החוק, שאותו יזם ח"כ דב חנין, היה אמור להיכנס לתוקפו עוד יומיים. משרד הפנים החליט כי הוא עדיין לא ערוך ליישום החוק והחליט לעכבו. בדיון היום, ציין חנין שכיום ישנם רק 40 פקחים של המשרד להגנת הסביבה ועד שפקחי השלטון המקומי לא יזכו לקבל סוף סוף סמכויות אכיפה נגד עברייני סביבה, ימשיכו עסקים לזהם מבלי לשלם על כך.

ארדן נגד העולם

הדיון המסכם של השדולה עסק בהיערכות המדינה לוועידת קופנהאגן. ח"כ אופיר פינס (עבודה), יו"ר עמית של השדולה הסביבתית חברתית, ניצל את הדיון כדי לתקוף בחריפות את הממשלה על החלטותיה לדחות את הצעות החוק הסביבתיות. "משהו מעיב על היום הזה. ביקשנו לפרוץ היום דרך אך נתקלנו בחומה בצורה", אמר פינס. לדבריו, "11 מתוך 12 הצעות טובות והגיוניות נדחו על ידי הממשלה. הכנסת אמנם עברה מהפך סביבתי, אבל בסופו של יום התהליך לא מגיע לממשלה. הממשלה תקועה בעבר והנושא הסביבתי תקוע בתחתית סדר העדיפויות הלאומי. אם לא נצליח לקדם את סדר היום הסביבתי אנו גוזרים על האזרחים לחיות בסביבה מזוהמת ומסוכנת הגורמת למחלות ומוות, כל זה בגלל ממשלות שלא מצליחות להבין כי הגיע הזמן לשינוי חוקתי".

גם ח"כ ניצן הורוביץ (מר”צ) התייחס לאכזבה הקשה מהממשלה. הורוביץ אמר: "צר לי שהממשלה דוחה הצעות חוק כמו אנרגיה מתחדשת, שהעלינו יחד עם ארגוני הסביבה. ההצעה היתה יכולה לעזור עם האתגר של קופנהאגן".

השר ארדן, נציג הממשלה שזכה למחמאות רבות מהארגונים הסביבתיים על תפקודו עד כה סיפר על המאבק הקשה שהוא מנהל מול השרים על מנת לקדם את הצעות החוק הירוקות. ארדן התייחס להיערכות המשרד לוועידת קופנהאגן ואמר כי "הצבנו את נושא קופנהאגן בראש סדר העדיפויות". ארדן סיפר כי "הוקמה ועדת מנכלי"ם לתיאום בין משרדי הממשלה בנושא ההכנה לקופנהאגן וההתמודדות עם משבר האקלים, ובכוונת המשרד להתקשר עם חברת ייעוץ עולמית על מנת להוכיח את הכדאיות הכלכלית בפעילות סביבתית והפחתת פליטות. עדיין, יש שרים ופקידים שלא מאמינים שניתן לדרוש לחסוך בחשמל ולכן שיתוף הפעולה של השדולה הוא קריטי".

בתום הדיון עברו חברי הכנסת לאולם המליאה. שם, בסופו של דבר, עלה להצבעה רק חוק סביבתי אחד. "קופנהאגן מחכה לנו", אמר פינס בתקווה שדבריו יחלחלו בסופו של דבר לאוזני השרים ושאר חברי הכנסת. נכון להיום, קופנהאגן אולי מחכה לישראל, אבל ישראל בהחלט שלא מחכה לקופנהאגן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully