וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזמרת הלבנונית שמבאסת את המצרים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

10.6.2009 / 11:18

מדי שנה בשנה שומעים המצרים שמועה לפיה פיירוז, גדולת הזמרות הערביות, תגיע להופיע בארצם, אך מתבדים כל פעם מחדש

בשנים האחרונות הופיעה האגדה הלבנונית החיה, פיירוז, במספר מדינות ערביות כמו ירדן, לבנון ואפילו סוריה והרטיטה את לבבותיהם של עשרות אלפי ערבים שהגיעו לצפות בהופעה הנדירה של גדולת הזמרות הערביות החיה כיום. אולם למצרים היא לא הגיעה. שם מביטים בעיניים כלות על אחיהם מסוריה ומירדן ומתחילים לשאול את עצמם: איפה טעינו? מדוע פיירוז לא מגיעה להופיע גם בקהיר?

עיתונאי מצרי כתב על כך בכאב לפני זמן מה בעיתון המצרי "א-דוסתור": "מאז שנפתחה תודעתנו, אנו שומעים במצרים מדי שנה את השמועות הידועות: 'פיירוז תשיר בקרוב במצרים', 'האופרה במצרים עומדת לחתום על חוזה עם פיירוז', 'מרכז התרבות סאקייה סאווי עומד להזמין את פיירוז', 'פיירוז תשיר בספרייה הגדולה של אלכסנדריה. השמועות לא נגמרות ובכל פעם מחדש מתנפץ חלומם של מיליוני מצרים שחולמים לראות את פיירוז".

פיירוז ביקרה במצרים מספר פעמים ואף עבדה עם מספר מלחינים מצריים. היא ביקרה לראשונה במצרים בשנת 1954, בירח הדבש שלה עם בעלה דאז עאסי רחבאני. היא אף אמרה שהיא אוהבת מאד את המדינה, ובעיקר את העיר אלכסנדריה. בעלה, שחיבר עבור פיירוז את רוב שיריה, אף כתב לה את השיר "החוף של אלכסנדריה".

מצרים מקנאת בפיירוז?

בשנות השישים ורוב שנות השבעים פיירוז לא הופיעה כלל במצרים, והיא שבה אליה רק בשנת 1976. היו כאלה שאף טענו כי היעדרותה הממושכת ממצרים נבעה מלחצים שהפעילה זמרת אחרת במטרה למנוע מ"שגרירת העולם הערבי בכוכבים", כפי שמכונה פיירוז, מלהופיע במצרים. אולם למרות השמועות, היא שבה למדינה ושיתפה פעולה עם מלחינים דגולים כדוגמת מוחמד עבד אל-ווהב.

"מדוע המצרים אינם מאזינים לפיירוז?", תהה הסופר המצרי נאיל אל-טוחי במאמר שכתב לפני זמן מה. "במשך שנים ארוכות יש אלבום אחד של פיירוז על מדפי חנויות המוזיקה ששמו 'מיטב שיריה של פיירוז'. האלבום כולל כמה להיטים שלה, ביניהם 'חבייתכ' ו-'שאדי', אולם מסיבה כזו או אחרת המצרים אינם מאזינים לאלבום. ייתכן והם אינם מאזינים לו באותה רצינות שהם מקשיבים לפריד אל-אטרש, עבד אל-חלים, עבד אל-ווהב ואום כולת'ום".

דבריו של הסופר מעלים את השאלה האם מצרים - ערש התרבות והמוזיקה הערבית - קינאה בפיירוז בגלל שהיא לא מצריה? האם מצרים קינאה בפיירוז שהצליחה למרות שלא עברה דרך קהיר? יש כאלה שטוענים שלפיירוז בכלל לא אכפת ממצרים. אם כך ואם כך, מאז הופעתה האחרונה במצרים בשנת 1989 רוצים המצרים לראות אותה מופיעה שוב אצלם. כשהיא בת 75, כמעט כל הופעה של הזמרת הנפלאה היא נדירה. המצרים יודעים שאם היא לא תגיע בשנים הקרובות, ייתכן ויפספסו את ההזדמנות האחרונה בחייהם לצפות באגדה חיה ונושמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully