וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: "אנו מתקשים לפקח על הכור באירן"

עידן דורנר

9.6.2009 / 9:58

"בהתחשב בגידול במספר הצנטריפוגות, דרוש שיפור במעקב בכור בנתאנז, על מנת שהסוכנות תוכל למלא כראוי את משימתה"

הכור הגרעיני המרכזי של אירן בנתאנז מתרחב במהירות, עובדה שגרמה לפקחי הגרעין של האו"ם לבקש מטהרן להגביר את הפיקוח עליו, מחשש שהוא משמש לייצור נשק גרעיני. כך מדווח ה"טלגרף" הבריטי. מדי חודש, הפקחים צופים באירן מתקינה יותר ויותר צנטריפוגות במתקן התת קרקעי, כדי להרחיב את העשרת האורניום, שיכול לשמש לייצור דלק לתחנות כוח גרעיניות, או חומר החיוני לייצור פצצות אטום.

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) הם אלו שאמורים לוודא שאירן לא בוחרת באופציה השניה. בראיון שהעניק לאחרונה יו"ר סבא"א מוחמד אל ברדאעי הוא אמר, כי "כל עוד אנו מפקחים על המתקנים, הם לא יכולים לפתח נשק גרעיני". אך אירן הוסיפה לכור בנתאנז 984 צנטריפוגות פעילות חדשות מאז פברואר. בכך מגיע מספר הצנטריפוגות במתקן לסך של 4,920, כשבמקביל 2,301 צנטריפוגות נוספות נמצאות ברמה שונה של פיתוח.

בדו"ח האחרון של סבא"א נאמר, כי "בהתחשב בגידול במספר הצנטריפוגות, דרוש שיפור במעקב ובפיקוח אמצעי במתקן, על מנת שהסוכנות תוכל למלא כראוי את משימתה". מקורות טוענים כי הפקחים מתקשים לפקח על נתאנז, משום שהמתקן מתרחב במהירות. הם אומנם התקינו מצלמות מעקב במקום, אך אלו דורשים תחזוקה שוטפת על מנת לעקוב אחר העשרת האורניום. חלק מהמתקן נמצא בבנייה וחלקים אחרים פועלים במלואם והמצלמות צריכות להתכוונן למקום הנכון.

מהדו"ח עולה עוד, כי הפקחים העלו רעיון לפתור את הבעיה וביקשו לשוחח על כך עםגורמים באירן. בעיקר הם מעוניינים שטהרן תתיר פיקוח מרחוק על נתאנז. נכון לעכשיו, הרשויות באירן לא מתירות למצלמות לשדר ישירות למרכז סבא"א בווינה. במקום זאת, הפקחים צריכים להגיע פיזית לנתאנז ולבחון את הצילומים.

סבא"א מבקשת פיקוח מרחוק כבר מפברואר 2007 ואף אמרה כי זה יהפוך להכרחי כשאירן תעבור את רף 500 הצנטריפוגות. הבקשה הועברה לפני למעלה משנתיים, מספר הצנטריפוגות כבר גדל פי עשרה, אך המצלמות עדיין לא מעבירות שידור ישיר לווינה.
פירוש הדבר, שייתכן והפקחים לא יצליחו להתריע בזמן על הוכחות לכך שאירן בונה נשק גרעיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully