וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הוזלה נוספת במחירי שיחות הסלולר

אמיתי זיו

9.6.2009 / 9:26

משרד התקשורת יוזם רפורמה בדמי הקישוריות. הצעד צפוי להקל על כניסת מפעילים חדשים לשוק התקשורת הסלולרית

משרד התקשורת בוחן אימוץ של הנחיה אירופית חדשה לגבי דמי קישוריות סלולריים. המשמעות של אימוץ ההנחיה תהיה ניכרת בעלות של דקת שיחה לצרכן הישראלי, הן בשימוש בטלפון נייח והן בסלולרי. מכיוון שישראל אינה חברה באיחוד האירופי, יישום ההנחיה יתבצע באופן וולונטרי, והדבר עשוי לסייע לה בעתיד בהסכמי נדידה אירופיים (הסכמי רומינג).

בשבועות האחרונים פירסמה נציבות האיחוד האירופי הנחיה למדינות החברות בה לגבי הפחתה של דמי הקישוריות בתקשורת סלולרית. מדובר בהנחיה להורדה הדרגתית של דמי הקישוריות עד ל-1.5-3 יורו-סנט לדקה עד 2012, לעומת ממוצע של 8 יורו סנט לדקה באיחוד האירופי כיום. הממוצע מושפע מדמי הקישוריות הגבוהים במדינות מזרח אירופה - כ-10 יורו סנט לדקה (בדומה לתעריפים בשוק הישראלי לפני כחמש שנים).

אם תאומץ ההנחיה על ידי שר התקשורת משה כחלון, יוזלו דמי הקישוריות מ-22 אגורות לדקה כיום (לפני מע"מ) ל-8-16 אגורות.

דמי הקישוריות נגבים כך שאם לקוח מתקשר מסלקום לפלאפון, למשל, הוא משלם רק לסלקום עבור השיחה, אך גם לפלאפון מגיע שיעור מסוים מהתשלום, מכיוון שנעשה שימוש ברשת שלה. לכן, נקבעו דמי קישוריות המגולמים במחיר שהלקוח משלם. חברות הסלולר מתקזזות בדקות השיחה שעוברות ביניהן, ובשל נתחי השוק השווים יחסית כמעט שלא עוברים תשלומים בין החברות.

דמי הקישוריות אמורים לייצג את העלות נטו של העברת השיחה לרשת של מפעילת הסלולר שאליה מגיעה השיחה. ואולם בדיקות של משרדי התקשורת והאוצר הראו כי דמי הקישוריות יקרים מהעלות האמיתית של הפעולה הטכנית ולמעשה משמשים מקור רווח לחברות הסלולר. יתרה מכך, דמי קישוריות גבוהים מאפשרים לחברות לנפח את מחיר השיחה, גם כאשר היא מתבצעת בתוך רשת סלולרית אחת (ואין בה רכיב של קישוריות), מכיוון שהצרכן הישראלי הורגל לשלם מחיר קבוע לדקת שיחה לכל יעד.

בחברות נכנסים למגננה

בעקבות הבדיקות האלה החליט באחרונה משרד התקשורת לשכור חברת ייעוץ כלכלית שתבחן את העלות האמיתית של הקישוריות. בחירת החברה מתבצעת בימים אלה. לאחר שהחברה המייעצת תקבע את העלות הנדרשת, יורה משרד התקשורת על הפחתת דמי הקישוריות, כפי הנראה באופן הדרגתי, כדי לא לפגוע בהכנסות החברות.

הפעם האחרונה שבה הוחלט על מתווה של הפחתה בדמי הקישוריות היתה ב-2004, עת היה אהוד אולמרט שר התקשורת. המשרד שכר אז את שירותי הייעוץ של חברת אנלסיס, שקבעה כי יש להוריד את דמי הקישורית מתעריף של 45 אגורות לדקה ל-15 אגורות.

חברות הסלולר התנגדו לרפורמה בטענה כי היא תיצור להן נזקים של 80 מיליון שקל. לבסוף נקבע כי דמי הקישוריות יופחתו ל-22 אגורות לדקה. המהלך התבצע בארבע פעימות בין 2004 ל-2008, כאשר סמוך לכל פעימה העלו חברות הסלולר את המחיר של דקת שיחה כדי "לפצות את עצמן". גם הפעם צפויות החברות להתנגד למהלך, אך יהיה להן קשה יותר להעלות מחירים בשל החוק החדש שאוסר עליהן להעלות תעריפים בתקופת ההתחייבות של הלקוח. יתרה מזאת, הורדת התעריף תביא להפחתה מיידית של מחירי השיחות המבוצעות מטלפון נייח לנייד.

מחיר הקישוריות משמעותי עבור התחרות בשוק הסלולר בישראל. אם יקום מפעיל סלולר חמישי, אחת ההוצאות המרכזיות שלו תהיה עבור הקישוריות, מכיוון שמיעוט הלקוחות בשנים הראשונות יגרום לכך שמרבית השיחות יתבצעו ממנו למפעילים אחרים, ומנגד מעט שיחות נכנסות.

ממשרד התקשורת נמסר כי עניין הקישוריות, כולל הגישה האירופית להסדרת הנושא, יידון באופן מסודר מול הענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully