וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזית: יהיה חם ומחריד

אייל דץ

5.7.2009 / 9:50

אתם לא מדמיינים, באמת חם יותר. ובשנה הבאה - יהיה יותר גרוע. בנוסף לההתחממות צפויים לנו גם שטפונות, היכחדות מיני בעלי חיים ומחסור במים

אם בשנים האחרונות אתם מסתובבים בתחושה של "תמיד הקיץ היה כל כך חם"? אזי שלמדענים יש חדשות רעות וחדשות רעות יותר עבורכם. הרעות, אתם לא הוזים, הלחות הכבדה עדיין לא המיסה את תאי המוח שלכם. ההתחממות הגלובלית הביאה לכך שגם בישראל עולות הטמפרטורות משנה לשנה. החדשות הרעות יותר - מדובר בתהליך הרסני שישפיע בסופו של דבר על כל אחד ואחת מאיתנו. עליית פני המים, עד כדי הצפה של אזורי מגורים, אירועי מזג אוויר קיצוניים, הכחדתם מינים שונים של בעלי חיים ומחסור במים ובמוצרי מזון בסיסיים.

על פי מחקר השוואתי שנעשה בארבעים השנים האחרונות עולה כי טמפרטורות המינימום והמקסימום בקיץ עלו בכמעלה אחת. לעומת זאת טמפרטורות החורף ירדו במעלה אחת, עלתה השכיחות של אירועי מזג אוויר קיצוניים – ימים גשומים מאוד וימים חמים מאוד – וכן עלתה השכיחות של שנים קיצוניות (מרובות גשמים או שחונות). כמו כן, מהמחקר עולה כי נחלה עלייה בכמות הגשם במרכז ובדרום וירידה בכמות הגשם באגן הכינרת.

מרץ הארור

בעשור האחרון חלה החמרה במצב ואיתה סדרה של אירועי מזג אוויר "משוגעים" שפקדה את מחוזותינו. בין היתר מציין הדו"ח את הקיץ של 1998 – הקיץ החם ביותר שנמדד בישראל. הבצורת של 1998-2000, וחודש מרץ הארור בשנים 2004-2006. חודשים שהיו יבשים מאוד, עד בכדי 10% מממוצע המשקעים הרב-שנתי לחודש זה.

התחזיות של החוקרים באשר לממדי השינוי בטמפרטורות ובמשקעים בישראל שונות מאוד זו מזו. פרופ' פנחס אלפרט מאוניברסיטת תל-אביב וחוקרים אחרים מציגים תחזית שעל-פיה צפויה עלייה של 3.5–5 מעלות בישראל עד שנת 2100 (טווח הטמפרטורות נובע מתרחישים שונים של פליטת גזי החממה). לעומתו המומחים ז'אן קוך ואורי דיין מציגים תחזית חמורה פחות. להערכתם עד 2100 צפויה עלייה של 1.6–1.8 מעלות בלבד בישראל.

ירידה בכמות המים, עלייה במפלס הים

ההשלכתות של התתחממות הגלובלית על ישראל זהות לתחזיות של זאת על שאר מדינות העולם. למרות שטחה הקטן יחסית, גם בישראל צפויים עלייה בפני הים, פגיעה במקורות מים ובאיכותם ושינויים במערכת האקולוגית עקב העלייה בטמפרטורות. על פי דו"ח מיוחד שהוגש לכנסת בנושא ההתחממות הגלובלית ב-2007, עליית פני הים עלולה להוביל לפגיעה חמורה באקוויפר החוף, המהווה מקור חשוב מאוד למשק המים בישראל. נוסף על כך, הממצאים עד כה וכן התחזיות העתידיות מצביעים על ירידה בכמות הגשמים באזור אגן ההיקוות של הכינרת, המהווה מקור לכ-25% ממשק המים בישראל. גם העובדה כי אירועי מזג האוויר נעשים קיצוניים יותר – גשמים חזקים לזמן קצר במקום תקופות גשם ארוכות ומתונות יותר – מגבילה את יכולת אגירת המים ומוסיפה על הפגיעה במשק המים.

הדו"ח מציין את גל החום שפקד את אירופה בשנת 2003 ושהביא למותם של כ-20,000 איש, ומדגיש כי יש חשש שגם בישראל תהיה עלייה בתמותה ובתחלואה עקב שינויי האקלים והשינויים בתפוצה של חרקים ומזיקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully