וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: מפלגת הלייבור בשפל חסר תקדים

טלי גולדשטין

8.6.2009 / 10:53

במקביל לבחירות לפרלמנט האירופי, נערכו בחירות אזוריות בבריטניה, בהן ספגה מפלגת הלייבור תבוסה מוחצת. רה"מ בסכנה

מפלגת הלייבור ספגה תבוסה מוחצת בבחירות האזוריות אמש (ראשון) בבריטניה, שנערכו במקביל לבחירות לפרלמנט האירופי. תוצאות הבחירות היו הגרועות ביותר להן היתה עדה המפלגה מאז תום מלחמת העולם השניה. היא גרפה 15.3% מהקולות וצנחה למקום השלישי.

המפלגה השמרנית גרפה 28.6% מהקולות, אך התוצאות המפתיעות ביותר היו זכייתה של המפלגה הלאומית הבריטית (BNP ) בשני מושבים – זוהי הפעם הראשונה שהמפלגה הימנית זכתה במושבים בבחירות. "זוהי פריצת דרך היסטורית. זהו רגע גדול לדמוקרטיה", אמר מנהיג המפלגה ניק גריפין.

שר הבריאות אנדי בורנהם אמר: "זהו רגע עצוב. עלינו להבין מדוע אנשים הצביעו בעברו BNP. עלינו לעשות הכול כדי להוציא אותה מהפוליטיקה הבריטית". דיוויד מיליבנד, שר החוץ, אמר כי ניצחון המפלגה הלאומית "היא יום מביש עבור בריטניה".

התוצאות הגרועות של הלייבור מחזקות את המשבר בו נתון ראש הממשלה ומנהיג המפלגה גורדון בראון. הן עלולות לעורר גל התפטרות נוסף בקבינט ולחזק את הקריאות להתפטרות בראון. מנהיג המפלגה הליברל-דמוקרטית ניק קלג אמר כי מפלגת הלייבור "נשענת על כרעי תרנגולת מהרבה בחינות".

תוצאות הבחירות הצביעו על קריסת הלייבור ברחבי המדינה, אפילו באזורים הפנימיים, שהיו בעבר מעוז הלייבור. גם בוויילס הביסו הטוריז את הלייבור. הפעם האחרונה בה נרשם הפסד של הלייבור בבחירות האזוריות בוויילס היתה ב-1918. הלייבור חוששים כעת מפני תבוסה בבחירות הכלליות בשנה הבאה, אלא אם כן בראון יפנה מושבו למנהיג חדש.

אתמול, התעקש בראון שוב כי אינו מתכוון להתפטר. "מה יחשבו האנשים על ממשלת הלייבור, המתמודדת עם משבר כלכלי, אם נפנה גבינו מהעם בזמן שבו הוא זקוק לנו?", אמר בראון. בראון הסובל מזה תקופה ארוכה מאחוזי תמיכה נמוכים ביותר בשל המשבר הכלכלי, נאלץ להתמודד בשבועות האחרונים עם סקנדל ההוצאות האישיות של חברי הפרלמנט ועל רקע הסערה הציבורית בעניין, צנחה מפלגת הלייבור למקום השלישי בסקרים, בפעם הראשונה מזה 25 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully