וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה בוחרת פרלמנט: מי נגד מי?

7.6.2009 / 21:46

התושבים של 19 מתוך 27 מדינות האיחוד האירופי בחרו היום את נציגיהם לפרלמנט האירופי. איך הוא בנוי ומהם תפקדיו? מורה נבוכים

מעל 375 מיליון אנשים זכאים לבחור ב-27 מדינות החברות באיחוד האירופי. אוסטריה, בלגיה, בולגריה, דנמרק, אסטוניה, פינלנד, צרפת, גרמניה, יוון, הונגריה, איטליה, ליטא, לוקסמבורג, פולין, פורטוגל, רומניה, סלובניה, ספרד ושבדיה הצביעו היום. בריטניה והולנד הצביעו ביום חמישי, אירלנד ביום שישי. לטביה, קפריסין, מלטה וסלובקיה הצביעו אתמול. צ'כיה הצביעה במשך יומיים – שישי ושבת, ואילו איטליה ערכה יום ראשון של בחירות בשבת.

ההצבעה סודית. התוצאות הראשוניות מכל המדינות צפויות להתפרסם אחרי 23:00 לפי שעון ישראל, כשייסגרו הקלפיות. מאז הבחירות האחרונות ב-2004, רומניה ובולגריה הפכו לחברות באיחוד.

מבנה הפרלמנט

הבוחרים צריכים לבחור 736 חברי פרלמנט לכהונה בת חמש שנים. לכל מדינה מוקצה מספר של נציגים המבוסס על היקף האוכלוסייה. גרמניה, המדינה הגדולה ביותר, תקבל 99 נציגים – המספר הגדול ביותר, בריטניה, צרפת ואיטליה תקבלנה 72 נציגים כל אחת. מלטה תקבל את המספר הקטן ביותר של נציגים – חמישה בלבד.

לאחר בחירתם, הנציגים השונים מתקבצים יחדיו לפי השקפה פוליטית. לאחר הבחירות הנוכחיות, כל קבוצה חייבת מינימום של 25 חברי פרלמנט המייצגים לפחות שבע מדינות. אם תאושר אמנת ליסבון, יעלה מספר חברי הפרלמנט ל-754 .

מהו הפרלמנט האירופי?

האיחוד ותפקידו לייצג את האינטרסים של תושבי האיחוד. המוסדות האחרים הם המועצה של האיחוד האירופי והנציבות האירופאת. המועצה היא הגוף מקבל ההחלטות והקובע את המדיניות הכללית. הנציבות היא הזרוע המבצעת, האחראית על יישום החלטות הפרלמנט והמועצה.

הפרלמנט האירופי מתכנס בבריסל ובשטרסבורג. הוא נוסד ב-1952, אך השתנה רבות מאז וכיום הוא הגוף האירופי היחיד הנבחר באופן ישיר. לפני 1979, מונו חברי הפרלמנט על ידי הממשלות השונות.

מהו תפקיד הפרלמנט?

לפרלמנט האירופי שלושה תפקידים עיקריים – העברת חוקים אירופיים, פיקוח דמוקרטי על מוסדות אירופיים אחרים וסמכות משותפת עם המועצה להעברת תקציב האיחוד. התקציב השנתי נקבע במשותף והוא מפוקח על ידי ועדה של הפרלמנט. הפרלמנט יכול, בנוסף, להטיל וטו על מינוי חברי הנציבות האירופאית. הפרלמנט מפקח גם על עבודת המועצה והוא יכול להקים ועדות חקירה לבקשת אזרחי האיחוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully