וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: אירופה בוחרת בימין

טלי גולדשטין

7.6.2009 / 19:49

המשבר הכלכלי ממשיך להעיב על אירופה. מסקרים רבים עולה כי בבחירות לפרלמנט האירופי, יתחזקו מפלגות הימין באופן משמעותי

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

עשרות מיליוני אנשים הצביעו היום (ראשון) בבחירות לפרלמנט האירופי. רוב סקרי דעת הקהל מראים שהמפלגות השמרניות יתחזקו על רקע המשבר הכלכלי העולמי. מהסקרים עולה כי הימין צפוי להתחזק בגרמניה, איטליה, צרפת ובלגיה, בהן מכהנות ממשלות מרכז-ימין. המפלגות השמרניות צפויות להתחזק גם בבריטניה, ספרד ועוד. התוצאות צפויות להתפרסם מאוחר יותר היום.

בבריטניה, אירלנד, הולנד וחמש מדינות נוספות באיחוד האירופי נערכה ההצבעה במהלך שלושת הימים האחרונים בעוד שאר מדינות הגוש הצביעו רק היום. הפרלמנט האירופי התפתח במשך חמישה עשורים וכיום בידיו הכוח להעביר או לשנות כשני שלישים מחוקי האיחוד האירופי. בפרלמנט 736 מושבים וכל כהונה נמשכת חמש שנים.

באוסטריה, מדינה בה נספרו כבר מרבית הקולות, מפלגת הימין הגדולה התחזקה באופן משמעותי בעוד המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, המפלגה הגדולה בקואליציה, איבדה קולות רבים. "מפלגת החירות" הימנית הכפילה את כוחה מאז הבחירות ב-2004, וזכתה ככל הנראה ב-13% מהקולות. המפלגה דוגלת בין היתר במדיניות אנטי-איסלמית. סקרים בהולנד צופים כי מפלגתו האנטי-איסלמית של מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס תזכה בלמעלה מ-15% מהקולות ותפגע קשות בקואליציה של השמרנים והסוציאליסטים.

האם האיחוד יכול לרפא את הכלכלה?

רבים רואים בבחירות לפרלמנט האירופי תשקיף של האווירה הפוליטית-לאומית ביבשת. שיעור אבטלה גבוה במדינות אירופאיות רבות רק עזר לחזק את אי שביעות רצון הבוחרים מהמפלגות השולטות והגביר את הספקנות לגבי כוחו של האיחוד להביא להחלמת הכלכלה. קבוצות כגון "המפלגה הלאומית הבריטית", הכוללת רק חברים לבנים, עלולות להשתמש במושבים בהם יזכו בבחירות כפלטפורמה להשקפותיהן הימניות קיצוניות.

בגרמניה, הראו הסקרים המקדימים כי מפלגת הקנצלרית אנגלה מרקל, "המפלגה הנוצרית- דמוקרטית", ממשיכה להוביל. מרקל מקווה ליצור קואליציה של ימין-מרכז בבחירות בספטמבר. גם בצרפת מסתמן כי מפלגתו השמרנית של הנשיא ניקולא סרקוזי מובילה בסקרים. מפלגתו של ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני, "מפלגת חירות העם", מובילה אף היא בפער דו-ספרתי על פני מתחרתה מהשמאל. זאת, למרות המיתון והשערוריות האופפות באחרונה את חייו האישיים של ברלוסקוני .

ומה קורה בבריטניה, בה סובל ראש הממשלה גורדון בראון מתמיכה נמוכה, מפלגת הלייבור צונחת בסקרים וחברי פרלמנט ושרים מתפטרים על ימין ועל שמאל בשל פרשיית ההוצאות האישיות? לדברי מורדים ממפלגת הלייבור הקוראים להתפטרות בראון, מזימה שנרקמה בין שרי המפלגה להדיח את ראש הממשלה עלולה לפגוע עוד יותר בתבוסה הצפויה גם כך של המפלגה בבחירות. באופוזיציה סבורים כי תדמיתו של בראון הוכתמה בשל המשבר הכלכלי ופרשיית ההוצאות האישיות בצורה כזו שניצחון מפלגת השמרנים מובטח גם בבחירות בבריטניה בשנה הבאה.

עם זאת, בכמה מדינות, למשל ביוון ובפורטוגל, זכה דווקא השמאל לעדנה. בספרד, הסובלת משיעור אבטלה של 17.4%, מתחולל מירוץ צמוד בין המפלגה הסוציאליסטית השלטת, בראשות ראש הממשלה ספאטרו, לבין האופוזיציה השמרנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully