וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצעי הלינץ' בנתן זאדה יואשמו בנסיון רצח

קובי מנדל

7.6.2009 / 11:08

4 שנים לאחר שזאדה ירה למוות בארבעה תושבי שפרעם, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד המעורבים בלינץ'. "אסור לקחת החוק לידיים"

כתב אישום הוגש הבוקר (ראשון) בבית המשפט המחוזי בחיפה נגד שבעה צעירים משפרעם, בגין מעורבות בלינץ' בחייל עדן נתן זאדה, שרצח ביריות בחודש אוגוסט 2005 ארבעה מתושבי העיר באוטובוס של חברת "אגד". השבעה מואשמים בניסיון רצח, תקיפת שוטר, התפרעות והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. במקביל הוגש כתב אישום בבית משפט השלום בחיפה נגד חמישה צעירים אחרים משפרעם, שהיו מעורבים אף הם באירוע.

שבעת הנאשמים הם נעמאן ג'אקי בחוס, ארקאן סלמאן כורבאג', מוניר סלומאן זקוט, באסל תאופיק קדרי, באסל חסין חטיב, פאדי מונדר נסראללה וג'מיל אניס ספורי, כולם משפרעם. התובעת, פרקליטת מחוז חיפה עו"ד לילי בורישנסקי, מציינת בכתב האישום נגדם כי כל השבעה נטלו חלק בהתפרעות ההמון, שאף גרמה נזק לאוטובוס, בתקיפת השוטרים שהובילה לפציעתם וכן בתקיפתו של זאדה.

התובעת מפרטת את הארועים הקשים שאירעו באוטובוס לאחר רצח של ארבעה מתושבי העיר בידי החייל נתן זאדה. הנאשם באחוס למשל מואשם כי השליך אבנים לעבר השוטרים ולעבר זאדה שהיו בתוך האוטובוס. חלק מהאבנים פגעו בראשו של זאדה ובגופו. בהמשך נכנס באחוס לאוטובוס מספר פעמים, הגיע לזאדה, תוך תקיפת השוטרים, בעט בו בכל חלקי גופו, היכה אותו באגרופים בחזה ובפנים ודרך על ראשו, כשבכל פעם השוטרים מוציאים אותו החוצה. בנוסף הוא מואשם כי שלהב את ההמון בכך שקרא כי צריך להרוג את זאדה.

הנאשמים האחרים מואשמים כי היכו את השוטרים וחלקם אף את נתן זאדה בכלים שונים, כגון מסגרות חלון ואבנים, וכן ששילהבו את ההמון באמצעות קריאות "מוות ליהודים" ו"יהודים מסריחים". ג'מיל ספורי מואשם כי הדף את סנ"צ יצחק כהן בבעיטות במותניו וברגליו, כאשר זה הדף את ההמון מלהיכנס לאוטובוס. כמו כן תקף את רפ"ק שלמה מנחם, שעמד בדלת האחורית וניסה למנוע מאנשים להיכנס לאוטובוס, בכך שקפץ עליו, נתן לו אגרופים וסטירות לפנים וניסה לנשוך אותו ביד.

בפרקליטות הדגישו כי "מבלי לגרוע מחומרת מעשיו הנפשעים של זדה, האירועים שהביאו למותו פגעו קשות בשלטון החוק. במדינת חוק, מי שנוטל את החוק לידיו ופוגע במי שכבר נלכד, נכפת ונוטרל לחלוטין, גם אם ביצע עבירות חמורות ונתעבות, יועמד לדין על ידי רשויות אכיפת החוק ".

"איוולת והחלטה מקוממת"

מספר חברי כנסת ערביים הגיבו בזעם על החלטת הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד מבצעי הלינץ'. יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר: "בפרקליטות מסרבים להוריד את המסך מעל האיוולת והפיכת הקורבן לנאשם. יוצא שהנאשם היחיד הוא הקורבן, רק משום שהוא ערבי והמחבל מבצע הטבח הוא יהודי. ההחלטה בפרקליטות היא איוולת ומקוממת. בבתי הקברות בשפרעם נמצאות גופותיהם של ארבעת הנרצחים ובשכונות העיר יש יותר מעשה פצועים הנושאים את טראומת הטבח ההוא וזאת האמת".

ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) ביקר אף הוא את כתב האישום והגדיר אותו "פרובוקציה משטרתית שמעבירה מסר שאין לערבי זכות להגנה עצמית". לדבריו, "נמשיך לדרוש ועדת חקירה אובייקטיבית כדי לחשוף מי עמד מאחורי זאדה, מי סייע לו ומי נתן לו היתר לבצע את הפוגרום בשפרעם. אנו ננהל מאבק חריף ונהפוך את המשפט לזירה לחשיפת הגזענות הרצחנית שזאדה אינו נציגה היחד".

גם ח"כ עפו אגבריה (חד"ש) התרעם על ההחלטה, ואמר כי "תושבי שפרעם היו צריכים לקבל צל"ש ולא כתבי אישום עבור מעשה הגבורה שביצעו בכך שהגנו על חייהם של תושבי העיר תוך סיכון חייהם. החלטת הפרקליטות היא מתן אור ירוק לטרוריסטים מחוגי הימין הקיצוני, זו דוגמה נוספת לאטימות של מערכת המשפט ולאיפה ואיפה שהיא נוקטת. כשתושבי ירושלים לקחו את החוק לידיים ועשו לינץ' בטרקטוריסטים, הם קיבלו צל"שים ולא כתבי אישום" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully