וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה בצרפת: "להפסיק את ההתנחלויות"

אופק עיני

6.6.2009 / 14:09

נשיא ארצות הברית חזר על עיקרי נאומו מקהיר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. "על הפלסטינים להפסיק את האלימות"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נפגש היום (שבת) עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בצרפת. במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר הפגישה התייחס אובמה לנושא הישראלי-פלסטיני ואמר כי "אני חושב שכולנו מבינים מה נדרש לעשות. על הצדדים לנהל מו"מ ולראות כיצד להשיג פיתרון של שתי מדינות".

אובמה הבהיר כי "אינני מצפה לפתרון בין לילה אבל אני מצפה משני הצדדים להכיר שגורלם קשור יחדיו. זה האינטרס של ישראל ושל הפלסטינים לפתור את הסכסוך בדרכי שלום". נשיא ארצות הברית הוסיף כי "אני וסרקוזי מסכימים שיש להתקדם מעבר למצב הנוכחי. שני הצדדים יצטרכו לוותר. יש לעצור את הבנייה בהתנחלויות, אבל, וזה לא קיבל מספיק תשומת לב, הפלסטינים צריכים להפסיק את האלימות ולשמר את שליטת הממשל כך שישראל תוכל להיות בטוחה שהתחייבויות הרשות יקויימו".

אובמה הבהיר כי "אני לא יכול לכפות על הצדדים את הדבר, וכך גם סרקוזי, אך אנחנו יכולים לסייע להמשיך בתהליך. השליח המיוחד מטעמי, גורג' מיטשל מגיע למזרת התיכון השבוע". אובמה הבהיר כי "מדינות ערב צריכות להיות חלק מהתהליך. זה לא מספיק להצביע על הבעיה הפלסטינית ולא לקחת אחריות. עליהן לפעול גם כן , והן חשובות גם מבחינה מדינית וגם מבחינה כלכלית".

"אירן גרעינית מסוכנת לעולם"

אובמה התייחס לאירן ואמר כי "אנחנו לא נוקטים באותה גישה כבעבר. אנחנו מוכנים לנהל מו"מ ישיר עם אירן. כמו סרקוזי אני אומר שהחזקה של אירן בנשק גרעיני תהיה מסוכנת מאוד, לא רק לארה"ב ולישראל, אלא לכל האזור ולכל העולם". אובמה הבהיר כי "אין אפשרות שאירן תשיג נשק גרעיני וששאר מדינות המזרח התיכון לא ינסו לעשות אותו דבר. זה לא מספיק שארה"ב, צרפת ומדינות אחרות בעלות נשק גרעיני יגידו כי 'כולם צריכים להפסיק ואנחנו לא נעשה כלום'. לכולנו יש מחוייבות".

אובמה ציין כי "אני אסע למוסקבה על מנת לנהל מגעים להפחתת האחזקה בנשק גרעיני עם הרוסים. עלינו ליצור בסיס יציב של מדינות שמעוניינות להשתמש בגרעין לצורכי שלום. המטרה הסופית שלנו הוא לגרום להפסקת השימוש בנשק גרעיני. זה כנראה לא יקרה בחיים שלי או של הנשיא סרקוזי, אך אם נתחיל ללכת בכיוון נוכל להגיע לשם". אובמה הוסיף כי "הדבר מראה לאירנים שהנשק הזה מסוכן לכולם, כולל להם. מנהיג אירן אמר שהם לא מעוניינים בנשק גרעיני. אני שמח לקוות שזה נכון, אבל ביחסים בינלאומיים אני לא יכול לבסס דברים על תקווה, במיוחד כשרואים פעולות הפוכות. רייגן ניסח זאת טוב כשאמר "בטח אבל תוודא".

אובמה ציין כי "אנחנו מנהלים שיחות אם האירנים אבל אם אירן לא מעוניינת באמת להשיג נשק גרעיני זה לא אמור להיות כל כך קשה לנהל איתם מו"מ. אירן יכולה להשיג רווחי פוליטיים וכלכלים ולגיטימיות אם תיענה לדרישות".

נשיא צרפת ניקולא סרקוזי התייחס אף הוא לאיום האירני ואמר כי "אירן חייבת לנצל את ההזדמנות שמגישה לה ארצות הברית בנוגע לתוכנית הגרעינית שלה". אובמה התייחס אף לניסויי הטילים האחרונים של צפון קוריאה ואמר כי "אנחנו עומדים להתייעץ עם בני הברית שלנו ולנקוט עמדה כיצד עלינו לפעול בנושא צפון קוריאה. צפון קוריאה ממשיכה לערער את יציבות האזור ואנו מגיבים באותה צורה. אנחנו לא הולכים להעניק להם פרס על מעשיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully