וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 50 שנה: קובה שוב חלק מאמריקה

טלי גולדשטין

4.6.2009 / 20:38

אומות אמריקה הלטינית הצביעו להסיר את האיסור על חברות קובה בארגון המדינות האמריקאיות, שהוטל עליה עם עליית הקומוניזם

נשיא ארצות הברית ברק אובמה הודיע באפריל האחרון על שורה של הקלות באמברגו המוטל על קובה כבר מספר עשורים ופתח צוהר לסיום הבידוד הדיפלומטי של המדינה הקומוניסטית. אומות אמריקה הלטינית הרחיבו צוהר זה אתמול (רביעי) כשהצביעו להסיר את האיסור בן 47 השנים על חברות קובה בארגון המדינות האמריקאיות (OAS). ארה"ב דרשה שהמשטר בקובה ירכך את יחסו למתנגדיו הפוליטיים לפני שהארגון יאפשר את חזרתה של קובה. עם זאת, הארגון התעלם מהרצון האמריקאי ועשה כרצונו.

תוצאות ההצבעה משקפות למעשה את תסכול אמריקה הלטינית מממשל אובמה שעדיין לא פתח בדיאלוג ישיר עם קובה ולא הסיר את האמברגו הכלכלי המוטל עליה מאז 1959 לאחר שפידל קסטרו תפס את השלטון באי וכונן בו משטר קומוניסטי. אובמה הבטיח כבר במהלך מסע הבחירות שלו לסטות מהמדיניות בה נקט קודמו, ג'ורג' בוש, ולפתוח במגעים דיפלומטיים עם קובה בתמורה לשיפור זכויות האדם במדינה.

"ארה"ב מדברת על גישה חדשה אך בפועל לא נקטה בשום צעדים משמעותיים כדי לשנות את המצב", אמר וויין סמית, מומחה לקובה בממשל האמריקאי מ-1979-1982.

ארה"ב כינתה את החלטת ה-OAS לגבי קובה "פשרה מקובלת התואמת את עקרונות הארגון". בעוד הסרת החרם על קובה על ידי הארגון כוללת דרישה מהמדינה לפתוח במשא ומתן בנושא חברות מחודשת לפי עקרונות הארגון ועמדותיו על דמוקרטיה וזכויות אדם, היא אינה מציבה תנאים ספציפיים להצטרפות קובה, כפי שרצתה ארה"ב.

נציגי 34 החברות בארגון המדינות האמריקאיות, כולל ארה"ב, הגיעו להסכם לגבי קובה לאחר דיון סוער באסיפה הכללית בסן פדרו סולה שבהונדורס. בכירים מארה"ב דרשו הצבת מספר תנאים לקבלת קובה בחזרה לחיק הארגון לעומת מספר מדינות ששמחו לאפשר למדינה הקומוניסטית להצטרף ללא כל תנאים מוקדמים. "אני מרוצה מכך שכולם הגיעו להסכמה לגבי העובדה שקובה אינה יכולה פשוט לדרוש את מושבה בחזרה וכי עלינו להציב תנאים לקבלתה", אמרה מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון.

החלטת ה-OAS אתמול מסמנת התרככות כלפי ממשלתו של ראול קסטרו, שירש את השלטון מאחיו פידל בשנה שעברה. בנוסף, משקפת ההחלטה אוטונומיה הולכת וגדלה של מדינות אמריקה הלטינית מהשפעתה של ארה"ב, במיוחד מאז המלחמה בעירק.

נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס ונשיאת ארגנטינה כריסטינה קירשנר חגגו את החלטת הארגון. צ'אווס כינה אותה "ניצחון גדול" ואמר כי על ארה"ב להכיר בתבוסתה. נשיא ברזיל לואיס דה סילבה אמר כי הסרת האמברגו על קובה היא עתה "בלתי נמנעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully