וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהדרום למדינה שלמה

גיא בלטר

4.6.2009 / 14:16

פרויקט חינוכי ברהט שהוקם בזכות רצונם הטוב והתעקשותם של מתנדבים, יזכה מחר בפרס בינלואמי לעשייה סביתית

הפרויקט החינוכי הייחודי "טבע, איכות הסביבה ומנהיגות סביבתית-חברתית" המתקיים ברהט הוא הזוכה בפרס הכבוד של הקרן הספרדית Mediterrània-CIE. הפרס הניתן לארגונים הפועלים במזרח התיכון לקידום ההגנה על הסביבה ולפיתוח בר קיימא, תוך שימוש בכלים יצירתיים ורגישות לרב-תרבותיות. איה רימון, מנהלת הפרויקט, שהקימה אותו יחד עם המורה נאדר חסן אלאפיניש לפני כארבע שנים אמרה בהתרגשות: "עבורי זהו כבוד גדול לזכות בפרס בינלאומי המביא להכרה בהישגינו. אני מקווה שזכייה זו תעזור לנו במציאת מקורות מימון שיאפשרו לנו לקיים את הפעילות גם בשנה הבאה ולהרחיבה". מחר (שישי) יקבלו מנהלי הפרויקט את הפרס בטקס חגיגי בספרד.

הפרויקט "טבע, איכות הסביבה ומנהיגות סביבתית-חברתית" מתקיים בבית ספר סאלח א-דין ובתיכון אל-ראזי שברהט ופועל במסגרת עמותת "צעד קדימה לקידום החינוך ברהט", שהוקמה בשנת 2000 על ידי נשים וגברים צעירים מרהט, במטרה להוביל את בני הנוער והנשים בעיר להעצמה אישית וחברתית. אחת לשבוע נפגשים כ- 40 ילדים מכיתות ה'-ח' לפעילות לימודית חווייתית בנושאים הקשורים לטבע ולאיכות הסביבה. הפעילויות השבועיות מקנות לילדים ידע בסיסי בנושאים הקשורים למדעי הסביבה, כגון: מקורות מים, זיהום אוויר וזיהום מים, טיפול בפסולת, שימוש במשאבים, חשיבות המחזור, הכרת הטבע והכרה של מקורות אנרגיה בני קיימא. נוסף לפעילות השבועית, מתקיימים טיולים חודשיים, ובקיץ מתקיימת קייטנה בת שבוע.

זה או הילדים, או הילדים

איה רימון (28), בעלת תואר ראשון בביולוגיה, תואר ראשון בגיאולוגיה וכעת לומדת לתואר שני במדעי הסביבה, פגשה את נאדר חסן אלאפיניש (28), מורה למחשבים ומחנך בבית ספר סאלח א-דין, לפני כארבע שנים בפעילות קיץ שהעבירה לילדים ברהט. הפעילות הייתה תולדה של פרויקט שיזמה עמותת "ערבה שמורת טבע". העמותה אספה מדריכים מנוסים מהתחום הסביבתי, על מנת שיפעילו חוגים בנושא טבע לילדים ובני נוער באזור הדרום. המדריכים התמקמו כל אחד במקום אחר והפעילו חוגים לילדים, רימון בחרה להפעיל חוגים לילדים ברהט. לפעילות הראשונה שהעבירה, הצטרף אלאפיניש כמתרגם. "בסוף היום הראשון אמרתי לו: או שאתה איתי או שאתה איתם. או שאנחנו מדריכים ביחד או שאתה לא כאן. אז הוא הצטרף אלי והפסיק לתרגם", מספרת רימון על הימים הראשונים. אחרי שנה, התקציב לפרויקט נגמר, אבל רימון החליטה להמשיך ("כבר היו ילדים חמודים...").

מבלי להתכוון ולהתפאר, נראה כי הפרויקט הקטן הזה מצליח לחולל שינוי לא רק בנפשות הילדים ששותפים בו. מנהל בית הספר שהפרויקט פועל בו רמז לרימון שהוא מעוניין להפוך את בית הספר לבית ספר ניסויי ירוק כבר בשנה הבאה. עמותת "צעד קדימה לקידום החינוך ברהט" לא הייתה עמותה סביבתית ולא היה לה שום קשר לאיכות הסביבה, אך היא הפעילה לראשונה בקיץ הקודם קייטנה בנושא איכות הסביבה ויש לה כוונה לקיים אותה גם בקיץ הנוכחי. "מה שבאמת מרגש אותי זה שאני יודעת שלפרויקט הזה באמת יש השפעה יומיומית על החיים של התלמידים היום וגם על מי שהם יהיו כשיגדלו", אומרת רימון, "תלמידות ביישניות שחשבו שלא צריכה להיות להן דעה והיום הן יודעת מה הן חושבות ויודעות לעמוד על דעתן, או תלמידים "בעייתיים" שבבית ספר הם תמיד "לא בסדר" אבל אצלנו הם מובילים ומוצלחים, וסוף סוף אומרים להם מצוין! (ממתאז!)".

הפרויקט ממומן על ידי קרן יק"א, החברה להגנת הטבע ועמותת "צעד קדימה לקידום החינוך ברהט" ושותף בפרויקט החינוכי הארצי "יופי של ישראל", המתמודד עם בעיית הלכלוך ברשות הרבים וקורא לשינוי פני הסביבה, בתמיכת קרן שוסטרמן, קרן פראט והמשרד להגנת הסביבה. לרימון יש שאיפות להרחיב את הפרויקט הזה לכל רהט, ובהמשך גם לכל הדרום ולכל מדינת ישראל. למרות ההצלחה הרבה של הפרויקט, הוא לא נשען על תמיכה ממוסדת וסדורה, ובכל שנה רימון ואלאפיניש נאבקים למצוא תקציב לשנה הבאה. בשנה הבאה יתרחב הפרויקט לבית ספר נוסף ויכלול בסה"כ כ- 125 ילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully