וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה: "ההתנחלויות אינן לגיטימיות"

עידן דורנר

4.6.2009 / 13:28

בנאום היסטורי בקהיר אמר נשיא ארה"ב, כי "הפתרון היחיד לסכסוך הוא קיומן של 2 מדינות, החיות זו לצד זו בשלום וביטחון". לדבריו: "הקשר בין ישראל לארה"ב לא יופר לעולם"

תאגיד כאן

(צילום: ערוץ 1. קריינות: אורן נהרי)

בנאום שנפתח בקהיר במילים "סלאם עליכום", פנה נשיא ארה"ב ברק אובמה לעולם המוסלמי ואמר כי הקשר בין ישראל לארה"ב אינו ניתן להפרה: "הקשרים ההדוקים בין ארה"ב לישראל ידועים. הקשר לא ניתן להפרה. הוא מבוסס על קשרים היסטוריים ותרבותיים, והכרה בשאיפה הלאומית היהודית, ששורשיה נטועים בטרגדיה היסטורית".

אובמה הזכיר בנאומו את הרדיפות נגד היהודים לאורך ההיסטוריה, שהגיעו לשיאן בתקופת השואה ורמז בדבריו לנשיא אירן אחמדינג'ד: "6 מיליון יהודים נהרגו בשואה, יותר מכל היהודים החיים כיום בישראל. הכחשת העובדה הזאת מלאת שנאה ובורות". הוא הוסיף כי "אסור בשום אופן לאיים על ישראל בהרס או להמשיך בסטריאוטיפים נגד היהודים".

על הפלסטינים אמר הנשיא, כי "אין להכחיש את סבלם במשך למעלה מ-60 שנה. כאב של אנשים שנעקרו מבתיהם וחיים במחנות פליטים. במקום לחיות בחיים של שלום וביטחון הם סובלים מהשפלות יומיומיות כתוצאה מהכיבוש". אובמה הבהיר כי "ארה"ב לא תפנה גבה לפלסטינים, השואפים לחיות בכבוד, לשיווין הזדמנויות ולמדינה משלהם".

אובמה הוסיף כי "יש שני שני עמים עם שאיפות לגיטימיות. כל אחד עם טענה צודקת, כך שקשה היה להגיע לפשרה. קל לומר לכל צד 'זה אשמתכם'. אם נראה את העימות הזה מצד אחד בלבד, נחטא לאמת".

"הפתרון היחיד הוא קיומן של שתי מדינות, בהן ישראלים ופלסטינים יחיו זה לצד זה בשלום וביטחון. זה האינטרס של ישראל, של הפלסטינים העולם כולו. לכן אשאף להגיע למטרה הזאת, בכל הסבלנות שהיא דורשת. אלו דרישות ששני הצדדים הסכימו להם תחת מפת הדרכים. זה הזמן להגשים את המחוייבויות".

"לא חוכמה לפוצץ אנשים באוטובוס"

אובמה אמר כי "הפלסטינים חייבים לנטוש את האלימות. הרג אינו נכון ואינו מצליח. זה לא סימן של אומץ לירות רקטות על אנשים ישנים או לפוצץ זקנות באוטובוס. לחמאס אמנם יש תמיכה מסויימת בציבור הפלסטיני, אך הוא חייב למלא תפקיד באחדות העם שלו ולסיים את האלימות. הוא חייב להכיר בזכותה של ישראל להתקיים. במקביל ישראל חייבת להכיר בזכות הדומה של הפלסטנים.

אובמה הבהיר כי ארה"ב לא מקבלת את הלגיטימיות של ההתנחלויות: "בנייתן מנוגדת להסכמים והיא שוללת אפשרות לשלום. זה הזמן להפסיק את הבנייה בהן. ישראל חייבת לעמוד בהתחייבויות". הוא הוסיף כי "ישראל חייבת לאפשר התקדמות בחיי היומיום של הפלסטינים ולהקל עליהם".

על מדינות ערב אמר כי "הן חייבות להכיר בכך שיוזמת השלום היא התחלה חשובה, אך היא לא סוף המחוייבות שלהן. יש בעיות שלא להתעלם מהם. עליהן להכיר בלגיטימית של ישראל ולא להתמקד במחלוקות העבר. אנו אומרים לכולם: לא נוכל לכפות שלום, אבל הגיע הזמן שנפעל לפי האמת. שפכנו יותר מדי דמעות ודם ולכולנו אחריות לעבוד למען היום בו כולם יוכלו לגדול יחד בארץ הקודש. ירושלים צריכה להיות בית ליהודים, נוצרים ומוסלמים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"למנוע מירוץ חימוש גרעיני"

אובמה התייחס בנאומו גם לאירן: "במשך שנים אירן הגדירה עצמה מתוך ההתנגדות לארה"ב. מאז המהפכה האיסלמית, לאירן היה תפקיד וחלק באלימות נגד אנשינו. ההיסטוריה ידועה, אך לא נהיה כלואים בעבר. הבהרתי לאירן שאנחנו מוכנים לנוע קדימה. השאלה היא איזה עתיד היא מחפשת".

"יש נושאים רבים שיש לדון בהם, ואנו מוכנים לדון בהם ללא תנאים מוקדמים. עם זאת, ברור שבנושא הגרעין הגענו לנקודה משמעותית. עלינו למנוע מרוץ חימוש שיכול להוביל את העולם כולו לנתיב מסוכן".

"אני מבין את השואלים - 'מדוע למדינות מסויימות מותר להחזיק נשק גרעיני ולחלק לא'. לשום מדינה אסור להחליט למי כן ולמי לא לכן החזון שלי הוא לפרק את כל העולם מנשק גרעיני. כל מדינה רשאית להחזיק ביכולת גרעינית לצרכי שלום. גם לאירן - אם תעמוד בהתחייבויותה עליהם חתמה באמנה למניעת הפצת נשק גרעיני".

"נשמח להחזיר את חיילינו הביתה"

לדברי אובמה, "הבהרתי שאמריקה לא תהיה לעולם במלחמה עם האיסלם, אך אנו נתעמת עם הקיצוניות האלימה בנחישות בכל מקום בו היא מהווה סיכון לביטחוננו. הרג חפים מפשע לא מקובל עלי. תפקידי הראשון בתור נשיא הוא להגן על העם שלי".

אובמה הוסיף כי "יצאנו למלחמה באפגניסטן מתוך הכרח. אני יודע שכמה מצדיקים את אל קאעדה, אך הוא רצח אלפי חפים מפשע שלא פגעו באיש. הוא בחר לרצוח ללא רחמים אזרחים ב-11.9, ולקח על כך אחריות. הוא מודיע על נחישותו לבצע הרג המוני. אלה עובדות שצריך לדון בהם".

"נשמח להחזיר את כל החיילים שלנו הביתה, אם נהיה בטוחים שאין יותר קיצונים מוסלמים באפגניסטן ופקיסטן שמבקשים לפגוע באמריקה. זה עדין לא כך. למרות המחיר, הנחישות לא תיחלש. אין להם דבר במשותף עם האיסלם .האיסלם הוא לא חלק מהבעיה הוא חלק חשוב בקידום השלום".

על עירק אמר אובמה: "יצאנו למלחמת ברירה שהביאה מחלוקות עזות בארצי ובעולם כולו. אני מאמין שטוב לעם העירקי ללא עריצות סדאם חוסיין, אך המלחמה הזאת הזכירה לנו גם את הצורך להשתמש בדיפלומטיה וליצור קואליציה בינ"ל. עירק שייכת לעירקים ,לכן הוריתי להוציא את הכוחות שלנו משם".

"בחירות אינן ערובה לדמוקרטיה"

אובמה התייחס בדבריו גם למצב זכויות האדם והאישה בעולם המוסלמי: "יש כאלה שהם בעד הדמוקרטיה רק כאשר הם באופוזיציה, אך כשהם עולים לעמדת כוח הם מדכאים אחרים. לא משנה היכן - ממשלה של העם על ידי העם היא הסטנדרט. אתם חייבים שכוחכם יהיה דרך שיתוף פעולה ולא דיכוי. יש לשתף מיעוטים ולכבד אותם. לעבוד על האינטרס של כל חלקי העם, בחירות לבדן לעולם לא יביאו לדמוקרטיה אמיתית".

"לאיסלם יש מסורת גאה של שיוויון וסובלנות. השאיפה שלנו היא שכל אדם יוכל לחיות לפי אמונתו. הסובלנות הזאת חיונית כדי שהדת תפרח. כמה מוסלמים מאמינים שדתם שלהם קיימת רק אם דוחים דתות אחרות, אך חייבים לשמר את כל הדתות הקיימות. חופש הדת חיוני לאפשרות האנשים ליחות יחד".

"חשוב להימנע מלומר למוסלמים איזה בגדים נשים יכולות ללבוש. אסור לנו במסווה ליברליזם להיות עויינים לדתות אחרות. חייבים לקדם דיאלוג בין דתי. אני דוחה את הדעה של כמה במערב, לפיה כשאישה מכסה את שערה היא פחות שיוויונית, אבל אני מאמין שזה לא שיוויוני שלאישה אין השכלה".

"מאבק הנשים נמשך בעולם כולו. אני משוכנע שהנשים תורמות כמו גברים והשגשוג המשותף שלנו יקודם על ידי האנושות כולה. נשים לא צריכות לעשות בחירות שוות לגברים כדי להצליח, אבל זאת הבחירה שלהן, ולכן נהיה שותפים לכל מדינה מוסלמית שתאפשר קידום לנשים".

  • עוד באותו נושא:
  • ברק אובמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully