וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מזון העופות עלול להמשיך להזיק"

אייל דץ

4.6.2009 / 12:55

הרעל שמוחדר למזון בעלי חיים מסכן את אותנו גם דרך הקרקע, כך מתברר בדיון שנערך השבוע בכנסת. ח"כ פינס: "הציבור עלול לסבול מתוצאות בריאותיות קשות"

שבועיים בלבד לאחר שמבקר המדינה חשף כי העופות שאנו אוכלים מכילים רעל מסוג ארסן, נחשף השבוע כי אותו ארסן מהווה איום על חיינו – גם מהקרקע. בדיון בוועדה לביקורת המדינה שנערך ביום שלישי בכנסת העיד פרופ' אפרים כהן, יו"ר ועדת ההיגוי לשאריות מן החי, והסביר כי הארסן שהוכנס למזון העופות עלול להמשיך ולהזיק.

לדברי פרופ' כהן "הארסן לא נשאר בגופו של העוף, ויוצא בלשלשת. הבעיה שנוצרת היא שלשלשת העופות משמשת לזיבול שדות חקלאיים, להאבסת עגלים ודיפון בריכות דגים. החומר שהוחדר לעוף נמצא בקרקע ועלול להשתנות לארסן אי אורגני המהווה חומר מסוכן ומסרטן". על פי חישוביו, למעלה מ- 50 טון ארסן אי-אורגני מצויים כיום בקרקע: "במשך השנים נשפכו 150 טון ארסן לקרקע. שליש מכמות זו הינו הארסן המסוכן והמסרטן, הארסן האי אורגני, אשר הימצאותו בקרקע עלולה לגרום לאילוח מי תהום וסכנות רבות נוספות".

רעלים במזון, במים ובאדמה

יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ יואל חסון ביקר את משרד החקלאות וכינה את התנהלותו "גרירת רגליים". לדבריו, "הוועדה רואה בחומרה את התנהלות הגורמים בפרשה. זוהי התנהלות של גרירת רגליים. המשבר חשף תהליכים לא בריאים בקשר לקבלת החלטות אותם יש לתקן".

ח"כ אופיר פינס, יו"ר עמית של השדולה הסביבתית - חברתית בכנסת אמר בדיון כי "התמונה המתבררת חמורה ביותר. מאז 2006 כבר ידעו במשרד כי קיימים צווים כנגד השימוש בארסן ועדיין לקח כמעט שנתיים להפסיק את השימוש בחומר לחלוטין. לא מובן מדוע אין אחריות. איפה הסקת המסקנות? ההשלכות הסביבתיות של משבר זה לא ברורות עדיין לחלוטין, והציבור עלול לסבול מתוצאות בריאותיות קשות ומזיהום של מקורות מים, כל זאת בשל רשלנות שיש לבדוק אם אין לה אספקטים פליליים".

יוסי שי, מנכ"ל משרד החקלאות, שאליו הופנתה מרבית הביקורת, טען בדיון כי הנושא נמצא בטיפול. לדבריו, "נעשות פעולות אינטנסיביות לתיקון הליקויים, ביניהם הכנה של חוק מספוא חדש. אנו נערכים לעמוד בלו"ז להגשת החוק ונגיש אותו עם פתיחת כנס החורף של הכנסת".

לאכול בגדול

כזכור, דו"ח מבקר המדינה לשנת 2008 חשף כי מגדלי העופות השתמשו בתכשירים שמכילים זרניך (המוכר בשם "ארסן"), שמעלה את ניצולת המזון בעופות בשיעור של 3%-5%. הארסן הוא אלמנט רעיל ויכול להזיק מאוד לבריאות האדם, כאשר גם חשיפה במינון נמוך למשך זמן עלולה לגרום לו לחלות בסרטן. מלבד הנזק הבריאותי שעלול להיגרם לאדם, הארסן עלול גם ליצור נזק סביבתי גדול. מנהל השירותים להגנת הצומח התיר בסוף שנת 2003 את השימוש בתכשיר רוקסרזון המכיל ארסן כבזרז גדילה לעופות ולחזירים בישראל. זאת בניגוד להוראות צו הפיקוח על מצרכים ושירותים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully