וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המגזר הציבורי הוא המושחת ביותר בישראל"

ליאור דטל

3.6.2009 / 11:00

כך מאמינים 82% מהציבור הישראלי, על פי סקר שנערך לאחרונה. 42 אחוז סוברים: הסקטור העסקי משחד את פקידי הממשלה

המגזר הציבורי הוא המגזר המושחת ביותר בישראל, כך עולה מסקר "ברומטר השחיתות" העולמי שמפרסם ארגון שקיפות בינלאומית (Transparency International). מדובר בסקר דעת קהל עולמי, שמשקף את עמדותיהם של כ-73 אלף אנשים ב-69 מדינות, מתוכם 500 איש בישראל.

86% מהציבור בעולם טען כי מאמצי הממשלה להילחם בשחיתות לא יעילים לעומת 13% שטענו כי מאמצי הממשלה יעילים. מניתוח כלל התוצאות בעולם, 56% מהמשיבים בסקר רואים את מאמצי הממשלות שלהם להילחם בשחיתות כלא יעילים, לעומת 31% שטענו כי הם יעילים - שיעור זהה לתשובות הסקר במדינות האיחוד האירופי, וגבוה יותר מזה שבארה"ב (73%). מדינות נוספות בהן הביעו התושבים דעה כי לא נעשה מספיק כדי להילחם בשחיתות במדינתם, מלבד ישראל, היו ליטא, יוון ובולגריה.

המשתתפים הישראלים בסקר התבקשו לנקד את רמת השחיתות בכל מגזר בישראל כאשר 5 הוא מושחת ביותר. הציון הממוצע שקיבלו המפלגות הפוליטיות הוא הגבוה ביותר - 4.3 - כש-40% מהציבור רואה בהן כמושחתות ביותר (לעומת 29% מכל המשתתפים בעולם).

23% מהציבור טען שהכנסת היא המושחתת ביותר (לעומת 16% בעולם) ו-19% אמרו כי לדעתם פקידי השירות הציבורי מושחתים ביותר (לעומת 26% בעולם), כך שבסיכום המגזר הציבורי עולה כי 82% מהציבור בישראל חושב כי המגזר הציבורי הוא המושפע ביותר משחיתות בישראל. (לעומת 71% בעולם).

רק 6% חושבים שהמגזר הפרטי מושחת

מנכ"לית עמותת שבי"ל (שקיפות בינלאומית), גליה שגיא, מסרה כי "בהשוואה למדדי הברומטרים בשנים קודמות, ניתן לראות כי נשמרת המגמה לראות במגזר הציבורי כמושפע ביותר ע"י שחיתות, ולפיכך אסור לטעות ולשייך את תוצאות השנה לממשלה מסוימת או לתקופת הבחירות. מזה שנים שהציבור בישראל תופס את נבחריו כמי שחוטאים בשחיתות".

רק 6% מהמשתתפים בישראל טענו כי המגזר הפרטי מושחת – נמוך משמעותית מהתוצאות בעולם (14%) , ו-7% האשימו את התקשורת כנגועה בשחיתות – גבוה במעט מתוצאות המדגם העולמי (6%). הציון הנמוך ביותר (2.9), ניתן לבתי המשפט ש-5% מהמשתתפים טענו כי היא נגועה בשחיתות – נמוך בעולם (9%).

יו"ר עמותת שבי"ל בישראל, אמר כי "העובדה כי הציבור תופס לא רק את המפלגות הפוליטיות והכנסת כמושחתות, אלא גם את פקידי הציבור והמגזר העסקי, חייבת להדליק אצל כולנו נורה אדומה. אם הציבור יראה בגזירות הכלכליות המוטלות עליו, ככאלה הנובעות משיקולים לא-אתיים, עלול הדבר לגרום לא רק לחוסר יציבות פוליטית, אלא גם לחוסר יציבות כלכלית".

מהסקר בישראל עלה גם כי 42% מהציבור אמרו כי הסקטור העסקי משתמש בשוחד כדי להשפיע על מדיניות ממשלתית, חוקים ורגולציה לעתים קרובות וכמעט תמיד. ו-1% מהמשתתפים דיווח כי הוא או אחד מבני משפחתו היה מעורב במתן שוחד בשנה האחרונה. (נמוך משמעותית מהתוצאות בעולם – 13%). כמו כן, על פי הסקר, רוב הציבור בישראל (72%) היה מוכן לשלם יותר כסף כדי לקנות מוצרים מחברה הנקייה משחיתות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully