וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורלב: "המנחים בפתוחה נכנסו לדרך ללא מוצא"

פנחס וולף, נעמה טלמור ועומר רבין

1.6.2009 / 18:07

הליכי הגישור והמו"מ בין ההנהלה למנחים הושהו הבוקר ל-48 שעות. בהנהלה טוענים: "הועד לא מסוגל ליישם החלטות ופועל בחוסר תום לב"

השביתה באוניברסיטה הפתוחה נמשכת כבר יותר מ-6 שבועות ועדיין עושה רושם כי על אף כל מאמצי הגישור מתעקשים הצדדים להתבצר בעמדותיהם כשהם מותירים 45,000 סטודנטים באוניברסיטה הגדולה בישראל ללא מענה אקדמי.

הבוקר התקיימה ישיבת מו"מ ראשונה בין הצדדים לאחר שאמש החליטה אסיפת העובדים במפתיע להמשיך בשביתה - זאת על אף התחייבות הנציגים בדיון מיוחד בועדת החינוך של הכנסת בשבוע שעבר להמליץ לאסיפה לאשר את הצעת ההחלטה לפיה תושהה המחאה במקביל לקיום מו"מ מואץ על בסיס התנאים שהוסכמו.

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ זבולון אורלב, הביע היום אכזבה עמוקה מהחלטת המנחים ואמר בריאיון לוואלה! עסקים: "לדעתי הנהגת המנחים החמיצה הזדמנות מצויינת להשהות את השביתה ולהגיע להישגים שלשמם התחילו בה ולדאוג לכך שיהיה הסכם קיבוצי שבו שכרם לא ייפגע". אורלב כינה את ההחלטה טרגדיה של ממש לסגל המרצים והוסיף: "הם נכנסו לסמטה ללא מוצא – ביקשתי מהם היום לכנס מחדש את האסיפה ואני שוקל להופיע באופן אישי בפניהם יחד עם חברי כנסת נוספים שתמכו בהם לכל אורך הדרך כמו ח"כ דב חנין וח"כ מוחמד בראכה ושתמכו גם בהצעת ההחלטה בשבוע שעבר. אני מקווה לסגור את הקצוות כבר היום".

הנהלת האו"פ: "אין פרטנר"

במהלך הדיונים שהתקיימו היום הודיעה הנהלת האוניברסיטה על הפסקה של 48 שעות במו"מ לצורך "היערכות לוגיסטית" למשמעויות של המשך השביתה ופגיעתה בציבור הסטודנטים. שלא לייחוס אמרו היום גורמים מטעם אוניברסיטה החברים בצוות המו"מ כי קיים משבר אמון חריף לאור התחושות כי הנציגות לא מסוגלת לקבל או לאכוף החלטות: "התחושה היא שאין פרטנר ובמקום יש הרבה סימני שאלה בנוגע לתום הלב של הנציגים שלא מצליחים אפילו לקיים הבטחות מפורשות שנתנו בועדת החינוך של הכנסת ולאכוף את עמדותיהם באסיפות העובדים", והוסיפו: "התנהגות המנחים מוכיחה כי דיבורים לחוד ומעשים לחוד". במוסד מתחו עוד ביקורת על כך שההחלטה על המשך השביתה התקבלה ע"י מיעוט מחברי סגל ההוראה כאשר בדיון שהתקיים אמש נכחו רק כ-220 בני אדם, 75% תמכו בהמשך המאבק: "בפועל קומץ מיליטנטי של 165 מנחים מתוך 1,300 הוא שמונע את חזרה ללימודים במקביל למו"מ אמיתי סביב ההסכמות שהתקבלו בועדת החינוך".

הנהלת המוסד קיבלה בימים האחרונים תמיכה גם מכיוון כ-130 מנחים ורכזי הוראה באוניברסיטה הפתוחה שחתמו על מכתב "הקול השפוי" שהגיע גם לידי וואלה! עסקים ובו הם מביעים התנגדות להחלטת הועד וכותבים: "אי אפשר להמנע מהתחושה של חובבנות בניהול המאבק הזה. נציגים מסורים מאוד, אך חסרי נסיון בסכסוכי עבודה, חברו לארגון 'כוח לעובדים', שאף הוא חסר נסיון אמיתי בניהול מאבקים כאלה ואנחנו כולנו משלמים את מחיר החובבנות הזאת".

המנחים: "ההנהלה לא התחייבה מפורשות"

בנציגות סגל ההוראה של האוניברסיטה, המאוגד באמצעות ארגון "כוח לעובדים" הגיבו היום לטענות: "ציבור חברי סגל ההוראה החליט ברוב גדול להמשיך בשביתה, מכיוון שלא התקבלה התחייבות מפורשת מההנהלה כי היא תפעל על פי הוראות ועדת החינוך. לפני ואחרי ישיבת ועדת החינוך ביקשה הנציגות פעמים מספר מההנהלה לבצע צעדים ממשיים של רצון טוב שיהיה ניתן להציג בפני הציבור ואשר ישקמו את האמון של חברי סגל ההוראה בהנהלה. לצערנו, ההנהלה לא נענתה לקריאות נציגות סגל ההוראה".

בארגון העובדים טוענים כי בניגוד למה שנטען ההנהלה לא הצהירה בפניהם מעולם כי היא מחויבת לפעול בהתאם להחלטת ועדת החינוך ולהתחייב להסכם קיבוצי - בהנהלה, לעומת זאת, הצהירו אתמול בהודעה לעיתונות כי הם מקבלים את העקרונות שתבעה ועדת החינוך ובכללם גם את העיקרון לפיו יש לעגן את יחסי העבודה בסיום המו"מ במסגרת של הסכם קיבוצי: "עמדת הנהלת האו"פ עליה הודיעה כבר לפני חודשים רבים היא שאינה מתנגדת להסכם קיבוצי בכפוף לעקרונות שהוצגו ובכפוף לדרישות רגולאטוריות. עמדה זו אף הוצגה במהלך ישיבת הוועדה".

כך או כך, את מחיר חוסר האמון וחוסר התקשורת בין הצדדים משלמים עשרות אלפי הסטודנטים שמצויים מרחק מספר ימים בודדים בלבד מביטול סמסטר הקיץ של המוסד. אגודת הסטודנטים עתידה לקיים ביום ה' הקרוב הפגנה תחת הכותרת "גנון האוניברסיטה הפתוחה" לאור תחושתם כי במאבק הקיים לא זקוקים הצדדים למגשר אלא לגננת, לדבריהם. במקביל, ממשיכים לאיים רבים מן הסטודנטים כי יגישו תביעה ייצוגית כנגד האוניברסיטה באם לא יימצא פיתרון מיידי למשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully