וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להם תרגיל לא יעזור

1.6.2009 / 14:56

ארגוני סביבה עתרו הבוקר לבג"צ בדרישה לגבש וליישם נוהל חומרים מסוכנים, להגנת תושבים המתגוררים בסמוך לרמת חובב

יום לפני תרגיל העורף מזהירה הקואליציה לסביבה בריאה ברמת חובב כי שנתיים עברו מאז הפיצוץ המסוכן ברמת חובב והמדינה לא נקטה שום צעד להגנה על התושבים הגרים בסמוך. הקואליציה עתרה היום (ב' 18.5) לבג"צ, באמצעות עו"ד חן תירוש מהתכנית הקלינית לצדק סביבתי באונ' ת"א, על מנת לחייב את המדינה לקבוע וליישם נהלים להגנה על תושבים החיים בסמוך לאזור התעשייה רמת חובב.

הארגונים העותרים (ועד הישוב ואדי אל נעם, המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים, במקום, מגמה ירוקה, רופאים לזכויות אדם) דורשים ממספר גופים ממשלתיים לפעול כדי שלתושבי הכפר תובטח הגנה ראויה. הארגונים דורשים, כאמור, כי ייושם ויגובש נוהל חומרים מסוכנים (שיסתמך על הנוהל משנת 2000 שמעולם לא ייושם). נוהל זה, לדרישתם, צריך לכלול בין היתר התקנת צופרים שישמשו להתרעה בעת אירועי חומרים מסוכנים, חלוקת ערכות מגן, עריכת פעולות הדרכה ותרגול בנוגע להתנהגות הראויה באירועי חומרים מסוכנים ועריכת תחקירים לתרגילים אלה בשיתוף נציגי תושבי הכפר וכן חלוקת מכשירי זימונית התומכים בשפה הערבית שיתריעו בעת אירועי חומרים מסוכנים והיערכות לפינוי הכפר כשיש צורך בכך.

מפעלים ואתר פסולת לצד ריכוז אוכלוסיה

רמת חובב הוא אזור תעשייה שהועבר מבאר שבע לפני כ-30, לאחר שממשלת ישראל החליטה להרחיק את המפעלים מריכוז אוכלוסיה. כיום קיימים שם עשרות מפעלים, ובנוסף פועל שם האתר הארצי לטיפול בפסולת רעילה. אלא שאזור רמת חובב לא ריק מאדם - חיים בו בני השבט הבדואי אל עזאזמה, וברדיוס גדול יותר מתגוררים מאות אלפי תושבי באר שבע, דימונה וירוחם. במשך שנים הם סובלים מריחות לא נעימים שנגרמו מטיהור השפכים, אולם יותר מכך הם מוטרדים מהאפשרות שחומרים רעילים מוצאים את דרכם מהמפעלים לאוויר, למי התהום ולנחלים.

לא רק רמת חובב בסכנה

כ"ח דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת, התייחס גם הוא לדברים, וציין גם את בעיית החומרים המסוכנים במפרץ חיפה: "בישראל לא נעשית עבודה רצינית לטיפול בחומרים מסוכנים, אין מעקב אחרי מפעלים מסוכנים ואין תוכנית פעולה מסודרת המוכרת לכל הגופים. רק בשנה האחרונה היו מספר אירועים ברמת חובב שהציבו את תושבי האזור בלב הסכנה וסוגיית מפרץ חיפה עולה בכל התחממות של הגבול הצפוני למרות שהאוכלוסייה נמצאת בסכנה מחומרים מסוכנים גם כאשר אין סכנה ביטחונית. חולשה מיוחדת נמצאת במעקב ובבקרה הציבוריים על מפעלים וחומרים מסוכנים הנמצאים בתחומיה של מערכת הביטחון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully