וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: המתמודדים קוראים תיגר על אחמדינג'ד

עידן דורנר

31.5.2009 / 20:01

עיקר תשומת הלב בקמפיין לנשיאות אירן מופנית החוצה. יריבי אחמדינג'ד לא חוששים להתבטא נגדו בנושאים שנחשבו לטאבו

בעוד אירן נערכת לבחירות ב-12 ביוני, מסתמנת תפנית בקמפיין הבחירות של המתמודדים לנשיאות. מרבית הפרשנים היו סבורים שעיקר תשומת הלב תוקדש לנושאי פנים, אולם מסתמן כי הדגש מופנה דווקא למדיניות חוץ, תחום הנחשב לעקב אכילס של הנשיא המכהן מחמוד אחמדינג'ד. איש מבין שלושת המתמודדים נגדו אינו חושש לבקר אותו בנושאים שנחשבו עד לא מזמן לטאבו באירן, כגון תכנית הגרעין והרטוריקה שלו נגד ישראל.

המועמד הרפורמיסט מיר חוסיין מוסאווי האשים את אחמדינג'ד בהכתמת שמה של אירן והשוואת מעמד הדרכון האירני לזה של סומליה, המדינה האפריקאית שהפכה לשם נרדף לעוני, פיראטיות וטרור. "אזרחינו לא העניקו לך את הזכות לבייש אותם", אמר בעצרת תמיכה באיספהן, העיר השלישית בגודלה באירן.

מהדי קרובי, מתמודד ליברלי נוסף, ביקר את הטיפול של אחמדינג'ד בנושא הגרעין האירני. קרובי אמר כי טהרן צריכה להיות יותר שקופה ורציונילת בקידום התוכנית בחו"ל. "עלינו להתמודד עם העולם בדרך אחרת". אמר בראיון טלוויזיוני.
אפילו המועמד הנחשב שמרן, מוחסן רזאי, שפיקד בעבר על משמרות המהפכה, האשים את אחמדינג'ד בכך שהוא מגזים עם הרטוריקה שלו בנושא הסכסוך הישראלי-ערבי. "כשאנו אומרים מהפכני, זה לא אומר שאנחנו מחפשים הרפתקאות". אמר בראיון טלוויזיוני. "הכוונה היא לחוכמה ולשיקול דעת".

הביקורת נחשבת לחריפה, בהתחשב בעובדה שרק לאחרונה קרא המנהיג העליון של אירן, האייתולה עלי חמינאי, לא להצביע למועמדים פרו מערביים, הצהרה שנתפסת כקריאת תמיכה באחמדינג'ד ובמדיוניות החוץ שלו. חמינאי הוא הסמכות העליונה בענייני ממשל באירן.

אחמדינג'ד מתגונן

אחמדינג'ד הגיב בטענה שהביקורת שמשמיעים כלפיו יריביו משרתת את האינטרסים של המערב. הוא אף אמר כי הביקורת שמושמעת כלפיו מנוגדת לחוק: "תחת חוק הבחירות, לאיש אין זכות לפגוע במתמודדים. פגיעה בתדמית של מועמד היא עבירה. האנשים האלה ייכשלו כשינסו להוכיח את האשמות המושמעות נגד ממשלתי". הוא אף השווה את יריביו לכלבים: "אם אתה נסוג - הם תוקפים, אם אתה תוקף - הם נסוגים". הוא הוסיף כי "אנשים מסוימים יכולים לטעון שמחיר העגבניות הוא הנושא החשוב במדינה, בשעה שהאויב מנסה להפיץ את הרעיון שסנקציות יפגעו בכלכלה שלנו". אחמדינג'ד התייחס בכך לדברי יריבו קרובי שקרא לנשיא להתרכז במחירי העגבניות ולא לנהל את ענייני העולם.

השיטה הפוליטית באירן משלבת אלמנטים של רפובליקה דמוקרטית תחת הנהגה דתית עליונה הנשלטת על ידי חמינאי, שמתווה את המדיניות הכללית של ארצו. לנשיא אירן יש חופש מוגבל, אך יעיל בנושאי חוץ. קודמו של אחמדינג'ד, מוחמד חתאמי, עורר את אהדת העולם, כשקרא לדיאלוג כדי להתגבר על המתיחות בין האיסלם למערב. אחמדינג'ד, מנגד, עורר את זעם הקהילה הבינלאומית כשהכחיש את השואה.

"לפי החוקה האירנית, על אירן לשמור על יחסים טובים עם המדינות המוסלמיות ולתמוך בפלסטינים, אך היא לא מפרטת כיצד יש לעשות זאת", הסביר עלי קדקודאזאדה, עורך עיתון יומי הנחשב לשופר של אחד ממתנגדי אחמדינג'ד, ראש עיריית טהרן. "החוקה לא אומרת שצריך להכחיש את השואה. אם הנשיא יוחלף, גם השיטות ישונו, לא הקווים הכלליים שך מדיניות החוץ".

מוכן לדבר עם אובמה

יריביו של אחמדינג'ד מנסים לגעת ברגש הגאווה הלאומית של הבוחרים האירנים, כדי שידחו את מדיניותו בנושא הגרעין היחסים עם ארה"ב ואפילו את גישתו לסכסוך הישראלי ערבי, כמנוגדים לערכים ולאינטרסים של אירן. בדרך, הם משמיעים דעות שהיו זוכות לגינוי, ואף יותר מכך, לו היו מושמעות על ידי מתנגדי שלטון או כלי תקשורת במדינה.

לדוגמה, דוברו של קרובי אמר לכתבים לאחרונה, כי אחמדינג'ד מזלזל בנאיביות בכוונת מועצת הביטחון של האו"ם להרחיב את הסנקציות על אירן, בשעה שהן פוגעות באזרחים. זאת, בשעה שהרשויות מנעו מהעיתונים לפרסם כיצד הסנקציות הבינלאומיות ישפיעו על האירנים.

אחמדינג'ד מציב במרכז מסע הבחירות שלו את הגאווה האירנית בעולם, ומדגיש את שיגור הלוויון והפעלת הצנטריפוגות יותר מאשר הישגים כלכליים, שלא נרשמו בארבע השנים האחרונות. הוא מנסה להדוף את הביקורת ולצייר עצמו כמתון בנושאי יחסי חוץ. במסיבת עיתונאים בטהרן אף אמר הנשיא כי הוא מוכן לפתוח בשיחות עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, כדי לדון בבעיות הגלובליות. "עלינו להיות מוכנים להנהיג את העולם, מכיוון שארצנו ראויה לתפקיד שכזה", הסביר אחמדינג'ד.

לטענת מוחמד מראנדי, ראש התוכנית ללימודי צפון אמריקה באוניברסיטת טהרן, "כל ארבעת המתמודדים רואים במשטר בישראל משטר אפרטהייד, ועמדתם בנושא הגרעין האירני זהה, וכך גם גישתם כלפי ארה"ב. כולם מיישרים קו עם ההנהגה הדתית העליונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully