וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך הטב"ע

גיא בלטר

31.5.2009 / 12:46

עמותת "בדרך אל" הוקמה על ידי הורים לילד בעל צרכים מיוחדים, במטרה להשתלבות בחינוך רגיל. היום כמה בתי ספר כאלה כבר משתפים פעולה, והתוכנית מצליחה וגדלה משנה לשנה

בשנת הלימודים הקרובה ייפתח במושב בית עובד בית ספר אזורי לחינוך מיוחד, המציע תפיסה חינוכית חדשה לתלמידים במסגרת זו. הרעיון החדשני של בית הספר מתבטא בחינוך התלמידים לעצמאות והכנה לחיים ובשילובם בתוך מסגרות חינוך רגילות. בית הספר בטב"ע (בדרך טבעית, בלמידה עצמאית) הוקם בצמוד לבית הספר האזורי "גן רווה" על מנת לתמוך במודל החינוכי החדש, שהעיקרון המוביל בו מאפשר לילדי החינוך המיוחד לקבל את כל התמיכה הקוגניטיבית בתוך בית הספר, ובמקביל לשלב את אותם הילדים במסגרת של חינוך רגיל.

כפר הנוער החקלאי של נעמ"ת – "עיינות", ישלב את ילדי בית הספר בטב"ע בפעילויות שונות בתחום "הכנה לחיים עצמאיים" והכשרה מעשית לחיי עבודה. עבודה בגינת ירק אורגנית, במטבח לימודי או בהכנת סבונים אורגניים הם רק דוגמאות לאפשרויות שמציע כפר הנוער עיינות לילדי בית הספר בטב"ע. זהו מצב נדיר בו שני הצדדים זוכים – ילדי בית הספר בטב"ע יזכו להשתלב בסביבה קהילתית וחברתית רגילה ובכך הם יאפשרו לילדי החינוך הרגיל ללמוד להכיל בתוכם ילדים בעלי מוגבלויות מולדות שונות.

לא רק לבעלי יכולת

בית ספר בטב"ע הוא רק סנונית ראשונה מתוך חזון שאפתני להקמת בתי ספר כאלה בכל הארץ, בצמוד לבתי ספר רגילים. הרעיון הזה מאפשר לבתי הספר לחינוך מיוחד לקבל את התמיכה הכספית של משרד החינוך, אך בו בזמן למנוע מילדים שלומדים בו הסתגרות בתוך קהילה סגורה ומופנמת. עד היום, יכלו רק משפחות מעטות בעלות אמצעים להרשות לעצמן לשלב את ילדיהם המוגבלים בבתי ספר רגילים ולממן מכספם את העזרה המיוחדת הדרושה לילדיהם. בני הזוג מירה ובני דה-קלו היו משפחה כזאת, אך הם החליטו לעשות שינוי משמעותי שיעזור לרבים הנמצאים במצב דומה – הם הקימו את עמותת "בדרך אל", שמטרתה הקמת בתי ספר משלבים כדוגמת בית ספר בטב"ע. התלמידים שצפויים לאכלס את בית הספר הם ילדים שיש להם צרכים מיוחדים, דיסלקציה קשה במיוחד, או בעיות אחרות, שלא מעידות בהכרח על רמה קוגניטיבית נמוכה – ילדים שאם ייכנסו לבתי ספר סגורים, עלולים לאבד את הקשר לקהילה ולחיי החברה. "לאותם ילדים גבוליים צריך להקים בתי ספר לחינוך מיוחד שיהיו צמודים לבתי ספר רגילים", טוען דה-קלו.

משרד החינוך הכיר בצורך להקמת בית הספר והוא יופעל בהתאם לתכנית פדגוגית רשמית, תחת פיקוח של משרד החינוך. בשלב ראשון יופעלו כיתות לגילאי א'-ח', ובשלב מאוחר יותר יש כוונה להרחיב את בית הספר גם לכיתות ט'-י"ד. בית הספר יפעל במסגרת דו-שכבתית, כך שתלמידי א'-ב' ילמדו יחד, ג'-ד' יחד וכן הלאה. בשנת הלימודים תש"ע ייפתחו ארבע כיתות לימוד שיאכלסו את 20 התלמידים שנרשמו כבר לבית הספר, ובשלב הסופי יפעלו בסך הכל 10 כיתות לימוד.

זאת רק ההתחלה

"בית הספר שלנו משלב את הילדים של החינוך המיוחד עם הילדים של בית הספר הרגיל. זמן ניכר מהשעות השבועיות הילדים יהיו משולבים בבית הספר הרגיל", אומר דה-קלו, "הדבר השני הוא נושא ההכנה לחיים עצמאיים. יש לנו שיתוף פעולה עם נעמ"ת ועם כפר הנוער "עיינות" שם עוסקים במגוון פעילויות כמו חקלאות, עבודה במטבח ועוד. הנקודה שאני חותר אליה היא שפחות משנה אם הם יידעו עוד טיפה מתמטיקה או פחות, אלא שהם יגמרו את בית הספר, הם יהיו הרבה יותר עצמאיים".

בני דה-קלו הוא בנקאי השקעות ושותף מנהל בבית ההשקעות דה-קלו בן יהודה. הוא הצליח לסחוף אחריו לרעיון בתי הספר המשלבים לא מעט אנשי עסקים ואנשי היי-טק כמו הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין שחק, המכהן כראש הוועדה הנשיאותית של העמותה, וכמו חמי פרס, בנו הצעיר של שמעון פרס, שמנהל את קרן הון הסיכון "פיטנגו ונצ'ר קפיטל". בית הספר בטב"ע הוא רק ניצן ראשון לחזון ארוך הטווח של עמותת "בדרך אל", ובני הזוג דה-קלו כבר יודעים לספר לנו שבית הספר הבא ייפתח באזור ת"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully