וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה רוצה לעשות היסטוריה גם בביהמ"ש

עידן דורנר

27.5.2009 / 13:13

לאחר שנבחר לנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב, מבקש אובמה למנות את השופטת ההיספנית הראשונה לבית המשפט העליון

נשיא ארה"ב ברק אובמה מפעיל לחץ על הסנאט האמריקאי לאשר במהרה את מינויה של המועמדת שלו לתפקיד שופטת בית המשפט העליון, סוניה סוטומאיור. אם הסנאט יאשר את המינוי, תהפוך סוטומאיור לאשה השלישית בתפקיד ולשופטת ההיספאנית הראשונה בתולדות בית המשפט העליון.

עם זאת, הרפובליקנים צפויים להערים קשיים על האישור, והם כבר הבטיחו תהליך שימוע ארוך ומסורבל במיוחד, כדי לבחון את הרקורד השיפוטי והפילוסופי שלה. סוטומאיור נולדה בניו יורק למשפחת מהגרים מפורטו ריקו. אביה מת כשהיתה בת תשע ואימה נאלצהלעבוד בשתי עבודות כדי לפרנס אותה ואת אחיה. היא קיבלה מלגה לאוניברסיטת פרינסטון היוקרתית, וסיימה את לימודיה בהצטיינות גם בייל.
.
הרקע האישי שלה והישגיה המשפטיים והאקדמיים מקנים לה הערכה רבה, אך גורמים שמרניים מותחים ביקורת על חלק מהחלטות השיפוט שלה. הם מתארים אותה כשופטת פעילה שמציבה את רגשותיה מעל החוקה. עם זאת, כל ניסיון לחסום את המינוי עשוי לפגוע במפלגה הרפובליקנית, שעדיין מלקקת את הפצעים מהתבוסה בבחירות האחרונות. חברי המפלגה מנסים להשיב את התמיכה שאבדה להם בקרב המצביעים ההיספנים – הקבוצה בעלת הגידול הטבעי הגדול ביותר בארה"ב, שהופכת יותר ויותר מעורבת פוליטית.

אובמה ביקש מהסנאט לאשר את המינוי עוד לפני פגרת הקונגרס באוגוסט, על מנת שסוטומאיור תוכל להתחיל לכהן כבר באוקטובר הקרוב. לדמוקרטים יש אמנם רוב בסנאט, אך הוא לא יהיה מספיק במידה שכל הרפובליקנים יחליטו להתנגד למינוי. הבית הלבן וקבוצות היספניות מתכוננים להפעיל לחץ מסיבי על הסנטורים הרפובליקנים, כדי שיתמכו במועמדותה של סוטאומאיור.

אם המינוי אכן יאושר בסופו של דבר, סוטומאיור, הידועה בהשקפותיה הליברליות, תחליף את השופט הליברלי דיוויד סוטר, כך שהיחס האידיאולוגי בין שופטי העליון יישמר. מספר פסיקות חשובות ביותר התקבלו ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה. החלוקה בין שופטים שמרנים לליברלים עומדת על 4-4, כשהשופט אנתוני קנדי נחשב לנייטרלי ולקול הקובע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully