וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להחזיר את המים למקומם

אייל דץ

27.5.2009 / 11:13

תושבי קריית שמונה והסביבה מבקשים להפסיק את שאיבת המים מנחל עין זהב, שהפך בשנים האחרונות ליבש ומוזנח. היום יתקיים הפנינג להצלתו

במשך שנים היה לתושבי קריית שמונה והסביבה סוד. מדובר בנחל עין-זהב שחוצה את העיר מצפון לדרום. אורכו 2.5 ק"מ והוא זורם בפארק הזהב ששטחו כ-100 דונמים. במשך תקופה ארוכה הוא נחשב לאחד הנחלים היפים והבתוליים בצפון. מאז החלו לשאוב מים מהמעיין, שתפוקתו היא כ- 3.6 מיליון קוב בשנה, הפך הנחל ליבש ברוב ימות השנה. בעקבות התייבשות הנחל, מדלדל גם מספר המבקרים במקום וכתוצאה מכך, במקום להוות פינת ירק נעימה, ריאה ירוקה ומקור משיכת מטיילים, הופך האזור למקום מוזנח ומרתיע. היום (רביעי) החל מהשעה 16:30, יתקיים הפנינג בפארק עין זהב שמטרתו היא הצלתו של נחל עין זהב מהתייבשות.

כאמור, תפוקת מעיין עין זהב היא כ- 3.6 מיליון קוב בשנה, כשרובם המחולט נשאב ממקור הנביעה על ידי חברת "מקורות". חלק מהמים, כ-8% מכמות מי המעיין, מועבר לחברת "נביעות". בשנת 2008 הוקצו לחברת "נביעות" כ- 294 אלף קוב, וההקצאה עולה מידי שנה. כעת צפויה עליה נוספת עקב הוספת שני קווי ייצור במפעל החברה. מאז שמפעל "נביעות" החל לשווק את מימי המעין – פחתו עודפי המים, והמצב כיום הוא שברוב חודשי השנה – אין זרימה במעין.

בארגון "מגמה ירוקה" טוענים כי לחברת מקורות יש אפשרות לספק לתושבי קריית שמונה מי שתייה באיכות גבוהה ממקורות חלופיים שהתגלו בשנים האחרונות (למשל בכפר יובל). תומר קסיר, דובר מגמה ירוקה בתל חי אמר לקראת האירוע כי "יש לשנות את מדיניות רשות המים הפוגעת באוצר הטבע בקריית שמונה. זכותם של תושבי העיר והדורות הבאים ליהנות ממקורות המים בעירם. לנחל עין זהב ולפארק הזהב, יש פוטנציאל רב להפוך את העיר למוקד תיירותי משגשג, במידה ויזרמו מים בנחל לאורך כל ימות השנה". באירוע היום, שמאורגן על ידי מגמה ירוקה, עמותת קסמי טבע ונוף, ועיריית קריית שמונה, ישתתף בין היתר ניסים מלכה, ראש עיריית קריית שמונה.

מחברת מקורות נמסר בתגובה:
"מעין "עין זהב" משמש כמקור המים העיקרי לעיר קרית שמונה מאז הקמתה בשנות החמישים המוקדמות של המאה שעברה ועד היום ומספק כ-86% מצריכת מי השתייה של העיר. בנוסף, משמשים מי המעין מזה עשרות שנים כמי שתיה ליישובי לרכס רמים שבגבול הלבנון.

כמו כן, בהתאם לרישוי ולהנחיות רשות המים, מעבירה חברת "מקורות" מים מהמעיין למפעל חברת "נביעות", אשר מספק לא רק מים מינרלים אלא גם תעסוקה לתושבי העיר והאזור ומפרנס כ - 100 משפחות.

בניגוד למצוין בכתבה, התיבשותו של הנחל נובעת מצמצום בשפיעות המעיין עקב שנות הבצורת הרצופות בשנים האחרונות ולא מהשאיבה.

מקורות המים החלופיים באזור לא "התגלו" במקרה כפי שמצוין בכתבה. מדובר בקידוחים שיזמה וביצעה חברת "מקורות" עקב העלייה בביקוש למים לעיר וליישובי הסביבה על מנת להבטיח את אמינות אספקת המים. קידוחים אלה טרם חוברו למערכת המים הארצית ומשמשים לתגבור מפלס הכנרת.

חברת "מקורות" פועלת מזה זמן להשבת מים לנחלים ברחבי הארץ, תוך תיאום עם רשות הטבע והגנים ויעידו על כך אנשי הרשות. חברת "מקורות" תמשיך לפעול בהתאם להנחיות רשות המים ולספק מים ביעילות, באמינות ובאיכות הגבוהה ביותר.".

ארוע להצלת נחל עין זהב - היום (רביעי) 16:30, פארק עין זהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully