וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל המשבר הכלכלי: מוותרים על תרופות

נעמה טלמור

26.5.2009 / 14:10

סקר של ההסתדרות הרפואית חושף כי הפערים בין השכבות החזקות והחלשות מתרחבים גם בכל הקשור לטיפול בבני המשפחה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

סקר של ההסתדרות הרפואית שנערך על ידי מכון "גיאוקרטוגרפיה" מעלה נתונים קשים על אי שיוויון במערכת הבריאות. מהסקר שפורסם היום (שלישי) עולה כי הפערים בנגישות לשירותים רפואיים בין ישובים בפריפריה ובין יישובי המרכז מתרחבים וכי הפערים בין האוכלוסיות במצב סוציו-אקונומי נמוך לבין אלו שבמצב גבוה גדלים. הנתונים בסקר מתייחסים לשנת 2008.

הסקר מעלה כי 28% מתושבי הפריפריה בצפון ויתרו על ביקור אצל רופא לעומת 11% מכלל האוכלוסייה. כמו-כן 15% מתוך האוכלוסיות במצב סוציו-אקונומי נמוך ויתרו על טיפול רפואי לילדיהם לעומת 4% ביישובים המבוססים. 89% דיווחו על הרעה במצבם בשל ויתור על טיפול רפואי. לשם השוואה, ב-2007, רק 37% דיווחו על התדרדרות במצב הבריאותי.

הסקר מצביע על העמקת פערים בנושא רכישת התרופות. אחוז הנאלצים לוותר על רכישת תרופות ביישובים בעלי רמה סוציו-אקונומית נמוכה עלה בשנה זו באופן מובהק בשנה לשנים קודמות. 17% מהאוכלוסייה החלשה ויתרו על התרופות לעומת 13% בשנת 2007. כמו כן 18% אחוז מהמתגוררים ביישובים עם דירוג נמוך נאלצו לוותר על שירותים רפואיים להוריהם המבוגרים לעומת 11% בשנת 2007. לעומת זאת, ביישובים המבוססים חלה ירידה במספר המוותרים על שירות רפואי להוריהם. עוד עולה כי בצפון שיעור המוותרים על שירות רפואי בהוריהם גבוה פי שניים (24%) לעומת כלל האוכלוסייה בה ויתרו 12% על שירות כזה.

ד"ר יורם בלשר, יו"ר ההסתדרות הרפואית אמר כי "לצערי הסקר הזה מצביע על העמקת אי השיוויון בישראל. נמצאו בו ממצאים שצריכים להדיר שינה מקברניטי המדינה, הלוא הם ראש הממשלה ושרי הבריאות והאוצר". עוד הוסיף בלשר כי "ראינו את המגמות האנטי שיוויוניות גם בחוק ההסדרים, כמו למשל הקמת קופת חולים חמישית למטרות רווח. זהו צעד אנטי שיוויוני בעליל. אני מזכיר – ארגון הבריאות העולמי כבר הזהיר שאי שיוויון הורג אנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully