וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מס על פירות וירקות - או 17% מע"מ"

מוטי בסוק וצבי זרחיה

26.5.2009 / 7:40

באוצר מאיימים בהעלאת המע"מ הכללי אם לא יאושר ההיטל. העלאות המסים צפויים להכניס למדינה 11 מיליארד שקל עד סוף 2010

במשרד האוצר מעריכים כי אם כל העלאות המסים שעליהן החליטה הממשלה באחרונה ייצאו לפועל (ובכלל זה העלאת המע"מ ל-16.5%), תיהנה קופת המדינה מתוספת הכנסות של יותר מ-3 מיליארד שקל ב-2009 ושל כ-8 מיליארד שקל ב-2010 - ובסך הכל כ-11 מיליארד שקל.

באוצר מאיימים כי אם הכנסת תדחה את ההצעה לבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות, יהיה צורך להעלות את שיעור המע"מ ל-17% - במקום להעלותו ל-16.5%, כפי שאישרה הממשלה. שיעור המע"מ כיום הוא 15.5%.

העלאת המע"מ הכללי אמורה להיות גזירה שלא תרגיז במיוחד את חברי הכנסת. באוצר מתכוונים להעלות את המס בקרוב - ייתכן שכבר ב-1 ביולי 2009. העלאת המע"מ ב-1% תגדיל את הכנסות המדינה ב-3.5-4 מיליארד שקל ב-2010, והעלאת המע"מ ב-1.5% (ל-17%) אמורה להגדיל את הכנסות המדינה ב-2010 ב-5.25-6 מיליארד שקל (תוספת ההכנסה ב-2009 צפויה להיות כמחצית מכך).

לחלופין, אמרו בכנסת, פועל האוצר להגיע לעסקה עם ש"ס ויהדות התורה, שבמסגרתה יתמכו המפלגות בהטלת מע"מ על ירקות ופירות בתמורה להעברת פיצוי של 300-400 מיליון שקל לחמישון התחתון. בשבועות האחרונים הוצע פיצוי של 150 מיליון שקל, וכעת מוכנים באוצר להגדיל את הסכום. הגדלת הפיצוי, מקווים באוצר, תסיר את התנגדותם של ח"כים מש"ס, מיהדות התורה ומהליכוד, ותסלול את הדרך להשגת רוב בכנסת לביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות. כמה מהדרכים האפשריות למתן הפיצוי הן הנחה בתחבורה הציבורית, הגדלת קצבאות הבטחת הכנסה והגדלת מענקי מס ההכנסה השלילי.

ההצעות הועלו באוצר נוכח היעדר רוב בוועדת הכספים של הכנסת להצעת הממשלה לבטל את הפטור ממע"מ על ירקות ופירות. עם זאת, באוצר סבורים שהטלת מע"מ של 16.5% על ירקות ופירות תפגע בשכבות החלשות פחות מהעלאת המע"מ הכללי ל-17%. על כל פנים, הבהירו באוצר, "מסגרת התקציב לא תיפרץ - ולפיכך, אם לא תתקבל ההצעה להעלות את המע"מ, יוצעו גזירות אחרות".

חוברת הגזירות נגנזה

במשרד האוצר חוששים כי הלובי החקלאי בממשלה ובכנסת יביא לביטול ההחלטה לבטל את הפטור ממע"מ על ירקות ופירות. לפי החלטת הממשלה, המע"מ על ירקות ופירות יוטל ב-1 בינואר 2010. ההכנסה הצפויה לקופת המדינה ממע"מ על ירקות ופירות היא 1.8 מיליארד שקל בשנה.

גם אם ביטול הפטור ממע"מ על ירקות ופירות לא יזכה בתמיכת הכנסת, באוצר לא מתכוונים לחזור למסלול הגזירות - כלומר לקיצוצים בקצבאות הביטוח הלאומי. המכה שספג משרד האוצר מלשכת ראש הממשלה, מהתקשורת ומהציבור רק באחרונה, בעקבות חוברת הגזירות שפירסם במסגרת טיוטת חוק ההסדרים, הותירה בו צלקת קשות. גם קיצוץ בקצבאות הילדים אינו חלק מארגז הכלים החדש של האוצר, בעיקר מפני שגובה הקצבאות סוכם בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לש"ס.

בועדת הכספים אין רוב לאישור ההיטל

ועדת הכספים של הכנסת תקיים הבוקר דיון בהצעת האוצר לבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות. לפי שעה ההצעה אינה נהנית מרוב בוועדה.

בדיון לא צפויות להתקבל החלטות, שכן ההצעה תוגש לוועדה באופן רשמי רק בעוד שלושה שבועות, כחלק מהצעת חוק ההסדרים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הודיע על התנגדותו להטלת מע"מ על ירקות ופירות, וכמוהו ח"כ מירי רגב וח"כ ציון פיניאן (הליכוד), המשמש מרכז הקואליציה בוועדה ואמור לגייס רוב בעד הצעות הממשלה.

בדיון ישתתפו בעלי דוכנים וירקנים משוק מחנה יהודה בירושלים ומשוק הכרמל בתל אביב. כמו כן ישתתף בדיון רמי לוי, הבעלים של רשת השיווק הקמעונית שיווק השקמה. התאחדות החקלאים שכרה את הלוביסטית קרן ברק, שהיתה ממוקמת במקום 32 ברשימת הליכוד לכנסת ה-18, כדי לגייס חברי כנסת להתנגד להצעה.

יו"ר הלובי החקלאי, ח"כ שי חרמש (קדימה), אמר: "אפשר להכריח את החקלאים לגבות מע"מ, אבל אי אפשר להכריח אותם לגדל. הטלת המע"מ על ירקות ופירות תגרור את המגזר החקלאי למשבר נוסף, שיבוא לידי ביטוי בקריסת חקלאים, וזו תוביל לצמצום הייצור החקלאי ולייקור התוצרת לצרכן".

חרמש הוסיף: "אופי שוק הפירות והירקות הוא ייחודי - פער התיווך עצום ומגיע למאות אחוזים. לדוגמה, חקלאי מוכר קילוגרם תפוח אדמה בשקל לסיטונאי, וזה מוכר את הסחורה ב-3 שקלים ויותר. פערי התיווך מבטאים את חולשת החקלאי הבודד מול חוזקן של רשתות השיווק והסיטונאים בשווקים הפתוחים. במציאות כזאת יושת כל המס על כתפי החקלאים - אשר ייאלצו לצמצם את פעילותם ולהקטין את היקף הגידולים. כיום מוצרי הירקות והפירות הבסיסיים נמכרים במחיר שווה לכל נפש ולאורך כל השנה. שיבוש בגידולים יוביל להתייקרויות שיפגעו בסופו של דבר במשקי הבית החלשים".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) אמרה: "הטלת מע"מ על ירקות ופירות היא פגיעה עמוקה בציבור, בעיקר בחלשים. אני גרה בשולי שוק הכרמל ורואה נשים מבוגרות שבודקות היטב את המחיר. אם העגבניות התייקרו בשקל, הן פשוט מוותרות על העגבניות. חוסר הצדק של העלאת המע"מ זועק לשמים, במיוחד נוכח העובדה שהיה אפשר לשלשל סכום גדול הרבה יותר לקופת המדינה לו רק היתה מוקפאת הרפורמה במס, שממילא תיטיב רק עם מי שהעלאת מחירי הפירות והירקות אינה נוגעת להם". יחימוביץ' הוסיפה כי איומי האוצר, שלפיהם אם לא יועלה המע"מ על הפירות והירקות ייפגעו הקצבאות, הם מרושעים. "האוצר סבור כי רק העניים צריכים לשאת בעול", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully