וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפקדים היכו חיילים וקשרו אותם לעץ"

25.5.2009 / 17:00

דו"ח נציב קבילות החיילים מציג שורה של מקרים קשים בצה"ל, בהם חייל שנאלץ להתגלגל בחול ומפקד שהשפיל חייל יוצא אתיופיה

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: רן צימט)

דו"ח נציב קבילות החיילים שפורסם היום (שני) חושף מספר מקרים מזעזעים במיוחד בשורות צה"ל. אחת הקבילות הבולטות שציין הנציב, אלוף במיל' יצחק בריק, מתארת יחס משפיל וכוחני של מפקד כלפי פקודו, שגבלה לדבריו ב"התעמרות של ממש".

לפי הדו"ח, חייל ציין בפני חבריו כי הוא חש מלוכלך. מפקדו, ששמע זאת, החליט כי הדברים אינם מוצאים חן בעיניו ופתח במסע התעללות בחייל. בין היתר הוא פקד עליו להתגלגל בחול, עד שחש סחרחורת. בהמשך הורה המפקד לחייל לזחול מתחת לטנק ופתח את ברז השמן, התיז עליו ואף ניסה למרוח אותו על פניו - כל זאת לנגד עיני חבריו של החייל ומפקדים נוספים. מפקד הפלוגה קיים בירור בנושא, אולם לא עדכן את מפקד הגדוד. בעקבות זאת הגיש החייל קבילה, ובמסגרת הטיפול בה הושעה המפקד שנקבל לשמונה חודשים. בנוסף, נרשמה הערה פיקודית למפקד הפלוגה.

מקרה אחר בדו"ח מתאר מסע של אלימות שהפגין מדריך קרב מגע בחייליו. הקבילה הגיעה דווקא מאח של אחד החיילים, שזיהה על גוף אחיו סימני כחולים. בעקבות זאת נודע, כי המדריך נוהג להכות את חייליו באגרופים ובעזרת מקל, ואף בעט בחזהו של החייל. בהמשך בירור הקבילה התברר, כי המדריך נהג להעמיד את החיילים בשורה כשעיניהם עצומות וידיהם משולבות מאחורי גבם, ואז החל להכות בהם במקל. כשאחד החיילים פקח את עיניו והבחין במדריך מניף את המקל, הוא הדף אותו. צעד זה הרגיז עוד יותר את המדריך, שהיכה בחייל פעם נוספת ובעט בו בפלג גופו העליון כעונש על אי קיום הוראותיו. מפקדים שהיו עדים לאירוע אף עודדו את המדריך והורו לחייל לקום לאחר שנפל מעוצמת המכה.

מה העונש על הערה גזענית?

בתגובה לקבילה הודה המדריך, כי הוא נוהג להכות את חייליו במקל, מכיוון שזו לדבריו "הדרך היעילה ללמוד לספוג חבטות". לדברי הנציב, הימצאות מפקדים נוספים באירוע, שעודדו את המדריך להמשיך במכות, נותנת משנה חומרה למעשה. בעקבות זאת הורה הנציב לנקוט באמצעים פיקודיים נגד המדריך, ואף העיר למפקד הבסיס בשל העובדה כי לא קיים בירור מקיף לאירוע. "נמצאנו למדים כי אי קיום בקרה נאותה אחר התנהלות מפקדים ומדריכים עלול לגרום לפגיעה נפשית וגופנית בקרב חיילים", כתב בריק. "פגיעה כזו עלולה להותיר את רישומיה הקשים לאורך זמן. דומני, כי אין להכביר במילים על הנזק הקשה הנגרם במקרים אלה לחיילים ולמערכת הצבאית כאחד".

מקרה נוסף של נקיטת ענישה אלימה של קצין המתואר בדו"ח הוא של טירון באחד מחטיבות החי"ר. מקבילה שהגישו הוריו של חייל, עולה כי מפקדו קשר אותו לעץ באמצעות שרוכי אפודו האישי. זאת כעונש על כך שהחייל לא עמד בכללי הכוננות המבצעית. בעקבות תחקיר המקרה התנצל המפקד בפני החייל וטען כי עשה זאת לא במטרה להשפילו, אלא על מנת להבהיר לו כי אינו עומד בדרישות המבצעיות. בעקבות המקרה המליץ הנציב כי נגד המפקד יינקטו צעדים פיקודיים, וכן שהמקרה יתועד בתיקו האישי.

ומה העונש על הערה גזענית? חייל ממוצא אתיופי הגיש קבילה, לפיה מפקדו, קצין המשרת כמפקד פלוגה, התבטא כלפיו בצורה גזענית. מבירור האירוע עולה, כי בעת שנשלח החייל עם חברו לסייע לפלוגה, ראה אותו המ"פ והעיר בקול "עוד פעם הביאו לי את הכושי הזה?". בעקבות זאת הועמד הקצין לדין משמעתי, אלא שעונשו הסתכם בקנס כספי של 350 שקל בלבד.

בעקבות זאת קבל החייל ואמר כי נוכח הפגיעה הקשה שמלווה אותו הוא חש מדוכדך. בתחקור האירוע הודה הקצין כי אמר את הדברים, אבל כהלצה בלבד, ואף התנצל בפני החייל. "מצאתי פגם חמור בהתבטאותו של הקצין, התבטאות הנוגדת את ערכי מדינת ישראל. קנס כספי אינו יכול לכפר את התבטאות כזו של מפקדים בצה"ל". בעקבות המקרה המליץ הנציב כי תירשם הערה בתיקו האישי של הקצין, זאת על מנת שכשייבחן עתידו של הקצין יובא המקרה לידיעת מקבלי ההחלטות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully