וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה צפון קוריאה רוצה?

טלי גולדשטין

25.5.2009 / 14:33

המדינה הקומוניסטית שוב צפצפה על העולם וערכה ניסוי גרעיני מוצלח. האם היא רצינית או רק מנסה לעורר תשומת לב? מורה נבוכים

כמה ניסויים גרעיניים כבר נערכו?

באוקטובר 2006 ערכה צפון קוריאה את הניסוי הגרעיני הראשון שלה. ניסוי זה עורר גינוי בינלאומי חריף וסנקציות של מועצת הביטחון של האו"ם, שדרשה שצפון קוריאה תזנח את תוכנית הגרעין שלה ותאסור על יבוא וייצוא של חומרים לייצור נשק להשמדה המונית או טילים בליסטיים. הניסוי הלילה היה, לפי הדיווחים, מתוחכם יותר מבחינה טכנולוגית. ראיה לכך היא שהפיצוץ התת-קרקעי שנגרם מהניסוי היה בעוצמה של 5.3, פי 20לעומת עוצמת הפיצוץ ב-2006.

מהי היכולת הגרעינית של פיונגיאנג?

מוחמד אל-ברדאי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אמר בחודש שעבר כי "זוהי עובדה מוכחת" שלצפון קוריאה יש נשק גרעיני וקרא לעולם "להכיר במציאות". מייק מאלן, ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, ציין גם הוא את צפון קוריאה כאחת ממעצמות הגרעין באסיה . לדברי מומחה אמריקאי, שביקר בפיונגיאנג השנה, בידי צפון קוריאה כ-30 ק"ג של פלוטוניום – כמות המספיקה לייצור ארבעה או חמישה ראשי נפץ . בידי צפון קוריאה גם מאות טילים לטווח קצר ובינוני. במקביל, השתפרה טכנולוגיית הטילים לטווח ארוך.

האם צפון קוריאה רצינית?

פיונגיאנג החריפה את הרטוריקה ואת צעדיה בחודשים האחרונים במטרה, כך סבורים רבים, לאלץ את ממשל אובמה להציב במקום גבוה יותר בסדר יומו את היחסים בין ארה"ב לצפון קוריאה. פרשנים חושבים ששיגור הטילים – למרות אזהרות חוזרות ונשנות מצד ממשלות זרות – הוא שיא המאמצים הללו. נשק גרעיני יעניק לצפון קוריאה יתרון בזירה הפוליטית העולמית ולדבריה, "ישפר את ההגנה והביטחון שלה".

מה היעד האסטרטגי?

היעד האסטרטגי של צפון קוריאה לא השתנה. יעד זה הוא לזכות בתשומת לבו של הממשל האמריקאי ולהעלות את צפון קוריאה על המפה", אמר אחד החוקרים המומחים לנושא. לדברי פרופסור האן סונג ג'ו, שר החוץ הדרום קוריאני לשעבר, "זוהי דרך אחת לשבור את הממשל האמריקאי כדי שיפעל כפי שצפון קוריאה רוצה. היא רוצה לשנות את כללי המשחק ושבשיחות העולמיות על התפרקות מנשק גרעיני, צפון קוריאה תיחשב למעצמה גרעינית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

איך יגיב העולם?

היום תתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדיון חירום בעקבות הניסוי הגרעיני הלילה. "הפעם, ככל הנראה, יש לצפות לתגובה חריפה יותר מאחר שברור לכול מה עשתה צפון קוריאה. האם יש למועצת הביטחון של האו"ם כלים להתשמש בהם, זו כבר שאלה אחרת", אמר טים סבג', מומחה בנושא . לפי הערכות פרשנים, תוצאות הפגישה יהיו הקשחת הסנקציות הקיימות לעומת הצגת סנקציות חדשות. סין רוצה לשמור על היציבות באזור ואינה תומכת בסנקציות חדשות, שיפגעו בניסיונות המשא ומתן עם צפון קוריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully