וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק בקבילות חיילים על אלימות מפקדים

יהושע בריינר

25.5.2009 / 17:00

כך עולה מדו"ח נציב קבילות החיילים שפורסם היום. "יש מפקדים שמחילים אמות מידה מחמירות ביחס לחייליהם, ושהאמת אינה נר לרגליהם"

אבי כהן

(צילום: אבי כהן, עריכה: רן צימט)

עלייה במספר הקבילות של חיילים על אלימות ונוקשות יתרה מצד מפקדיהם. כך עולה מדו"ח נציב קבילות החיילים שפורסם היום (שני) לשנת 2008. על פי הדו"ח שהגיש הנציב, אלוף (במיל') יצחק בריק, בשנה החולפת הוגשו 6,501 קבילות כנגד מפקדים, מתוכן כשישים אחוז נמצאו כמוצדקות. זאת ,לעומת 6404 קבילות שהוגשו בשנת 2007.

הנושא המוביל בהגשת הקבילות השנה היה יחסי מפקד-פקוד וכן אי כיבוד הנחיות רופא. מרבית הפניות נעשו על ידי חיילים בשירות חובה, כאשר על פי נתוני הדו"ח, ככל שהדרגה הצבאית עולה, כך פוחת מספר הקבילות המוגשות. בנוסף חלה עלייה משמעותית במספר הקבילות אותן הגישו מועמדים לשירות בצה"ל, זאת בעקבות תיקון בחוק המאפשר גם למי שאינו חייל להגיש קובלנה. מספר הקבילות אותן הגישו המלש"בים היה כ-500, זאת לעומת 221 בלבד השנה שעברה.

בדו"ח מפרט הנציב מספר גדול של קבילות שנמצאו מוצדקות, בהם התעמרו מפקדים בחייליהם או שנקטו באלימות כלפיהם, הן במסגרת אימונים והן כחלק מהענשה. כך למשל עלה מספר הקבילות בנושא ההתעמרות ל-901 קבילות, לעומת 679 בשנה שעברה. כמו-כן מוצגת עלייה במספר המקרים בהם השתמשו המפקדים באלימות, 140 מקרים לעומת 124 קבילות אשתקד.

"מפקד שמקפיד לנהוג על פי אמות מידה מקצועיות וכן כבוד הדדי בינו לבין פקודיו, יש להניח כי חייליו ישימו בו מבטחם וילכו באשר ילך", כותב תא"ל בריק בדו"ח, "אומץ של מפקד אינו נבחן רק בשעת קרב, אלא גם בנשיאת האחריות המוטלת עליו לדאוג לשלום פקודיו וכן האומץ לבחון באופן ביקורתי את התנהלותו, להודות בטעות ולשאת באחריות לתוצאותיה".

נושא נוסף אליו מתייחס הדו"ח הוא קבילות שהן תוצר מהמאבק של של מפקדים בנשירה מצה"ל. הנציב היוצא, תא"ל אבנר ברזאני, שפרש מתפקידו במהלך השנה כותב בדו"ח כי "במסגרת המאבק לצימצום הנשירה, מוצאים עצמם חלק מהחיילים נשחקים ופגועים, נוכח הקלת הראש בבעיותיהם והעדפת אינטרסים מערכתיים על פני זכויותיהם". כמו כן מציין ברזאני בדו"ח כי ישנם מפקדים ש"האמת אינה נר לרגליהם", וכי "יש מפקדים שמחילים אמות מידה מחמירות ביחס לחייליהם, ומקילים מאוד בכל הנוגע לדרישותיהם מעצמם".

"צה"ל יפיק את הלקחים"

מצה"ל נמסר בתגובה, כי הוא "מחויב ללמוד את תכני הדו"ח ביסודיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון".

עוד נמסר, כי הרמטכ"ל, רב-אלוף גבי אשכנזי, נפגש בשבוע שעבר עם נציב קבילות החיילים, אלוף (במיל') יצחק בריק, ושמע ממנו על המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח. הרמטכ"ל ציין כי הוא רואה חשיבות גדולה בטיפול באנשים, ולכן יש לשלב את נציב קבילות החיילים ואנשיו בהכשרות שונות ובסדרות המנהיגות למפקדים, על מנת להטמיע את חשיבות הטיפול בפרט, כחלק בלתי נפרד מתוכנית הקורסים, החל משלב הקצונה הזוטרה ועד לקצונה הבכירה".

דובר צה"ל הדגיש, כי "הרמטכ"ל הביע הערכה לנציב ולאנשי יחידתו על העבודה המסורה והמקצועית וביקש להתעדכן החל מעתה באופן אישי מפי נציב קבילות חיילים בכל אירוע חריג. הרמטכ"ל הזמין את נציב קבילות החיילים להציג את ממצאיו בפני חברי פורום מטכ"ל בשבועות הקרובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully