וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבורת חמור של הדמוקרטיה בישראל

אור ברקת

25.5.2009 / 10:56

הצעת החוק שקוראת לאסור את ציון יום הנכבה מסמנת את סיום החופש הפוליטי בארץ. מיניסטריון האמת של ג'ורג' אורוול קורם עור וגידים

המעצרים ההמוניים בזמן מבצע "עופרת יצוקה" היו מסמר אחד, מעצרם לחקירה והחרמת רכושם של אנשי תנועת "פרופיל חדש" היו מסמר נוסף והצעות החוק שאושרו אמש בוועדת השרים לחקיקה הן מסמר נוסף בארון הקבורה של הדמוקרטיה בישראל. אם יהפכו הצעות אלה של אלכס מילר מישראל ביתנו וזבולון אורלב מהבית היהודי לחוקים ויעמדו במבחן בג"ץ, תכריז המדינה למעשה באופן כמעט רשמי על סיום החופש הפוליטי בארץ.

הצעת החוק של מילר האוסרת על ציון יום הנכבה, מלבד היותה איוולת מוחלטת (אם לא יציינו את זה כנראה שזה לא קרה), אומרת למעשה למיעוט גדול החי במדינה מה עליו לחשוב. אל לו להיות עצוב ביום בו נכבש ביתו, נהרגו בני משפחתו, נשללו זכויותיו. ואם הוא כבר מעז להיות עצוב (בזה עדיין קשה לשלוט) שישאיר את זה בבית. אנחנו לא צריכים לראות את דעתו במרחב הציבורי שלנו, זה יפריע לנו לצלות נקניקיות על המנגל.

אם זה לא צוין, זה לא קרה

ההצעה של אורלב זכתה לפחות תשומת לב, אבל היא מעניינת לא פחות. אורלב מציע "לאסור על פרסום הסתה לשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. אורלב בעצם מציע להוציא את דעותי ודעות של עוד כמה אנשים שאני מכיר אל מחוץ לחוק (איסור על פרסום דעות זהה לאיסור על הדעות עצמן). אינני שולל את זכותה של ישראל להתקיים, אבל העמדה הרואה בצירוף יהודית דמוקרטית כסתירה היא עמדה פוליטית לגיטימית.

ובכן, אנצל את העובדה שהחוק עדיין לא עבר: מדינת ישראל שמגדירה עצמה כיהודית לעולם לא יכולה להיות דמוקרטית. ממה בעצם פוחדת מדינת ישראל? מדוע מנסה המדינה להשתיק חלק מהקולות הנשמעים בתחומה? האם באמת חושבת המדינה כי היא כל כך חלשה עד שאיננה יכולה להתמודד עם קולות הסותרים את הנרטיב הממלכתי? מדינה דמוקרטית בריאה אמורה להכיל בתוכה מגוון של דעות.

דמותה של המדינה, ערכיה ואופייה אינם צריכים להיות מקובעים כי אם נתונים לדיון ולעיצוב על פי דעות השוכנים בה. האם רגשות המיעוט העיקרי החי במדינה הזו מסכנים את קיום ישראל? האם דעות השמאל מהוות איום ביטחוני? ואגב, בפעם האחרונה שבדקתי דעותי הנ"ל היוו, לצערי, דעת מיעוט. כך ש"האיום" אינו כל כך נוראי. או שמא נרדמתי?

מדינות שבעבר ניסו לשלוט במחשבות אזרחיהם בצורה זו, אינן זכורות לטובה. יש להן גם נטייה לקרוס. האם זה באמת הכיוון בו כדאי ללכת?

  • עוד באותו נושא:
  • דמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully