וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחתרת הבסקית מאיימת בגל אלימות

טלי גולדשטין

25.5.2009 / 11:36

אחרי מספר חודשים של היערכות מחודשת, הודיעה אט"א כי תחדש את הקמפיין האלים. "היעד שלנו הוא ליישם אסטרטגיה יעילה"

המחתרת הבסקית אט"א מזהירה מפני "קמפיין חדש ויעיל" של אלימות לאחר תקופה של התכנסות וחשבון נפש. "בתור ארגון צבאי, היעד שלנו הוא ליישם אסטרטגיה יעילה", אמר היום (שני) חבר במחתרת לעיתון הבסקי "גארה". "מבחינה זו, עוד לפני הקיץ, נסיים את תהליך חשבון הנפש והערכה מחודשת כדי ליישם אסטרטגיה צבאית-פוליטית", הוסיף.

אט"א אחראית למותם של 820 בני אדם במהלך 40 השנים בהן היא פועלת להשגת עצמאות חבל הבסקים בצפון ספרד. המחתרת חידשה את הפעולות האלימות ביוני 2007, לאחר ששיחות השלום החשאיות עם הממשלה הספרדית נכשלו. בתחילת נובמבר, נטל הארגון אחריות על עשרה פיגועים שבוצעו מאז יולי, לרבות פיצוץ מכונית תופת בקמפוס אוניברסיטת נווארה שבפמפלונה, בו נפצעו 27 בני אדם. "ההתנגדות תימשך כל עוד זכויות הבסקים אינן מוכרות", הכריז הארגון.

רשת של מתאבדים פוטנציאליים

בנובמבר עצרה המשטרה הצרפתית את האיש שעמד בראש הפעילות הצבאית של המחתרת הבסקית. גאריקויץ אספיאזו רובינא, הידוע בכינוי "צ'רוקי" נעצר באזור הרי הפירנאים. רובינא ידוע בקמפיין האלים שניהל להשגת עצמאות החבל הבסקי. ראש מממשלת ספרד, חוזה לואיס רודרגז ספאטרו, הגיב על המעצר: "אט"א לא איבד את יכולתו לתקוף אזרחים או את יכולתו לגרום לנזק, אך המעצר היווה מכה קשה לארגון. היום, אט"א חלש יותר והדמוקרטיה הספרדית חזקה יותר", הוסיף.

עם זה, יש הסבורים שלא כך הדבר. באחרונה נראה כי התחדש הרצון של אט"א לשוב לדרכי האלימות על מנת להשיג את העצמאות המיוחלת. הדבר מהווה ראיה לכך שהחלק הקיצוני בארגון ביסס את מדיניותו. לאט"א כיום רשת לוגיסטית המתפרשת בצרפת ומאגר של מאות צעירים בגבול ארץ הבסקים, בצרפת ובספרד, המוכנים לצאת למשימות התאבדות.

הממשלה הספרדית אינה עומדת בצד וממתינה לראות מה ילד יום. בשבוע שעבר התמנה פצ'י לופז, בכיר במפלגה הסוציאליסטית, לראשות הממשלה הבסקית. זוהי הפעם הראשונה שהתמנה לתפקיד פוליטיקאי לא לאומני. בניגוד לקודמו בתפקיד חואן חוזה איברצ'ה מהמפלגה הלאומנית הבסקית, לופז דוחה כל אפשרות למשא ומתן עם אט"א. לדברי חברים במחתרת הבסקית, המצב הפוליטי בחבל "מדאיג, לא רק בגלל שהמפלגה הלאומנית איבדה מכוחה, אלא גם מפני שהכוח נמצא עתה בידי הברית הפשיסטית הספרדית". לדבריהם, שיתוף הפעולה בין צרפת לספרד, שהוביל למעצרם של מספר מנהיגים באט"א מאז שנה שעברה, מדאיג גם כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully